تستر کابل شبکه

تستر کابل شبکه؛ وسیله‌ای کوچک برای تست شبکه‌های بزرگ انتقال برق

277 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات در صنعت مخابرات / راهنمای خرید امن

اگر کسی در حوزه شبکه و شاخه‌های مرتبط با آن فعالیت کرده باشد، بدون شک با ابزاری نظیر تستر کابل شبکه آشنایی داشته و آن را می‌شناسد. وجود این قطعه برای عملکرد درست شبکه بسیار حیاتی بوده و بدون آن پیاده‌سازی شبکه به کاری بسیار دشوار و بعضاً غیرممکن تبدیل می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی تستر کابل شبکه پرداخته و ویژگی‌ها و اجزا آن را بیان کنیم.

تستر کابل شبکه چیست؟

انواع تسترهای کابل شبکه

همان‌طور که می‌دانید در بعضی مواقع و به دلایل گوناگونی نظیر به اشتراک گذاری منابع و داده‌ها، دسترسی گروهی به اطلاعات و منابع، مدیریت متمرکز، افزایش و بالا‌تر رفتن امنیت و ایمنی سیستم و … نیازمند ایجاد شبکه‌ای مشخص و مطمئن‌ هستیم. شبکه‌ها انواع گوناگونی نظیرLAN ، WAN، MAN و … داشته و این تقسیم‌بندی عمدتاً بر اساس وسعت منطقه تحت پوشش شبکه انجام می‌شود. این تقسیم‌بندی بدین شکل است که شبکه‌های LAN یا محلی وسعت کم‌تر و کوچکتری داشته و شبکه‌های WAN یا جهانی منطقه وسیع‌تری را در بر می‌گیرند.

در زندگی روزمره امروزی، شبکه‌های کامپیوتری و شبکه‌های برق از کاربرد بیشتری نسبت به سایر شبکه‌ها برخوردار بوده و بسیار پرکاربرد هستند. حال سوالی در این بین مطرح می‌شود، آیا تا به حال به نحوه پیاده‌سازی این شبکه‌ها فکر کرده‌اید؟ اغلب شبکه‌های کامپیوتری به جز شبکه LAN که فاصله کمی را پوشش می‌دهد، برای اتصال به یکدیگر از کابل استفاده نکرده و شبکه‌سازی مد نظر با استفاده از کابل انجام نمی‌شود.

باید این موضوع را بدانید که هدف از تشکیل شبکه برق شهری و بین شهری که خود نیز نوعی شبکه محسوب می‌شود، انتقال انرژی از طریق سیم‌ها و کابل‌ها است. در هر صورت، هنگامی که بخواهیم شبکه‌ای را از طریق کابل‌کشی پیاده‌سازی کنیم، نیاز به دقت و مهارت بالایی داشته و باید به مسائل ایمنی مربوطه اهمیت ویژه‌ای داد.

ازآنجایی‌که در طول مسیر این کابل‌کشی ممکن است مشکلاتی رخ داده و یا کابل‌ها به درستی متصل نشوند، از این رو می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین موارد در بحث پیاده‌سازی شبکه، اطمینان از سلامت کابل‌کشی و برقراری درست اتصال بین اجزا مختلف شبکه است. یکی از بهترین و کم‌خطرترین راه‌ها در این زمینه، استفاده از تستر کابل شبکه است. این قطعه کاربردی وظیفه تست و آزمایش کابل‌کشی شبکه را برعهده داشته و در صورت وجود هرگونه مشکل و یا قطعی اتصال، فرد تست‌کننده را مطلع کرده و باعث می‌شود تا شبکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعمیر شده و به حالت عادی و کاربردی سابق خود بازگردد.

به طور کلی می‌توان گفت این قطعه برای عیب‌یابی، تست عملکرد صحیح کابل‌ها، پیاده‌سازی شبکه و … به کار رفته و نحوه کار آن به این صورت است که میزان رسانایی بین دو سر کابل مورد نظر را اندازه گیری کرده و در صورت عدم وجود خطا و یا هر گونه اشکال در سیستم، تاییدیه می‌دهد.

در واقع می‌توان گفت که زمانی که دو سر کابل را به یکدیگر وصل می‌کنیم، در این زمان یک طرف کابل به قسمت اصلی تستر و به سوکت RJ45 متصل شده و طرف دیگر آن نیز به قسمت فرعی تستر متصل می‌شود. سپس باید تستر را روشن کرده تا تمام LED موجود در دو بخش نام برده روشن شوند. اگر این چراغ‌ها به ترتیب روشن نشوند، نشانه وجود مشکل در اتصال مربوطه بوده و شبکه باید به سرعت عیب‌یابی و تعمیر شود.

انواع و اجزا تسترهای کابل شبکه

کاربرد تستر کابل

به طور کلی می‌توان گفت تسترهای کابل‌های شبکه از دو قسمت اصلی فرستنده و گیرنده تشکیل شده‌اند. این تسترها مجهز به نوعی زوج‌یاب هستند که یکی از اجزا تسترهای کابل شبکه محسوب شده و کمک زیادی به یافتن خطا و تایید صحت آن دارد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، از جمله انواع تستر کابل شبکه می‌توان به تستر شبکه محلی یا LAN، تستر شبکه دیجیتال، تستر چندکاره شبکه یا Full، تستر شبکه زوج یاب یا فایندر و … اشاره کرد.

هر کدام از این انواع تسترهای کابل شبکه کاربرد مخصوص به خود را داشته و در موارد خاص خود به کار می‌روند. همچنین از جمله کاربردهای تستر های کابل شبکه می‌توان به بررسی عیوب نحوه کابل‌کشی شبکه، آزمایش قدرت کابل‌ها در شبکه، اندازه‌گیری متراژ کابل شبکه، تأیید اصلی و یا قلابی‌بودن تجهیزات شبکه مانند کابل‌ها، حفاظت از سیم‌ها و کابل‌های آسیب‌دیده، اندازه‌گیری سرعت انتقال داده‌های شبکه و … اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

یکی از بهترین و کم‌خطرترین راه‌ها در زمینه بررسی کیفیت و ایمنی شبکه انتقال برق، استفاده از تستر کابل شبکه است. این قطعه وظیفه تست و آزمایش کابل‌کشی شبکه را برعهده داشته و در صورت وجود هرگونه مشکل یا قطعی اتصال، فرد تست‌کننده را مطلع می‌کند. از انواع تسترهای کابل شبکه به تستر شبکه یا LAN، تستر شبکه دیجیتال، تستر چندکاره شبکه یا Full، تستر شبکه زوج یاب یا فایندر و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تستر کابل شبکه پرداخته و ویژگی‌ها و اجزا آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

277 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط