سیم و کابل ضد حریق

بررسی 4 مدل از سیم و کابل ضد حریق

225 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از کابل‌هایی که با ساختار امنیتی بالا ساخته می‌شوند و مقاومت خوبی دارند، سیم و کابل‌های ضد حریق هستند که می‌توانند در هنگام آتش سوزی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد سیم و کابل ضد حریق صحبت کنیم و ویژگی‌های این نوع سیم‌ها را به طور کامل برای شما شرح دهیم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم و اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.

سیم و کابل ضد حریق چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، در صنعت برق و الکتریک از انواع سیم و کابل‌های ضد حریق استفاده می‌شود؛ زیرا در این مکان‌ها احتمال آتش سوزی و احتراق بسیار زیاد است. سیم و کابل ضد حریق دارای عایقی بسیار مقاوم و نسوز است که باعث می‌شود آتش و حرارت آسیبی به سیم وارد نکنند. بدون وجود عایق نسوز و آتش گرفتن سیم‌ها باعث می‌شوند آتش سوزی گسترش یافته و انفجار رخ دهد.

 از سیم و کابل ضد حریق در پروژه‌های بزرگ نیز استفاده می‌شود که البته لازم است بدانید تمامی این سیم‌ها کیفیت‌های متفاوتی دارند و شما باید در این زمینه سیم‌ها و کابل‌هایی با بالاترین کیفیت را تهیه کنید که استاندارد باشند و امنیت شما را به طور کامل حفظ کنند. معمولا این سیم‌ها و کابل‌ها می‌توانند از ۶۰- تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند و در صورت بیشتر شدن حرارت ممکن است آسیب ببینند.

ویژگی‌های سیم و کابل ضد حریق

از ویژگی‌های مهم این سیم‌ها می‌توان به کم دود بودن آن‌ها اشاره کرد که بر خلاف دیگر سیم‌ها باعث می‌شود در هنگام آتش سوزی افراد بتوانند خود را به راحتی نجات دهند و دچار مشکلات تنفسی ناشی از دود نشوند. معمولا آتش سوزی باعث نشت گازهای سمی هالوژن و دیگر گازهای سمی می‌شود اما وجود این سیم‌ها باعث می‌شود که حجم این گاز کاهش پیدا کند. روکش‌ها و عایق این سیم‌ها باعث می‌شوند که تمامی موارد امنیتی حفظ شوند و شما می‌توانید به راحتی از این سیم‌ها استفاده کرده و آن‌ها را نصب کنید.

کابل ضد حریق

این کابل‌ها می‌توانند به مدت طولانی در سیستم مدار برق کار کنند و عمکرد درستی داشته باشند. معمولا کابل‌های ضد حریق انعطاف‌پذیری بالایی دارند و شما می‌توانید آن‌ها را به اشکال مختلف درآورید تا بتوانید آن‌ها را به راحتی نصب کنید و مورد استفاده قرار دهید. همان‌طور که در قسمت‌های بالا اشاره کردیم، سیم و کابل ضد حریق انواع و اقسام مختلفی دارند که در ادامه انواع این سیم‌ها را برای شما نام می‌بریم.

انواع سیم و کابل ضد حریق

سیم و کابل‌های ضد حریق با ویژگی‌های گوناگون ساخته می‌شوند و هر یک کاربردهای مخصوص خود را دارند. شما باید با توجه به نیازی که دارید، سیم و کابل ضد حریق مورد نیاز خود را تهیه کنید که ما در قسمت زیر این سیم‌ها و کابل‌ها را به طور کلی به ۴ دسته مختلف تقسیم‌بندی کرده‌ایم تا بتوانید بیشتر با انواع این سیم‌ها و کابل‌ها آشنا شوید.

کابل برق ضد حریق فشار ضعیف معمولی

این کابل معمولا در محیط‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین این کابل‌ها در سیستم‌های اضطراری و مدارهای آژیر استفاده می‌شوند. این کابل‌ها می‌توانند تا ۳ ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت نشان دهند و مقاومت بسیار بالایی دارند. در این کابل‌ها از یک تا پنج رشته وجود دارد که هر یک از آن‌ها کاربردهای مختلفی دارند. ولتاژ نامی این کابل ۰.۶ نت ۱ کیلوولت بوده و هادی آن از جنس مس آنیل شده قلع‌اندود است. این کابل‌ها کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند و با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند.

کابل برق ضد حریق یا ضد آتش فشار ضعیف زره دار

این کابل بسیار شبیه به کابل برق ضد حریق فشار ضعیف معمولی است و تنها تفاوت آن‌ها در مدل حفاظ فلزی است. در واقع حفاظ فلزی این کابل از مس کانسنتریک، نوار مسی و یا تلفیقی از سیم و نوار مسی و شیلد بافته شده مسی ساخته شده است. این کابل‌ها کابردهای بسیار زیادی دارند و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید این کابل را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب از شرکت‌های معتبر سیم و کابل تهیه کنید و همچنین انواع و اقسام این کابل‌ها در بازار و دیگر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند.

کابل برق ضد حریق یا ضد آتش فشار ضعیف زره دار

کابل برق ضد حریق فشار ضعیف شیلددار سربدار و زره دار

این کابل جزو مقاوم‌ترین کابل‌های موجود در بازار است که علاوه بر مقاومت بسیار زیادی که در برابر آتش سوزی دارد، می‌تواند نیروها و فشارهای مکانیکی را تا حد زیادی تحمل کند. به این کابل، کابل مسلح نیز گفته می‌شود که نوع شیلددار آن برای تخلیه کردن جریان اتصال کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که این کابل می‌تواند تا مدت زمان ۲ ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت نشان دهد.

کابل برق ضد حریق فشار ضعیف شیلددار سربدار و زره دار

کابل برق ضد حریق فشار ضعیف شیلددار

این کابل نیز مانند کابل برق ضد حریق فشار ضعیف شیلددار سربدار و زره دار است با این تفاوت که این کابل جزو کابل‌های مسلح قرار نمی‌گیرد. کاربرد این دو کابل مانند یکدیگر است اما این نوع کابل قیمت بسیار پایین‌تری دارد و نسبت به کابل مسلح کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل برق ضد حریق فشار ضعیف شیلددار

موارد استفاده از کابل‌های ضد حریق

  • سیستم روشنایی اضطراری
  • سیستم تهویه اضطراری
  • سیستم امنیتی
  • سیستم فن‌های هوا رسان
  • سیستم اعلام و اطفا حریق
  • سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق
  • سیستم‌های محیطی با حرارت بالا
  • سیستم پمپ آتش نشانی
  • سیستم برق اضطراری
  • دارای شیلد و محافظ

کلام آخر

در این مطلب در مورد سیم و کابل ضد حریق با شما صحبت کردیم و به شما گفتیم این کابل‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مزایای این کابل‌ها به طور کامل برای شما شرح داده شد و مدل‌های مختلف سیم و کابل ضد حریق را برای شما نام برده و در مورد هر یک توضیحات کاملی دادیم. امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده و اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

225 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط