کابلشو چیست

کابلشو یا وایرشو چیست؟

470 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید کابلشو یا وایرشو چیست؟ با کاربرد این تجهیزات در انواع پروژه‌های برق صنعتی آشنایی دارید؟ کابل شو یکی از پرکاربردترین ابزار در چنین پروژه‌هایی به حساب می‌آید که موجب ایجاد اتصال مابین دو کابل یا یک کابل با تجهیزات الکتریکی مرتبط می‌شود. در ادامه این راهنما با کابل شو بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کابلشو یا وایرشو بدانید!

کابلشو

کابلشو چیست؟

این محصول که تحت عناوین دیگری هم‌چون سرسیم یا وایرشو نیز شناخته شده، در صنعت برق کارایی بسیار مهمی دارد. در حقیقت، کابل شو نوعی قطعه فلزی بوده که با کمک آن می‌توان بین دو متریال فلزی اتصالی ایمن و مناسب را به وجود آورد. علاوه بر این، از وایرشو برای ایجاد اتصال بین کابل و لوازم برقی و تجهیزات الکتریکی دیگر نیز بهره‌گیری می‌شود. چنان‌چه اتصال ایجاد شده به درستی برقرار نشده باشد، امکان افزایش میزان مقاومت هادی و تولید گرمای بیش‌تر وجود خواهد داشت که این موضوع موجب اختلال در شارش جریان الکتریکی در طول مسیر خواهد شد.

کابلشو با ایجاد اتصالی ایمن، موجب تداوم جریان الکتریکی در طول مسیر انتقال خواهد شد و به تبع ریسک خطرات ناشی از اتصالی غیر ایمن هم‌چون آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد. می‌توان گفت که کابل شو یکی از مهم‌ترین وسایلی بوده که امروزه در سیم کشی‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شود. ممکن است که یک فلز نقره‌ای را در انتهای کابل‌ها قبلاً دیده باشید، این فلز در حقیقت همان کابل شو بوده که در صنعت الکترونیک همان‌طور که گفته شد تحت عنوان وایرشو یا سرسیم نیز شناخته می‌شود.

ابزار مذکور عمدتاً برای اتصال هادی کابل‌های مختلف به دستگاه‌ها، وسایل برقی یا سطوح گوناگون کارایی دارند. چنان‌چه قبلاً به ساختار باتری خودرو نیز دقت کرده باشید، احتمالاً گیره‌هایی که موجب اتصال سیم‌ها به باتری شده‌اند را دیده‌اید؛ گیره‌های مذکور نیز نمونه بارزی از کابل شو به حساب می‌آیند.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که کابلشو برای ثابت نگه داشتن سیم‌ها؛ در زمانی که امکان اتصال مستقیم فراهم نباشد، به کار گرفته می‌شوند. طراحی این ابزار موجب شده که نصب، نگهداری و تعمیر آن به سهولت صورت بگیرد. با کمک این بازار می‌توان میزان امنیت سیم کشی‌ها را به طرز چشم‌گیری افزایش داد؛ از این رو کابل شو یکی از تجهیزات مهم به حساب می‌آید.

انواع مختلف کابلشو

این تجهیزات را می‌توان بر اساس پارامترهای گوناگون به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. از جمله رایج‌ترین نوع دسته‌بندی‌ها برای این محصولات بر حسب متریال بوده که در سه نوع مسی، آلومینیومی و بی متال تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه با هر یک از این کابلشوها آشنا خواهیم شد:

کابل شو مسی

همان‌طور که از نام این ابزار پیداست، جنس آن از مس بوده و معمولاً از لوله‌ای مسی که دارای سطحی صاف و یک دست بوده می‌سازند. قابل ذکر است که لوله مسی استفاده شده در ساختار این محصولات نباید هیچ‌گونه شکافی داشته باشد. خلوص مس در این ابزار بیش از 99 درصد بوده و در فرآیند تولید آن استاندارد DIN 46235 رعایت می‌شود؛ به همین خاطر در زمان پرس لوله مسی و تولید آن نباید هیچ‌گونه شکافی بر روی کابل شو ایجاد گردد.

کابل شو آلومینیومی

مدل بعدی کابلشو، آلومینیومی بوده که در صنعت برق به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، این محصولات برای اتصال سرسیم مورد استفاده قرار گرفته و برای وجود اتصالی ایمن لازم و ضروری هستند. امروزه در ساخت این ابزار تنوع بسیار زیادی دیده می‌شود که هر یک از آن‌ها با در نظر گرفتن جنسی که داشته به منظور اتصال سیم‌های مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال کابل شو آلومینیومی برای اتصال سیم‌هایی از جنس آلومینیوم کارایی دارد.

کابل شو بی متال

به طور معمول از این محصول به منظور برقراری جریان مابین دو کابل غیر هم جنس بهره‌گیری می‌شود. در ساختار این مدل از کابل شوها دو فلز غیر هم جنس وجود داشته و می‌توان این کابلو شو را به دو مدل  DTL1  و DTL2 تقسیم‌بندی کرد.

کابل شو 25

یکی دیگر از انواع کابلشوهای موجود در بازار بوده که به منظور اتصال سرسیم و به وجود آوردن میدانی ایمن برای انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول عمدتاً در دو جنس آلومینیوم و مس تولید شده و گاهی اوقات برای ساخت آن از ترکیب دو فلز مس و آلومینیوم نیز بهره‌گیری می‌شود.

کابلشو 16

ابزار مذکور نیز بر روی سرسیم قرار گرفته و برای حفظ امنیت و اتصال سرسیم به سایر تجهیزات برقی یا سیمی دیگر کارایی دارد. به طور معمول این دسته از وایرشوها برای اتصال سیم‌هایی به اندازه مشخص مناسب بوده و نمی‌توان از آن‌ها برای سیم‌های بزرگ‌تر کمک گرفت.

ضرورت استفاده از کابل شو

کابلشو

پیش از آن که از کابل شو برای اتصال سرسیم استفاده کنند، عمدتاً برای برقراری اتصال الکتریکی اقدام به پیچاندن مستقیم سیم‌ها به هم دیگر می‌کردند. به منظور ثابت نگه داشتن اتصال مذکور نیز از چسب برق استفاده می‌شد! چنین روندی بسیار خطرناک بود و امنیت بالایی هم نداشت.

به همین دلیل، امروزه از انواع مختلف کابل شو به منظور ایجاد اتصال الکتریکی استفاده می‌شود. برقراری جریان الکتریکی به کمک ابزار مذکور امنیت بسیار بیش‌تری در مقایسه با روش‌های سنتی داشته و به همین دلیل، وایرشوها جزو قطعات پُراهمیت در سیم‌کشی‌های مختلف به حساب می‌آیند. قابل ذکر است که ابزار مذکور تنها در سیم‌کشی‌های ساختمانی کارایی نداشته و می‌توان از آن‌ها در صنایع دیگر هم بهره برد.

سخن پایانی

در این راهنما با کابلشو و انواع مختلف آن آشنا شدیم و دانستیم که از این ابزار می‌توان به جهت برقراری اتصال مابین دو کابل یا یک کابل با سایر تجهیزات برقی استفاده کرد. شایان ذکر است اتصالی که این محصولات به وجود می‌آورند بسیار ایمن بوده و می‌تواند موجب افزایش ایمنی مسیر انتقال جریان شود. وایرشوها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را داشته و برای اتصال کابل‌هایی از جنس آلومینیوم یا مس مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل شو و ویژگی‌های آن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل شو و مصارف آن در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

470 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط