چندراهی برق چیست؟؛ نکات مهم در خرید و قیمت آن

493 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

چندراهی برق وسیله‌ای مناسب برای تبدیل یک منبع خروجی برق به چند منبع خروجی است به طوری که چندین وسیله‌ی الکتریکی بتوانند به طور همزمان از یک منبع خروجی اصلی برق استفاده کنند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی چندراهی برق پرداخته و نکات مهم مربوط به خرید آن را بیان کنیم.

چندراهی برق چیست؟

چند راهی برق

چند راهی برق وسیله‌ای برای تبدیل یک منبع خروجی برق به چند منبع خروجی است به طوری که چندین وسیله‌ی برقی بتوانند به طور همزمان از یک منبع خروجی اصلی برق استفاده کنند، به عبارت ساده‌تر، چندراهی برق یک پریز برق را تبدیل به سه و یا چهار پریز و خروجی برق می‌کند که از هرکدام از این خروجی‌ها می‌توان برق گرفت. برق در زندگی‌های امروزی نقش چشمگیر و مهمی داشته و بسیار از وسایل همچون یخچال، فر، هود، جاروبرقی و… برای کار نیاز به برق دارند.

از آنجا که روز به روز استفاده از برق افزایش پیدا کرده و وسایل برقی بیشتری به بازار عرضه می‌شوند اما هنوز هم تعداد خروجی‌های برق در یک ساختمان ثابت و مشخص مانده و تغییری نمی‌کند. در چنین شرایطی نیاز به وجود یک تبدیل برای افزایش تعداد خروجی‌های برق ساختمان به شدت احساس شده و وجود آن الزامی است. علاوه‌بر این، ممکن است شما نیازمند استفاده همزمان از چندین وسیله برقی بوده ولی امکان اتصال همه وسایل را برق ساختمان نداشته باشید.

برای مثال، شما نیاز دارید که به طور همزمان یخچال، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی را روشن کنید اما از آنجایی که یک یا دو پریز برق در آشپرخانه دارید، امکان استفاده همزمان از این وسایل برای شما وجود نداشته و مجبور می‌شوید هر کدام را به طور جداگانه مورد استفاده قرار دهید که این کار باعث اتلاف و اسراف وقت شما می‌شود. چند راهی برق با آنکه ظاهری بسیار شکیل و ساده دارد اما کاربردهای زیاد و فراوانی داشته و کار انسان را بسیار ساده می‌کند. چند راهی‌ برق در ساختمان‌های خانگی، مراکز اداری و مراکز صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

نکات مهم در خرید چند راهی برق مناسب

قیمت محافظ برق و چندراهی برق

همان‌طور که تا به اینجا گفته شد، استفاده از چندراهی و محافظ برق در اکثر منازل، ادارات، مراکز صنعتی و … تقریبا واجب بوده و اگر چه به نظر ساده هستند اما کاربرد بسیار زیادی دارد. اگر چه این وسیله کاربردی ظاهری ساده و ساختاری نه چندان پیچیده دارد اما باید در هنگام انتخاب و خرید چندراهی برق به شدت توجه کرده و چندراهی مناسب را خریداری نمود. برای خرید یک محافظ یا چندراهی برق مناسب باید به نکات زیر دقت کرد. این نکات عبارتند از:

1- محافظت از وسایل الکتریکی: اولین نکته‌ای که باید در هنگام خرید چند راهی برق به آن توجه کنید، محافظ‌دار و یا ساده بودن چندراهی است. در صورتی که شما علاوه بر چندراهی به محافظ هم برای جلوگیری از تاثیر نوسانات برق نیاز دارید، چندراهی برق محافظ‌دار به شما توصیه می‌شود اما در صورتی که شما از نوسانات و اختلالات برق ایمن بوده و در امان هستید، از چندراهی برق ساده استفاده کنید زیرا قیمت پایین‌تری داشته و به‌صرفه‌تر است.

2- تعداد انشعاب‌ها: تعداد انشعاب‌ها رابطه مستقیمی با تعداد وسایل برقی دارد که می‌خواهید به طور همزمان از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است چند راهی را انتخاب کنید که بتواند نیاز شما به تعداد انشعابات برق برطرف نموده و حل نماید.

3- فضای کافی برای دوشاخه: دوشاخه، آداپتور و یا کلگی برخی از وسایل الکتریکی از حد متعارف بزرگتر بوده و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. از این رو، باید اندازه کلگی یا دو شاخه مورد استفاده را در نظر گرفته و بررسی کرد که آیا فضای هر انشعاب برای دوشاخه و یا آداپتور مورد نیاز ما مناسب است یا خیر.

4- طول سیم: یکی از نکاتی که اهمیت زیادی در انتخاب چندراهی مناسب دارد، طول سیم چند راهی و فاصله آن از پریز برق است. اگر وسیله مورد نظر شما فاصله زیادی تا پریز برق دارد، بهتر است تا یک چند راهی برق با سیم بلند استفاده کنید. در صورتی که قصد استفاده از چندراهی را در مراکز صنعتی و یا نیمه صنعتی دارید، حتما از چندراهی‌های طویل با تعداد انشعابات زیاد استفاده کنید.

5- دکمه روشن و خاموش: از آنجا که وصل‌کردن چند راهی به پریز برق و دوباره جداکردن آن از پریز باعث آسیب رسیدن به پریز و گاها از جا درآمدن پریز برق می‌شود، توصیه می‌شود تا از چند راهی‌های دکمه‌دار استفاده شود تا عمل قطع و  وصل برق راحت‌تر انجام شده و از آسیب به پریز برق جلوگیری شود.

قیمت چندراهی برق

همان‌طور که گفته شد، چندراهی های برق دارای انواع و قیمت‌های مختلف و متفاوتی بوده و هر کدام برای موردی خاص و ویژه کاربرد دارند. یکی از نکاتی که بر قیمت چندراهی‌های برق تاثیر مستقیمی می‌گذارد، تعداد انشعاب‌های چند راهی یا محافظ است. هر چه تعداد انشعاب‌ها بیشتر باشد، قیمت محافظ‌ و یا چندراهی هم بیشتر شده و افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که قیمت‌های چندراهی‌ها ثابت نبوده و متغیر است.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل پرکاربرد در هر ساختمانی، محافظ و چندراهی برق است. محافظ و چند راهی برق وسایلی برای تبدیل یک خروجی برق به دو تا چند خروجی برق بوده به طوری که بتوان از تمام این خروجی‌ها به طور همزمان استفاده کرد. چندراهی‌ها و محافظ‌های برق شباهت بسیار زیادی به یکدیگر داشته و تنها در محافظت و یا عدم محافظت از وسایل الکتریکی متصل به خود در برابر تغییرات ولتاژ و نوسانات جریان، متفاوت هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چندراهی برق پرداخته و نکات مهم مربوط به خرید آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

493 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط