اینترنت بدون خط تلفن

5 تکنیک استفاده از اینترنت بدون خط تلفن

546 بازدید آموزش در صنعت مخابرات

آیا می‌دانید اینترنت بدون خط تلفن چیست؟ به نظر شما می‌توان بدون در اختیار داشتن خط تلفن از اینترنت بهره‌گیری کرد؟ استفاده از اینترنت بی‌سیم از جمله معضلاتی بوده که امروزه اکثر خانه‌ها و اداره‌هایی که دارای خط تلفن ثابت نیستند، با آن مواجه می‌شوند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژي و روی کار آمدن ابزار جدید امکان استفاده از اینترنت بی‌سیم مهیا شده است. در ادامه این راهنما به شما عزیزان خواهیم گفت که چگونه می‌توانید از این نوع اینترنت بهره ببرید. با ما همراه باشید.

 

اینترنت بدون خط تلفن چیست؟

اینترنت بدون خط تلفن

پیش از این که بخواهیم تکنیک‌های استفاده از اینترنت بدون خط ثابت تلفن را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است که با نوع عملکرد این اینترنت کمی بیش‌تر آشنا شویم. اینترنت بی‌سیم که تحت عنوان وایرلس نیز شناخته می‌شود، برای تأمین اینترنت امواج مورد نیاز را از فرستنده به سمت گیرنده انتقال می‌دهد. لازم به ذکر است که وجود یک فرستنده و یک گیرنده به منظور انتقال امواج ضروری است.

تکنیک‌های استفاده از اینترنت بدون خط تلفن

همان‌طور که گفته شد، برای استفاده از اینترنت وایرلس به یک فرستنده و یک گیرنده و همچنین بستری به منظور انتقال سیگنال‌های اینترنتی نیاز است. در حالت کلی، برای بهره‌گیری از اینترنت بدون تلفن ثابت می‌توان روش‌های زیر را امتحان کرد:

۱. اینترنت بدون خط تلفن با استفاده از دانگل USB

اولین روش استفاده از دانگل یو اس بی است. منظور از دانگل گجت‌هایی بوده که ظاهر آن‌ها مشابه فلش است و کاربردهای مختلفی در نصب نرم‌افزار، عملکرد سیستم بلوتوث، ارتقا امنیت سیستم و… دارد. از جمله کاربردهای گجت‌های مذکور، دریافت سیگنال‌های اینترنتی خواهد بود. شیوه عملکرد این گجت‌ها به این صورت بوده که کاربر می‌بایست دانگل را به سیستم مورد نظر متصل کرده و امواج اینترنتی موجود در فضا را دریافت کند. ناگفته نماند که دانگل‌ها درون سیستم خود دارای یک سیم کارت هستند که وظیفه دریافت سیگنال اینترنتی و انتقال آن به سیستم شما را انجام می‌دهد.

۲. اینترنت بدون خط تلفن با بهره‌گیری از یک مودم جیبی

مودم جیبی یکی از پرکاربردترین و نام‌آشناترین ابزار در حوزه اینترنت بوده که از چند سال پیش در بازار موجود است و از همان موقع تا به امروز کاربرد وسیعی داشته است. مودم‌های جیبی تحت عنوان مودم 4G نیز در بازار موجود هستند. اساس کار مودم‌های جیبی به این صورت است: زمانی که سیگنال‌های اینترنت خط تلفن ثابت ضعیف بوده و یا این که کاربر در فضایی حضور دارد که امکان دسترسی و اتصال به اینترنت ثابت برای او فراهم نیست می‌تواند از مودم جیبی بهره‌گیری کند. مودم‌های جیبی مثل دانگل‌های یو اس بی به کمک سیم کارت می‌توانند امواج اینترنتی را به خوبی دریافت کرده و دیوایس‌های شما را به اینترنت متصل کنند.

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌بایست در مورد این روش از اتصال اینترنت بدون خط تلفن در نظر داشته باشید این است که مودم‌های مذکور با در نظر گرفتن ظرفیتی که دارند تنها می‌توانند حداکثر تا ۱۰ دستگاه را پشتیبانی کرده و اتصال اینترنت را برای آن‌ها به صورت همزمان برقرار کنند. علاوه بر این، می‌توان در کنار لپ تاپ و گوشی‌های هوشمند از این مودم‌های جیبی به منظور تأمین اینترنت ابزار دیگری نظیر دوربین مدار بسته بی‌سیم، دوربین خودرو و دوربین‌های شبکه‌ای نیز استفاده نمود.

۳. اینترنت بدون خط تلفن با بهره‌گیری از اینترنت TD-LTE

روش بعدی اتصال به اینترنت بدون تلفن ثابت، مودم TD-LTE است. مودم‌های TD-LTE دارای BTS بوده که به واسطه این بخش می‌توانند سیگنال‌های اینترنتی را دریافت و ارسال کنند. در مودم‌های مذکور نیازی به خط تلفن ثابت و دید مستقیم و ارتباط رادیویی نخواهد بود. تنها چیزی که برای اتصال به اینترنت به واسطه این مودم‌ها مورد نیاز بوده، برخورداری از قابلیت اتصال به برق و سیم کارت است. تنها ایرادی که به این مودم‌ها می‌توان گرفت این است که در صورت قطعی برق شهری امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

۴. اینترنت بدون خط تلفن با استفاده از سیستم رادیویی PTP

تکنیک بعدی استفاده از سیستم رادیویی PTP است. ساختمان‌هایی که دارای گیرنده مخصوص در قسمت پشت بام هستند، می‌توانند  از این سیستم برای اتصال به اینترنت بهره‌گیری نمایند. در واقع، اکثر ساختمان‌های اداری و تجاری، آزمایشگاه‌ها، مراکز درمانی و… می‌توانند بدون نیاز به خط تلفن ثابت با استفاده از این روش به اینترنت بدون سیم متصل شوند. لازمه بهره‌گیری از این سیستم وجود فرستنده و گیرنده در دید مستقیم بوده تا از این طریق امواج رادیویی به یک دیگر ارسال شود. به طور معمول فاکتورهای مختلفی بر نوع فرستنده و نوع گیرنده تأثیرگذار هستند که از جمله مهم‌ترین این فاکتورها می‌توانیم به مسافت، مدل رادیو و تجهیزات اشاره داشته باشیم.

۵. اینترنت بدون خط تلفن با بهره‌گیری از تلفن همراه

یکی از جالب‌ترین، راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های اتصال به اینترنت بدون خط تلفن ثابت که اکثر افراد نیز این روش را بلد هستند، استفاده از گزینه HOT SPOT در گوشی‌های تلفن همراه است. در حقیقت، با فعال کردن این گزینه در تلفن همراه، گوشی شما تبدیل به یک مودم شده که امواج اینترنتی را به لپ تاپ منتقل می‌کند.

چنان‌چه به هیچ کدام از روش‌های قبلی دسترسی نداشته باشید، راحت‌ترین روش فعال کردن گزینه HOT SPOT در تلفن همراه است. البته چند نکته مهم در رابطه با این گزینه وجود دارد که خوب است بدانید:

  • هات اسپات گوشی‌های هوشمند نمی‌تواند اینترنت چندین دستگاه را به صورت همزمان تأمین کند؛ نه به این معنا که امکان اتصال وجود نداشته باشد. منظور این است که کیفیت اینترنت در چنین شرایطی افت شدید خواهد داشت.
  • برای استفاده از هات اسپات حتماً می‌بایست آنتن موبایل شما کیفیت بالایی داشته باشد تا هم گوشی و هم گجت هوشمند متصل شده به آن بتواند از سیگنال اینترنتی به خوبی بهره‌گیری کند.

سخن پایانی

شیوه‌های مختلفی برای اتصال اینترنت بدون خط تلفن ثابت وجود دارد که در این راهنما با آن‌ها آشنا شدیم. هر یک از تکنیک‌های مذکور را می‌توان بر حسب محیطی که در آن قرار است از اینترنت بهره‌گیری شود، هزینه‌ای که می‌بایست پرداخت گردد و کارایی و حجم اینترنتی که مورد نیاز بوده به کار گرفت. پیشنهاد ما این است که قبل از انتخاب روش اتصال اینترنت بی سیم اطلاعات کافی را کسب کرده و بعد بابت هر یک از روش‌های انتخابی هزینه کنید. شما چه تکنیک‌های دیگری بلد هستید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون اتصال اینترنت بدون سیم با ما به اشتراک بگذارید.

546 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط