تفاوت کابل افشان سبک و قدرت

706 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل افشان چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ با تفاوت کابل افشان سبک و قدرت آشنایی دارید؟ کابل از جمله اتصالات مهم و اساسی بوده که با کمک آن می‌توان سیستم‌های مختلف را راه‌اندازی کرد. هر یک از کابل‌های موجود در بازار دارای کاربردها و ویژگی‌های مختلفی هستند که در زندگی روزمره با انواع آن‌ها سر و کار داریم. در ادامه این راهنما به بررسی جنبه‌های تفاوت کابل افشان قدرت و سبک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد تفاوت کابل افشان سبک و قدرت بدانید

تفاوت کابل افشان سبک و قدرت

معرفی کابل قدرت

کابل قدرت یا کابل ولتاژ بالا از جمله انواع پرمصرف کابل‌های برق بوده که می‌توان از آن به منظور انتقال قدرت با ولتاژ بیش از 36000 وات استفاده نمود؛ از این رو این نوع از کابل‌ها در نیروگاه‌ها، تابلوهای توزیع برق و هر زمان که به کابل‌های مقاوم در برابر فشار قوی نیاز باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. عموماً برای کابل‌های قدرت عایق پی وی سی یا XLPE به منظور مقاوم‌سازی آن‌ها در برابر حرارت، رطوبت، اکسید شدن و… استفاده می‌شود.

کاربرد کابل قدرت

زمانی که تغییرات بار ناگهانی رخ می‌دهد، بسیاری از کابل‌ها از رده خارج شده و ساختار درونی آن‌ها دچار مشکل می‌شود. در چنین شرایطی کابل‌های قدرت می‌توانند با کیفیت اولیه خود به کار ادامه دهند؛ به همین خاطر عمده کاربرد این محصول مربوط به شبکه‌های توزیع مرتبط با تأمین برق مورد نیاز تأسیسات مسکونی و صنعتی است. ناگفته نماند که این محصول به کرات در انواع تأسیسات خانگی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سطح مقطع بالا سبب کاهش میزان انعطاف‌پذیری این نوع از کابل‌ها نخواهد شد؛ از این جهت کابل‌های مذکور در اتصالات متحرک می‌توانند به خوبی کار کنند. البته اگر این محصول مجهز به زره و آرمورد شود، میزان قدرت آن دو چندان خواهد شد.

کابل افشان قدرت

در بررسی تفاوت کابل افشان سبک و قدرت باید گفت که کابل قدرت افشان از جمله انواع کابل قدرت بوده که از میزان انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. این نوع از کابل‌های قدرت متشکل از دو یا چند سیم تک رشته‌ای افشان هستند و بسته به مکان کاربری می‌توان نوع تک سیم یا چند سیم را خریداری نمود. ناگفته نماند که در این کابل‌ها سیم‌ها از جنس مس بوده و به واسطه یک عایق پوشانده می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید این محصول باید در نظر داشت این است که قطر نامی مفتول‌های هر هادی می‌بایست یکسان باشد و همچنین مقاومت هر هادی در دمای 20 درجه سانتی‌گراد از میزان استاندارد آن بیش‌تر نشود. این مدل از کابل‌های قدرت می‌توانند به دو صورت گرد و تخت طراحی شوند. در بحث تفاوت کابل افشان سبک و قدرت قابل ذکر بوده که نحوه قرارگیری رشته‌ها در مدل‌های تخت و افشان متفاوت است. چنان‌چه رشته‌های کابل درون پوشش آن به صورت تابیده قرار بگیرند، کابل گرد و اگر رشته‌ها به صورت موازی در ساختار کابل قرار داده شوند، کابل تخت ساخته خواهد شد.

معرفی کابل افشان سبک

کابل افشان سبک و قدرت

کابل‌های افشان سبک نمونه دیگری از کابل‌های کاربردی در فرآیند تولید لوازم خانگی کوچک بوده که غالباً دارای هادی جریان از نوع مس آنیل شده هستند و درجه انعطاف‌پذیری در آن‌ها بسیار بالا است. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که سبب کارکرد صحیح لوازم الکتریکی مختلف می‌شود، وجود کابل‌های مناسب و استاندارد و سیم‌های مرغوب در بدنه دستگاه است. بهره‌گیری از سیم‌ و کابل‌های غیر استاندارد و بی‌کیفیت سبب ایجاد اتصالات برق و آسیب دیدن قطعات دستگاه الکتریکی خواهد شد. در حقیقت می‌توان در بحث بررسی تفاوت کابل افشان سبک و قدرت بیان کرد که کابل‌های افشان سبک از جمله بهترین و مناسب‎‌ترین گزینه‎ها برای دستگاه‌های برقی کوچک به شمار می‌روند.

کاربرد کابل افشان سبک

همان‌طور که گفته شد میزان انعطاف‌پذیری در این نوع از کابل‌ها بسیار زیاد است و به همین خاطر می‌توان از آن‌ها در فرآیند تولید لوازم خانگی بهره‌گیری نمود. محافظ‌های ولتاژ خانگی مجهز به کابل‌های افشان سبک هستند. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها به منظور کنترل ولتاژ اضافی طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع از کابل‌های برق به عنوان کابل رابط در لوازم برقی مختلفی نظیر همزن، آب‌ میوه‌گیری، جارو برقی، مخلوط‌ کن، مانیتور، دستگاه‌های صوتی، دستگاه دورنگار و سایر تجهیزات مورد استفاده دفتری و اداری به کار گرفته می‌شوند. با در نظر گرفتن کاربردها و ویژگی‌های کابل‌های افشان سبک و قدرت می‌توان به خوبی تفاوت کابل افشان سبک و قدرت را متوجه شد.

سخن پایانی

کابل‌ها از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات در ساختار لوازم الکتریکی به شمار می‌روند که در این راهنما ما به معرفی دو نوع قدرت و سبک پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون تفاوت کابل افشان سبک و قدرت در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های افشان سبک و قدرت با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

706 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط