شبکه‌های کابلی و بی‌سیم

1 زاویه دید دیگر مقایسه شبکه‌های کابلی و بی‌سیم

237 بازدید آموزش در صنعت مخابرات

شبکه‌های کابلی و بی‌سیم موضوع مقاله امروز ما است. همان‌طور که می‌دانید از گذشته تا به امروز به اشتراک گذاری اطلاعات و داده‌ها و داشتن ارتباط پایدار مسئله‌ای مهم و اساسی بوده است. افراد زیادی در سازمان‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها و … سعی می‌کنند با ساخت و راه‌اندازی شبکه داخلی به این اطلاعات داده‌ها سرعت ببخشند. در حالت کلی به دو روش می‌توان یک شبکه ساخت. یکی از روش‌ها روش اتصال کابلی یا سیمی و یا وایردار است که اصطلاحا به شبکه کابلی معروفند و روش اتصال بی‌سیم یا وایرلس که اصطلاحا به شبکه بی‌سیم شهرت دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه شبکه‌های کابلی و بی‌سیم پرداخته و ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر کدام را بیان کنیم.

شبکه کابلی

شبکه‌های کابلی و بی‌سیم

برای شناخت شبکه‌های کابلی و بی‌سیم بهتر است در ابتدا با تعریف هر یک آشنا شویم. شبکه کابلی قدیمی‌تر از روش استفاده از شبکه بی‌سیم بوده و استفاده از آن نسبت به شبکه وایرلس کم‌تر است. تجهیزات شبکه‌های کابلی به دو دسته پسیو یا غیرفعال (passive) مانند پریز، کابل، داکت، تقسیم و … و اکتیو و فعال (active) مانند سوییچ، هاب، کارت شبکه و … تقسیم‌بندی می‌شوند. شبکه کابلی بدین صورت است که چندین کامپیوتر و یا دریافت‌کننده شبکه به وسیله کابل به یکدیگر متصل شده و همگی آن‌ها به وسیله یک کابل اصلی به اینترنت متصل می‌شوند (البته در برخی از شبکه‌های داخلی مثل شبکه‌های سازمانی یا درون شرکتی نیاز به به اتصال به اینترنت وجود ندارد).

در ابتدا کار و روند استفاده از شبکه کابلی از تکنولوژی Ethernet استفاده می‌شد اما امروزه بیشتر از توپولوژی ستاره‌ای برای طراحی و ساخت شبکه‌های کابلی استفاده می‌شود. در روند طراحی و ساخت شبکه بر مبنای توپولوژی ستاره‌ای، باید از هر دریافت‌کننده شبکه یا به اصطلاح ایستگاه، تا قسمت توزیع‌کننده شبکه  یا به اصطلاح سوییچ یا هاب شبکه، به صورت جداگانه کابل‌کشی انجام شود. در صورتی که شبکه کوچک باشد و نیازی به کابل‌کشی بیش از 100 متر نباشد از کابل‌های معمولی استفاده می‌کنیم اما در صورتی که شبکه بزرگ بوده و نیاز به استفاده از روش ساخت شبکه کابلی باشد، از کابل‌ها و فیبرهای نوری استفاده می‌کنیم.

شبکه بی‌سیم

شبکه‌های کابلی و بی‌سیم

شبکه بی‌سیم یا شبکه وایرلس یکی دیگر از روش‌های ساخت شبکه و انتقال داده‌ها است. در روش شبکه بی‌سیم اطلاعات به واسطه امواج رادیویی توسط مبدا منتشر شده و توسط دریافت‌کننده یا مقصد دریافت می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از سیم و کابل ندارد، از همین رو به شبکه بی‌سیم، شبکه وایرلس یا شبکه بدون سیم و کابل گفته می‌شود. در شبکه بی‌سیم انتقال اطلاعات برمبنای امواج رادیویی (امواج رادیویی از جنس الکترومغناطیس بوده و به دلیل طول موج بلندی که دارند، ضرر چندانی برای انسان‌ها و موجودات ندارند) بوده و دیگر نیازی به اتصالات پیچیده و عجیب شبکه کابلی ندارند. شبکه بی‌سیم برد و محدوده پوشش‌دهی وسیعی داشته و به‌راحتی امکان دسترسی به افراد زیادی را می‌دهد.

اجزا و تجهیزات شبکه بی‌سیم هم همانند شبکه کابلی به دو دسته غیرفعال و فعال تقسیم‌بندی می‌شوند. اجزای غیرفعال شبکه وایرلس مانند داکت، کابل‌ها و سیم‌های اتصال، رک‌ها و … بوده و اجزای فعال شبکه شامل روتر، مودم، سرورها و … می‌شود. مبنای طراحی و ساخت شبکه بی‌سیم یا وایرلس به صورت وای‌فای بوده و امواج دارای اطلاعات ارسال و دریافت می‌شوند. خود شبکه وایرلس (wireless) و وای‌فای (wifi) به لحاظ ساختاری به چهار دسته WLAN، WPAN، WMAN و WWAN تقسیم می‌شوند.

مقایسه شبکه کابلی و بی‌سیم

شبکه‌های کابلی و بی‌سیم را می‌توان از جهات مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار داد اما در اینجا به بررسی مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل بر انتخاب صحیح نوع شبکه می‌پردازیم. سعی کنید منابع و نیازهای خود را سنجیده و با استفاده از اطلاعاتی که در این قسمت در اختیارتان می‌گذاریم یک انتخاب صحیح از نوع شبکه داشته باشید؛ برای مشاهده آگهی‌های تجهیزات شبکه‌های کابلی و بی‌سیم می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کنید.

مهم‌ترین عوامل بر انتخاب صحیح نوع شبکه عبارتند از:

  • هزینه‌ها: هزینه اولیه احداث شبکه‌های کابلی نسبت به شبکه‌های بی‌سیم کم‌تر بوده و تجهیزات آن ارزان‌تر است اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد، زیاد بودن استهلاک و خرابی سیم‌ها، کابل‌ها و قطعات در شبکه کابلی است.
  • نصب و راه‌اندازی: همان‌طور که مشخص است نصب و راه‌اندازی شبکه وایرلس و بی‌سیم خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از شبکه کابلی بوده و نیازی به سوراخ‌کاری، نصب پریز، داکت‌کشی و … ندارد.
  • امنیت: اگر بخواهیم به لحاظ امنیت شبکه و عدم دسترسی افراد بیگانه به شبکه را مورد بررسی قرار دهیم، قطعا شبکه کابلی شبکه‌ای امن‌تر بوده و هکرها و افراد خارجی نمی‌توانند به‌راحتی به اطلاعات درون شبکه دسترسی پیدا کنند.
  • کاربرد: همان طور که واضح و مشخص است شبکه بی‌سیم به دیل داشتن مزایایی همچون دسترسی آسان، پهنای باند بالا، سرعت بالا، به‌روز و مدرن بودن و … کاربرد بیشتری نسبت به شبکه‌های کابلی و سیمی دارد.
مقایسه شبکه‌های کابلی و بی‌سیم
مقایسه شبکه‌های کابلی و بی‌سیم

نتیجه‌گیری و سخن پایانی

ارتباط، انتقال و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این کار باید در محیطی امن و با سرعت بالا انجام شود. برای این کار از شبکه استفاده می‌کنند. در کل شبکه‌ها بر دو نوع شبکه کابلی و شبکه بی‌سیم هستند که هر کدام ویژگیها، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی شبکه‌های کابلی و بی‌سیم پرداخته و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. امیدواریم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را درباره شبکه‌های کابلی و بی‌سیم با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

237 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط