لیبل سیم و کابل

لیبل سیم و کابل عامل شناسایی هادی‌ها در صنعت و تابلو‌های خانگی

1251 بازدید آموزش در صنعت برق

سیم و کابل هایی که برای پروژه‌های الکتریکی فروخته می‌شوند هرکدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند تا شما را برای انجام عملیات‌های مورد نظر یاری کنند. اطلاعات مختلف روی این هادی‌ها به صورت حروف، اعداد و عبارات درج شده‌اند تا مواد سیم، اندازه سیم، نوع عایق مورد استفاده روی سیم‌های رسانا و سایر ویژگی‌ها را مشخص نمایند. اما در فعالیت‌های صنعتی و یا تابلو‌های برق سیم‌ها پیچ و تاب می‌خورند و خواندن اطلاعات روی آن‌ها در اغلب موارد مقدور نیست. به همین منظور استفاده از لیبل سیم و کابل ضرورت پیدا می‌کند. علاوه بر این لیبل سیم و کابل به شما کمک می‌کند که از مبدأ و مقصد هادی‌ها، نوع استفاده از آن، جریان موجود در سیم و سایر موارد مرتبط با شبکه کسب اطلاع نمایید.

کدام نوع لیبل سیم و کابل را برای پروژه‌های خود انتخاب کنیم؟

همه برچسب‌های سیم و کابل برای یک هدف تولید نمی‌شوند، بلکه استفاده از هرکدام از آن‌ها در شرایط خاص مربوط به خود ضرورت پیدا می‌کند. علاوه بر این هادی‌های الکتریکی نیز در اندازه‌های متفاوت و با کاربری‌های مشخص (به طور مثال قرار گرفتن در محیط مرطوب، استفاده در شبکه هوایی، زمینی و غیره) تولید می‌شوند و لیبل سیم و کابل می‌بایست نهایت تناسب را با هادی و ویژگی‌های آن داشته باشد. برای صرفه جویی در زمان و جلوگیری از اشتباهات پرهزینه، قبل از انتخاب لیبل سیم و کابل برای پروژه‌های خود، ابتدا باید نیازهای خود را تعریف کنید. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد اما توصیه می‌کنیم ابتدا پاسخ سوالات زیر را برای خود مشخص نمایید.

  1. آیا لیبل سیم و کابل در معرض سایش، مجاورت با مواد شیمیایی، شعله، شرایط خاص آب و هوایی و یا هر گونه محیط تهاجمی‌ دیگر قرار می‌گیرد؟
  2. چالش‌های دسترسی شما به هادی‌ها و خواندن اطلاعات روی لیبل سیم و کابل تا چه حد جدی است؟
  3. آیا نیاز‌های کاربری، شما را ملزم می‌کند تا از برچسب‌هایی که از همه طرف قابل رؤیت هستند استفاده نمایید؟

در نظر گرفتن عوامل مختلف برای انتخاب لیبل سیم و کابل مناسب

لیبل سیم و کابل از نوع پیچشی: با دوام و انعطاف پذیر

هنگامی ‌که قصد دارید یک هادی را در تابلو‌های برق و یا سایر عملیات‌های صنعتی مسیریابی کنید، قطعاً آخرین چیزی که به آن نیاز خواهید داشت یک برچسب خراشیده، لکه‌دار و یا مخدوش است. نمونه‌های پیچشی از لیبل سیم و کابل برای مقابله با همین شرایط طراحی شده‌‌اند. آن‌ها به دلیل ساختار مقاوم در برابر سایش گزینه ایده آلی برای سیم‌‌ها و کابل‌‌های منحنی در معرض حرکت هستند. علاوه بر این موضوع، خود این لیبل‌ها می‌توانند ویژگی‌های محافظتی لازم را در برابر سیم و کابل شما فراهم کنند، زیرا به منظور افزایش مقاومت آن‌ها از ترکیبات لمینت دار استفاده می‌شود. همچنین برای هادی‌هایی که در تماس با مواد شیمیایی یا شرایط نامطلوب آب و هوایی قرار می‌گیرند نیز می‌توان از لیبل سیم و کابل نوع پیچشی استفاده نمود.

از دیگر مزایای لیبل سیم و کابل پیچشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان چاپ لیزری
  • امکان چاپ حرارتی
  • امکان چاپ جوهر افشان
  • قابلیت درج بارکد به صورت یک یا دو بعدی

لیبل سیم و کابل از نوع پیچشی

لیبل سیم و کابل پرچمی: دارای قابلیت دید بدون باقیمانده چسب

لیبل سیم و کابل پرچمی ‌یک راه حل تمیز و حرفه‌ای برای برچسب زدن هادی‌ها در پروژه‌های الکتریکی هستند. از آنجایی که در این برچسب‌ها محل دم (حلقه پیچنده به دور هادی) فاقد چسب است، هیچ رد و اثری از خود روی سیم و کابل‌ها به جای نمی‌گذارند. لیبل سیم و کابل پرچمی‌برای سیم و کابل‌های جفت تابیده کواکسیال، شیلددار، بدون محافظ، فیبر نوری، USB، نمایشگر و سایر کابل‌های ارتباطی و داده بهترین گزینه است زیرا برای قطر‌های مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

علاوه بر موارد بالا در پروژه‌هایی که محدودیت فضا دارید و نیاز است که به سرعت لیبل سیم و کابل را اسکن نمایید هم می‌توانید از این نوع برچسب استفاده کنید. این برچسب‌ها فضای زیادی برای درج اطلاعات فراهم می‌کنند و شما می‌توانید با استفاده از انواع پرینتر‌ها طیف گسترده‌ای از اطلاعات را به همراه بارکد‌های تک و دو بعدی روی آن‌ها چاپ کنید.

لیبل سیم و کابل پرچمی

لیبل سیم و کابل تاشو: ساده و سرراست

لیبل سیم و کابل تاشو با دوام و به راحتی قابل خواندن است. هنگامی ‌که به یک سطح چاپ بزرگ نیاز دارید، برچسب‌های تاشو را به شما توصیه می‌کنیم. این برچسب‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و شباهت بسیار زیادی به نمونه‌های پرچمی‌دارند، با این تفاوت که از نظر اندازه معمولاً از آن‌ها بزرگتر هستند و همچنین محل بیچیده شدن به دور سیم و کابل نیز دارای چسب است. با توجه به این که لیبل سیم و کابل تاشو بیشترین استفاده را در مصارف صنعتی و کارگاهی دارد، اغلب آن‌ها نسبت به آب، روغن، مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی شدید مقاومت قابل قبولی دارند.

لیبل سیم و کابل تاشو

سایر گزینه‌های نشانگر سیم و کابل

علاوه بر نمونه‌های مختلف لیبل سیم و کابل که در بالا معرفی شد، با توجه به کاربرد‌های صنعتی از موارد دیگری نیز می‌توان استفاده نمود که برخی از آن‌ها مانند برچسب به صورت خود چسب روی کابل اعمال می‌شوند. برخی دیگر از طریق مکانیسم‌های حرارتی، مکانیکی یا قرار گرفتن در محل کانکتور‌ها ثابت می‌شوند و گروهی هم به کمک سخت افزار‌هایی مانند حلقه، قلاب یا بست‌های کمربندی روی سیم و کابل‌ها قرار می‌گیرند.

لیبل سیم و کابل هالوژن صفر با بست کمربندی

کلام آخر؛

انتخاب هرکدام از موارد ذکر شده در این مقاله به نیاز‌های کاربری، پارامتر‌های مورد انتظار از لیبل سیم و کابل، ویژگی‌های محیطی، ویژگی‌های سیم و کابل و همچنین میزان بودجه شما بستگی دارد. در اغلب مصارف خانگی و تابلو برق‌های نیمه صنعتی انواع مختلف لیبل سیم و کابل از نوع چسبی توصیه می‌شود زیرا هم ارزانتر هستند و هم استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. اما در موارد دیگر مانند برخی از تجهیزات نظامی‌که در معرض حرارت، تابش نور خورشید و شرایط سخت قرار دارند، این نوع لیبل‌ها به سرعت خوانایی خود را از دست می‌دهند. در این سناریو‌ها می‌توان از تگ‌های هیت شرینک (انقباض حرارتی) یا سخت افزاری استفاده نمود. برای مشاهده آگهی‌ها و اطلاعات بیشتر در رابطه با لیبل سیم و کابل، کلیک کنید.

1251 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط