تیر برق فلزی

تیر برق فلزی فشار متوسط

463 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

تیر برق فلزی یا همان پایه برق انواع مختلفی دارند و نوع فلزی از آن‌ها برای احداث خطوط هوایی در مسیرهای صعب‌العبور به کار گرفته می‌شود. امروز قصد داریم بیشتر با تیر برق فلز فشار متوسط آشنا شویم. با ما در این مقاله از «تکه کابل» تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تیر برق چیست؟

به طور کلی به ستون یا پایه‌هایی که از جنس بتن، چوب، فلز یا کامپوزیت که برای نگه‌داری خط انتقال هوایی، کابل، برق، فیبر نوری و چراغ خیابان‌ها استفاده می‌شوند تیر برق گفته می‌شود. بعضی از تیر برق‌ها در داخل خود دارای هادی اتصال به زمین هستند که جنس این هادی ممکن است از مس باشد یا در مواردی از میل‌گردهای درون تیر برای این کار استفاده می‌شود.

انواع تیر برق

  • تیر برق بتنی
  • تیر برق فلزی
  • تیر برق چوبی
  • تیر برق کامپوزیت

تیر برق فلز فشار متوسط چیست؟

تیر برق‌های فلزی به طور معمول در مسیرهایی که حمل و نقل تیر برق‌های سنگین در آن مشکل است به کار گرفته می‌شوند؛ این تیر برق‌ها چند تکه هستند و بهترین گزینه برای برای مکان‌هایی که به قدرت و مقاومت بیشتری نیاز دارند هستند. تیر برق فلزی فشار متوسط دارای متراژ ۱۲ متر و ولتاژ متوسطی نسبت به سایر تیر برق‌ها دارد. جنس انواع تیر برق معمولا از فلزاتی است که گالوانیزه می‌شوند و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرند. به هنگام نصب تکه‌های تیر برق فلزی از پیچ و مهره به منظور مونتاژ استفاده می‌شود.

ساخت تیر برق فلزی

انواع تیر برق فلزی فشار متوسط

تیر برق‌های فلزی دارای انواع مشابهی هستند که در نوع فشار متوسط و ضعیف به کار گرفته می‌شوند که تنها تفاوت آن‌ها نوع آنتن‌دهی است؛ این تیر برق‌ها به طور کلی عبارتند از:

۱. تیر برق پرتیک یا تیر آهن کشیده

۲. تیر برق فلزی مشبک یا اسکلتی

۳. تیر برق فلزی لوله‌ای یا تلسکوپی

چرا استفاده از تیر برق فلزی در محوطه‌سازی اهمیت دارد؟

همانطور که می‌دانید محوطه و مکان‌های باز به طرز عجیبی این روزها محبوب بیشتر افراد شده است. تیر برق‌های فلزی می‌توانند به راحتی نور و روشنایی این مکان‌ها را تضمین کنند. دلایل استفاده از تیر برق فلزی در محوطه‌سازی به طور کلی عبارتند از:

۱. تضمین روشنایی مسیر

استفاده از تیر برق‌های فلزی جلوه خاصی برای روشنایی مسیرهای پر رفت‌وآمد خلق می‌کند. این نوع تیر برق‌ها به دلیل داشتن حباب‌ها و سر چراغی‌های مختلف می‌توانند نورپردازی‌های به سمت بالا یا پایین و با شدت نورهای مختلف برای فضا فراهم کنند.

۲. نصب راحت و مقرون به صرفه

استفاده از تیر برق فلزی باعث فضاسازی مقرون به صرفه‌تری است چرا که این تیر برق‌ها به دلیل اینکه جنسی از فلز دارند دارای طول عمر بالاتری هستند و می‌توانند سالیان سال دوام بیاورند.

۳. تضمین امنیت فضا

می‌دانید که امنیت همیشه حائز اهمیت است؛ استفاده از تیر برق‌های فلزی برای نورپردازی و انتقال جریان الکتریکی شود ایمنی بسیار بالاتری دارد چرا که با نصب تیر برق‌های فلزی در مکان‌های باز امکان سرقت به حد بالایی کاهش پیدا می‌کند و علاوه بر این افراد از اتفاقاتی از جمله: زمین خوردن یا سقوط در امان هستند.

جنس فلزات استفاده شده برای ساخت تیر برق

در کدام محوطه‌های می‌توان از تیر برق فلزی استفاده کرد؟

هیچ محدودیتی برای استفاده از تیر برق فلزی وجود ندارد ولی مواردی از آن به طور کلی عبارتند از:

۱. فرودگاه، ایستگاه مترو، قطار و اسکله‌ها

۲. اماکن تاریخی به منظور نورپردازی بهتر برای دیده شدن آثار

۳. استفاده در اماکن باز رستوران‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه‌های گردشگری

۴. استفاده در اطراف استخرهای رو باز

۵. ادارات، ارگان‌ها و سازمانهای دارای فضای سبز

۶. خانه‌های ویلایی مجلل

۷. پارک‌ها، جنگل‌ها و باغ‌وحش‌ها

۸. تالارهای عروسی و همایش

مزایای استفاده از تیر برق فلز فشار متوسط

۱. گزینه مناسب برای مناطق صعب العبور به دلیل چند تکه بودن پایه برق

۲. قابلیت زیبا سازی و روشنایی محیط

۳. گزینه مناسب برای ویلاها و منازل مجلل

۴. قیمت مقرون به صرفه

۵. دارای تنوع طرع، رنگ و سایز

مشخصات کلی تیر برق بتنی فشار متوسط

همان‌طور که گفتیم تیر برق فلزی به دلیل چند تکه بودن گزینه مناسبی برای مسیرهایی که راه صعب العبوری دارند است. نصب این نوع از پایه‌های برق کار راحتی است و به کمک پیچ و مهره می‌توان آن را مونتاژ کرد. این تیر برق‌ها از فلز گالوانیزه شده تولید می‌شوند. تیر برق فلزی گزینه خوبی برای محوطه سازی است چرا که روشنایی فضا را تضمین می‌کند. از تیر چراق برق فلزی در مکان‌های متنوعی از جمله: فرودگاه‌ها، پارک‌ها، هتل‌ها و… می‌توان استفاده کرد.

قیمت تیر برق فلزی فشار متوسط

قیمت تیر برق‌ فلزی بر اساس متریال و نوع محصول کاملا متغیر است و هر محصول دارای کیفیت خاص خود کارخانه تولیدی است؛ به منظور اطلاع از قیمت دقیق می‌توانید با کارشناسان، نمایندگان و کارخانجات تولید کننده تیر برق فلزی تماس بگیرید.

سؤالات رایج و متداول درباره تیر برق فلزی

۱. در کدام مناطق اقلیمی می‌توان از تیر برق فلزی استفاده کرد؟

تیر برق‌های فلزی بلافاصله پس از ساخت با رنگ یا گالوانیزه پوشش داده می‌شوند؛ این کار به دلیل جلوگیری از زنگ زدگی فلز است. به طور کلی از این نوع چراغ برق در همه مناطق می‌توان استفاده کرد ولی گزینه مناسب برای مناطق مرطوب استفاده از تیر برق گالوانیزه است.

۲. آیا برای محل نصب تیر چراغ برق فلزی نیاز به سیم کشی برق است؟

بله؛ ولی در صورتی که محل مورد نظر شما فاقد سیم کشی برق باشد و اینکار هم تقریبا غیرممکن باشد می‌توان از تیر برق فلزی سولادار در آنجا استفاده کرد. تیر برق‌های سولادار به دلیل حذف هزینه سیم‌کشی و خطرات ناشی از آن گزینه اقتصادی محسوب می‌شوند.

۳. به هنگام تولید تیر برق فلزی از چه متریال‌های استفاده می‌شود؟

به طور کلی در تولید این نوع پایه‌ها از سیمان، آلومینیوم، آهن و کامپوزیت استفاده می‌شود.

در آخر

ما در این مطلب در رابطه با تیر برق و انواع آن صحبت کردیم و سپس با مزایای استفاده از تیر برق فلز فشار متوسط  و تاثیر آن در محوطه ‌سازی آشنا شدیم. اگر این مقاله از تکه کابل برایتان مفید بود می‌توانید آن را برای دوستان‌ خود نیز ارسال کنید و در قسمت دیدگاه‌ها، نظرات و تجربیات خود را با ما و مخاطبان ‌ما به اشتراک بگذارید.

463 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط