تیر برق چوبی فشار ضعیف

تیر برق چوبی فشار ضعیف

604 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

از تیر برق‌های چوبی چه می‌دانید؟ آیا از مزایای استفاده از این نوع پایه‌ها مطلع هستید؟؛ امروز قصد داریم بیشتر با تیر برق چوبی فشار ضعیف آشنا شویم. با ما در این مقاله از «تکه کابل» تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تیر برق چیست؟

اگر بخواهیم تعریف دقیق و جامع از تیر برق ارائه دهیم باید بگوییم که به طور کل به ستون و یا پایه‌هایی که جنسی از بتن، فلز یا چوب دارند و به معمولا برای نگه‌داری خط انتقال هوایی، کابل، برق، فیبر نوری و چراغ خیابان‌ها تیر برق استفاده می‌شوند، تیر برق گفته می‌شود. بعضی از تیر برق‌ها در داخل خود دارای هادی اتصال به زمین هستند که جنس این هادی ممکن است از مس باشد یا در مواردی از میل‌گردهای درون تیر برای این کار استفاده می‌شود.

انواع تیر برق

همان‌طور که اشاره کردیم تیرهای برق دارای جنس‌های متنوعی هستند که همین امر باعث تنوع آن‌ها می‌شود؛ از انواع تیر برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تیر برق چوبی

۲. تیر برق فلزی

۳. تیر برق فلزی

تیر برق چوبی فشار ضعیف چیست؟

از انواع پایه‌های برق که از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند می‌توان به تیر برق چوبی اشاره کرد. این تیرها برای شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط کاربرد دارند و نوع تیر برق چوبی فشار ضعیف آن حدودا ۹ متر است. این تیر برق‌ها مقرون به‌صرفه هستند و همچنان در بسیار از مسیرهای ناهموار و کوهستانی استفاده می‌شوند. چوب درختانی مانند درختان سوزنی برگ شامل کاج تدا،کاج تهران وکاج زربین،درختان پهن برگ شامل راش، ممرز، تبریزی، صنوبر، افرا، اکالیپتوس و انجیلی برای ساخت پایه‌های چوبی گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

انواع تیر برق چوبی فشار ضعیف

تیر برق چوبی دارای دو نوع مختلف است که عبارتد از:

۱. تیر برق چوبی کلاسیک

این نوع را در عکس‌های قدیمی‌ خیابان‌ها می‌توانید مشاهده کنید چرا که امروزه دیگر کاربردی ندارند! به طور معمول به تیر برق شبکه فشار ضعیف و متوسط چوبی که در زمان گذشته استفاده می‌شد نوع کلاسیک تیر برق چربی می‌گویند.

۲. تیر برق چوبی لاکچری یا لوکس

این روزها تیر برق‌های لوکس به عنوان دکوراسیون منازل مجلل وارد بازار شده است و ظاهر بسیار امروزی و خاصی دارند.

جنس چوب تیر برق فشار ضعیف

یک تیر برق چوبی از چه اجزایی ساخته می‌شود؟

۱. کراس آرم: این بخش برای حفظ و نگه‌داری سیم‌ها و مقره روی تیر چوبی تعبیه شده است.

۲. سیم‌های اولیه: این سیم‌ها در بالاترین قسمت تیر قرار می‌گیرند و به طور معمول از ولتاژ زیادی برخوردار هستند.

۳. سیم‌های ثانویه: این قسمت دارای ولتاژ پایین‌تری است.

۴. کات اوت: این بخش برای محافظت از تجهیزات و جداسازی آن‌ها از خطوط انتقال برق تعبیه شده است.

۵. ترانسفورماتور: این بخش برای تبدیل ولتاژ بالای سیم‌های اولیه به ولتاژ پایین‌تر به کار گرفته می‌شود.

۶. مقره: این بخش برای عایق کردن سیم‌ها است.

۷. سیم مهار: این بخش برای نگهداری تیر برق چوبی است.

۸. جامپر سیم: این بخش را یک پل ارتباطی بین سیم‌ها جهت عبور جریان الکتریکی در نظر بگیرید.

۹. برق‌گیر: این بخش برای مراقبت تمامی تجهیزات در مقابل صاعقه و مشکلات الکتریکی است.

۱۰. خط نول: این بخش در زیر ترانسفورماتور قرار دارد و وظیفه تکمیل مدار را دارد.

مزایای استفاده از تیر برق چوبی فشار ضعیف

۱. تیر برق چوبی قیمت بسیار اقتصادی و نسبتا ارزانی دارد

۲. تیر برق چوبی امروزی ظاهر مدرن و جذابی دارد

۳. حمل و انتقال آن‌ها بسیار آسان‌ است

۴. وزن بسیار کمی دارند

۵. قابلیت عایق بودن خارق‌العاده‌ای دارند

معایب استفاده از تیر برق چوبی فشار ضعیف

۱. در برابر صاعقه و آتش‌سوزی بسیار آسیب‌پذیر هستند

۲. در اثر تخلیه مقره می‌توانند آتش بگیرند

۳. با مرور زمان دچار پوسیدگی می‌شوند این پوسیدگی در اثر وجود قارچها و موریانه هایی است که چوب را مورد تهدید قرار می دهند

۴. روش نگه‌داری بسیار سخت و متنوعی دارند

مشخصات کلی تیر برق بتنی فشار ضعیف

از زمانی که صنعت برق به وجود آمد معمولا از تیر برق چوبی برای انتقال خطوط شبکه استفاده می‌شد؛ این نوع از تیرها وزن سبکی دارند و می‌توان به راحتی آن‌ها را  حمل کرد. تیر برق چوبی از اجزای منحصربه‌فردی ساخته می‌شود و اگر بتوان از آن‌ها به درستی محافظت کرد در برابر پوسیدگی مقاومت می‌کنند و طول عمر بالاتری دارند. قیمت تیرهای برق چوبی بسیار مقرون به‌صرفه و حتی ارزان است. امروزه این نوع از تیرها به‌عنوان وسیله دکوری لوکس در منازل مجلل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش تشخیص پوسیدگی تیر برق چوبی به چه شکلی است؟

۱. با استفاده از ضربه

برای این کار فقط کافیست به کمک یک چکش از ارتفاع دو متری بالای پایه شروع به ضربه‌زدن کنید و به صدای آن خوب توجه کنید.

۲. میخ بکوبید

یک میخ آهنی بیست سانتی‌متری تهیه کنید و از قسمت بالای تیر برق شروع به کوبیدن میخ روی ستون چوبی کنید؛ در صورتی که چوب به سختی وارد تیر برق شود این نشانه سلامت آن است و در غیر این‌صورت نشانه پوسیدگی خواهد بود.

۳. از مغزی چوب نمونه بردارید

اگر با دو روش قبل موفق به تشخیص پوسیدگی تیر برق چوبی نشدید با کمک دریل و مته زدن، نمونه‌ای از مغزی چوب تهیه کنید و آن را بررسی کنید؛ این تجزیه و تحلیل با مشاهده خرده چوب‌ها ممکن است. قسمتی که با مته سوراخ شده است را کمی قیر بریزید و سپس با کاغذ فویل آلومینیومی آن را بپوشانید.

قیمت تیر برق چوبی فشار فشار ضعیف

در مناطقی که چوب در آنجا زیاد است به طور معمول قیمت تیر برق چوبی بسیار ارزان‌تر از سایر نقاط است؛ ولی در کل می توان گفت این نوع از تیر برق بسیار اقتصادی هستند و آگهی‌های مربوط به آنها را می‌توانید از بخش تیر برق چوبی تکه کابل مشاهده کنید.

در آخر

ما در این مطلب در رابطه با تیر برق و انواع آن صحبت کردیم و سپس با مزایا، معایب استفاده از تیر برق چوبی فشار ضعیف آشنا شدیم. همچنین درباره قیمت تیر برق چوبی و روش تشخیص پوسیدگی آن نیز حرف زدیم. اگر این مقاله از تکه کابل برایتان مفید بود می‌توانید آن را برای دوستان‌تان هم ارسال کنید و در قسمت دیدگاه‌ها، نظرات و تجربیات خود را با ما و مخاطبان ‌ما به اشتراک بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به تیر برق چوبی فشار ضعیف، کلیک کنید.

604 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط