تجهیزات اطفاء حریق

5 نوع تجهیزات اطفاء حریق

235 بازدید ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE)

تجهیزات اطفاء حریق جزء آن دسته از لوازمی ‌هستند که همواره باید به صورت آماده باش و در دسترس قرار داشته باشند. حوادث آتش سوزی به صورت غیر منتظره رخ می‌دهند و این تجهیزات نخستین سد دفاعی برای کنترل حریق ایجاد شده‌اند.

بهتر است کلیه افراد پیش از وقوع حادثه شیوه کار با آن‌ها و اصول اولیه مقابله با حریق را بیاموزند تا در زمان رخ دادن حوادث بتوانند در کم‌ترین فرصت و بدون سردرگمی ‌با استفاده از تجهیزات اطفاء حریق جان خود و دیگران را نجات دهند. در این مقاله شما را با ۵ مورد از تجهیزات مقابله با آتش آشنا خواهیم کرد تا ضمن تجهیز محیط کار و زندگی خود به این ابزارآلات ایمنی، سلامتی خودتان و اطرافیانتان را بیمه کنید.

۱. کپسول‌های آتش نشانی یکی از پرکاربردترین تجهیزات اطفاء حریق

کپسول‌های آتش نشانی یکی از پرکاربردترین تجهیزات اطفاء حریق هستند که قطعاً تا به حال نمونه‌های بسیار زیادی از آن‌ها را دیده‌اید. همین موضوع سبب می‌شود برخی از افراد فراگیری روش درست استفاده از آن‌ها را دست کم بگیرند؛ اما به هیچ‌وجه نباید خطرات استفاده نادرست از تجهیزات آتش نشانی را دست کم گرفت. این موضوع برای تمام تجهیزات آتش نشانی از جمله کپسول‌های آتش نشانی نیز صادق است.

انواع مختلف کپسول های آتش نشانی

هرگز نباید از کپسول آتش‌نشانی برای باز کردن درب استفاده کرد. همیشه باید به دیوار ثابت شود و هر ماه توسط تکنسین سرویس بررسی شود. اکثر کپسول‌های آتش نشانی مدرن برای مقابله با بسیاری از سناریوهای آتش‌سوزی مختلف ساخته شده‌اند. کپسول‌های آتش نشانی را می‌توان با پودر، افزودنی آب، فوم یا دی اکسید کربن پر کرد. هنگام انتخاب تجهیزات اطفاء حریق، حتماً کپسول آتش نشانی را انتخاب کنید که با ویژگی‌های آتش سوزی‌های احتمالی در محیط شما مطابقت داشته باشد.

۲. تجهیز ساختمان‌ها با درب ضد حریق

هرچند نمی‌توان به کمک درب ضد حریق آتش را خاموش کرد، اما درب‌های ضد حریق با شیوه مخصوصی ساخته شده‌اند و به وسیله آن‌ها می‌توان از خسارات جانی و مالی زیادی جلوگیری نمود. در واقع درب‌های ضد حریق جزو دسته‌ای از تجهیزات اطفاء حریق هستند که به صورت غیر فعال در مقابله با آتش سوزی‌ها عمل می‌کنند. برای ساخت این درب‌ها از فرم‌های جامد و یکپارچه، مواد کامپوزیت چوبی یا تخته‌های کتان با مهر و موم مخصوص استفاده می‌شود.

این درها به خوبی قاب بندی شده‌اند و ساختار آن‌ها با درهایی که منافذی برای عبور از آتش ندارند تکمیل می‌شود. در حالی که درب‌های معمولی به سرعت می‌سوزند و حرارت و دود را به راحتی گسترش می‌دهند، این دسته از تجهیزات اطفاء حریق به مقاومت در برابر عبور و گسترش آتش، گرما یا دود کمک می‌کنند.

استفاده از درب ضد حریق

۳. شیلنگ‌های آتش نشانی و تجهیزات وابسته به آن‌ها

شیلنگ آتش نشانی با شیلنگ‌ها و تیوب‌های معمولی تفاوت‌های بسیاری دارد. این شیلنگ‌ها قادرند جریان پر قدرت آب را بدون پاره شدن یا ترکیدن هدایت نمایند. علاوه بر این به واسطه تجهیزاتی که در سر شیلنگ آتش نشانی نصب می‌شود می‌توانند جریان آب را با قدرت پرتاب و یا با تراکم مناسب پخش کنند تا حجم بیشتری از شعله‌ها را در بر بگیرد.

طول این دسته از تجهیزات اطفاء حریق در حدود 31 متر است که به کمک قرقره در محل‌های مشخصی روی دیوار نصب می‌شود. جنس خاص این شیلنگ‌ها علاوه بر مقاومت بی نظیری که در برابر شعله‌های آتش دارد، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت و بدون پیچ خوردگی باز شوند. تجهیزات اطفاء حریق برای شیلنگ‌های آتش نشانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرقره شلنگ آتش نشانی که حاوی شیلنگ است؛
  • درام قرقره شلنگ آتش نشانی که قرقره را در خود نگه می‌دارد؛
  • جعبه قرقره شلنگ آتش نشانی که به آن کابینت شیلنگ آتش نشانی نیز می‌گویند و روی دیوار نصب می‌شود؛
  • نازل اسپری شیلنگ آتش نشانی؛
  • تجهیزات آتش نشانی برنجی؛
  • قرقره شلنگ میل لنگ.

برخی از تجهیزات اطفاء حریق برای شیلنگ های آتش نشانی

تنوع بالای شینگ‌های آتش نشانی

شیلنگ‌های آتش نشانی نیز مانند سایر تجهیزات اطفاء حریق بسیار متنوع هستند. زیرا اغلب آن‌ها برای استفاده در محل‌های گوناگون و با ویژگی‌های مختلف طراحی می‌شوند. به عنوان مثال برخی از آن‌ها را می‌توان به منابع آب ساختمانی متصل نمود در حالی که نمونه‌های دیگر قابل نصب روی نازل‌های شیر آتش نشانی شهری هستند و علاوه بر طول زیادتر می‌توانند فشار بسیار بیشتری را نیز تحمل کنند.

برخی از نمونه‌های شیلنگ آتش نشانی را می‌توان علاوه بر انتقال جریان آب، برای انتقال سایر مواد خاموش کننده شیمیایی نیز مورد استفاده قرار داد.

۴. سطل‌های آتش نشانی سنتی‌ترین تجهیزات اطفاء حریق

هرچند سطل‌های آتش نشانی از ابتدایی‌ترین تجهیزات اطفاء حریق به شمار می‌آیند؛ اما همچنان استفاده از آن‌ها بسیار کارایی دارد. در مواقع حساس می‌توان آن‌ها را با فلامازورب، ماسه یا آب پر کرد و شعله‌ها را مهار نمود. در اغلب پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت گیری می‌توانید نمونه‌های مختلف این سطل‌های قرمز که با ماسه پر شدند را ملاحظه نمایید.

۵. پتو‌های آتش نشانی برای مقابله با مراحل اولیه آتش سوزی

این گروه از تجهیزات اطفاء حریق همانند سطل‌های قرمز در مراحل اولیه مقابله با آتش کارایی بسیاری دارند و بهتر است در محیط‌های صنعتی یک یا چند عدد از آن‌ها همواره در دسترس قرار داشته باشد. پتوهای آتش نشانی بسیار مقرون به صرفه هستند و علاوه بر مهار شعله‌های نوپا در مواقع آتش سوزی‌های شدید می‌توانند جان افراد را نیز نجات دهند. به عنوان مثال در مواقعی که افراد میان شعله‌های حریق به دام می‌افتند می‌توانند با پیچاندن پتو‌های آتش نشانی به دور خود، از مخمصه بگریزند.

نتیجه‌گیری

تجهیزات اطفاء حریق در واقع نوعی بیمه در برابر شعله‌های آتش هستند. ممکن است هرگز از آن‌ها استفاده نشود اما همواره باید برای مواقع ضروری آماده و در دسترس باشند. در هنگام بروز آتش سوزی، تمام آن چه که نیاز دارید تجهیزات مناسب برای مقابله با شعله‌هاست. مجهز بودن به ابزار‌های مناسب سبب می‌شود ضمن حفظ اعتماد به نفس و اجتناب از اقدامات نامناسب، بتوانید میزان خسارات را به حداقل برسانید.

شما می توانید تجهیزات اطفاء حریق مورد نیاز خود را در بین فروشندگان و آگهی دهندگان در دسته بندی تجهیزات اطفاء حریق وب سایت تکه کابل بیابید.

235 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط