آموزش تولید سیم و کابل

آموزش تولید سیم و کابل | 6 مرحله ساخت سیم و کابل

289 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از قسمت‌های مهم در شبکه توزیع برق، سیم‌ها و کابل‌ها هستند. همه ما می‌دانیم که سیم‌ها و کابل‌ها چه نقش اساسی و مهمی در رساندن انرژی الکتریکی به ما ایفا می‌کنند اما آیا تابحال به نحوه ساخت و تولید سیم و کابل فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید برای تولید این قطعات، چه مواد اولیه‌ای احتیاج است؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تولید سیم و کابل و آموزش تولید سیم و کابل پرداخته و شما را با چگونگی نحوه ساخت و تولید سیم و کابل آشنا کنیم.

سیم و کابل چیست؟!

قبل از اینکه به شرح آموزش تولید سیم و کابل بپردازیم بهتر است با مفهوم سیم و کابل آشنا شویم. سیم قطعه‌ای است که از آن برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده می‌شود و می‌تواند دو سیستم را به هم متصل کند. در ساخت سیم‌ها معمولا از مس به دلیل خاصیت رسانایی بالای آن استفاده می‌شود، در واقع می‌توان گفت هسته اصلی سیم هسته مسی آن است.

کابل‌ها را می‌توان مجموعه‌ای از سیم‌های به هم بافته شده درنظر گرفت، در واقع وقتی چند سیم در کنار هم قرار می‌گیرند یک کابل ساخته می‌شود. از کابل‌ها نیز برای انتقال انرژی الکتریکی (با قدرت و سرعت و دقت بیشتری نسبت سیم) استفاده می‌شود. سیم‌ها و کابل‌ها به‌طور گسترده در شبکه توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به آموزش تولید سیم و کابل می‌پردازیم.

تولید سیم و کابل در کارخانه

مراحل و آموزش تولید سیم و کابل

حال که با مفهوم سیم و کابل آشنا شدید، به سراغ آموزش تولید سیم و کابل و مراحل تولید سیم و کابل می‌رویم. سیم‌ها و کابل‌ها انواع متفاوتی دارند، اما می‌توان گفت فرایند کلی تولید تمامی سیم‌ها و کابل‌ها در کارخانه تقریبا یکسان است ولی ممکن است با توجه به نوع سیم و کابل تغییرات جزئی در تولید آن‌ها بوجود آید. به‌طور کلی می‌توان فرایند تولید سیم و کابل را به شش مرحله اصلی تقسیم بندی کرد. این مراحل عبارتند از:

1- نازک کردن (نازک کاری)

در مرحله اول تولید سیم و کابل که به آن نازک کاری نیز گفته می‌شود، فرایند نازک کردن سیم و رساندن آن به قطر مورد نظر مشتری انجام می‌پذیرد. عمل نازک کردن معمولا به‌وسیله دستگاه‌هایی نظیر دستگاه نازک‌کن فاین و یا دستگاه نازکن‌کن راد انجام می‌گیرد. در ابتدا سیم در دستگاه نخست قرار گرفته و قطر آن کاهش می‌یابد و پس از آن در دستگاه فاین قرار گرفته تا مطابق با خواسته و سفارش مشتری قالب‌گیری شود. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها عمل نازک کردن را به‌وسیله کشش انجام می‌دهند.

2- آنیل کاری

مرحله بعد در روند تولید سیم یا کابل، آنیل کاری است که در آن سیم‌ها را بعد از نازک کاری در مرحله قبل جمع ‌آوردی کرده و وقتی تعداد آن‌ها به حد مشخصی رسید، آن‌ها را در کوره آنیل کاری قرار داده تا آنیل شوند. حداقل تعداد تعیین شده در این مرحله برای قرار گرفتن در کوره، 54 قرقره است.

3- پانچ کردن

در ادامه روند آموزش تولید سیم و کابل به مرحله پانچ کردن سیم و کابل می‌رسیم. در این مرحله مفتول‌های آنیل شده، که در مرحله قبل بر روی قرقره قرار گرفتند، به‌وسیله دستگاه بانچر با قطری مطابق با سفارش مشتری تابانده می‌شوند. در واقع این مرحله وظیفه تاباندن رشته‌های سیم را هم برعهده دارد.

آموزش تولید سیم و کابل

4- عایق کاری

مرحله چهارم در آموزش تولید سیم و کابل، عایق کاری نام دارد. در این مرحله سیم و زیره کابلی تولید می‌شوند بدین صورت که رشته‌های پانچ شده، به کمک دستگاه اکسترودر تبدیل به سیم شده و برای بسته‌بندی به قسمت مربوط فرستاده می‌شوند. البته در این بخش به جز رشته‌های پانچ شده ماده اولیه دیگری نیز به نام گرانول عایق به‌کار برده می‌شود.

5- روکش زنی

مرحله روکش زنی توسط دستگاهی به نام اکسترو انجام می‌شود. این مرحله دو ماده اصلی به نام زیره استرندر گرانول روکش و همچنین پودر تالک دارد و با استفاده از این مواد، دستگاه اکسترو کابل‌ها را مطابق طرح خواسته شده روکش می‌زند. در واقع روکش امیت بسیار زیادی داشته و وظیفه محافظت از هادی سیم و کابل و حفاظت در برابر برق‌گرفتگی را دارد.

6- بسته‌بندی سیم و کابل

آخرین مرحله تولید سیم و کابل، مرحله بسته‌بندی است. سیم‌ها و کابل‌های تولید شده همگی برای بسته‌بندی به این قسمت هدایت می‌شوند و با توجه به نیاز و خواسته مشتری، در ابعاد و اشکال متفاوت نظیر قرقره‌ای و کلافی و … بسته‌بندی و آماده تحویل به مشتری می‌شوند.

مراحل تولید سیم و کابل

بازرسی نهایی سیم و کابل‌های تولید شده

در واقع بازرسی نهایی سیم و کابل تولید شده هم قسمتی از روند تولید سیم و کابل است اما از آنجایی که این قسمت خود قسمتی جداگانه بوده و تولید سیم و یا کابل تکمیل شده است، بازرسی نهایی را در بین مراحل اصلی تولید سیم و کابل قرار ندادیم اما باید بدانید که این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید افراد دقیقی در این قسمت کار کنند.

پس از بسته‌بندی، تمامی محصولات تولیدی برای بازرسی نهایی، مورد تست قرار گرفته و آزمون‌های مختلفی نظیر آزمون مقاومت الکتریکی هادی و آزمون ولتاژ بالا، بر روی آن‌ها انجام می‌پذیرد. آزمون مقاومت الکتریکی هادی یکنواختی قطر سیم و کابل، کیفیت و همین‌طور عدم پارگی سیم و کابل را مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمون ولتاژ بالا نیز موارد آزمون قبل را برای عایق هادی مورد بررسی قرار می‌دهد.

کارخانه تولید سیم و کابل

نتیجه گیری

یکی از پرکاربردترین محصولات برقی و الکتریکی در مقیاس‌های مختلف، انواع سیم و کابل هستند. از آنجا که سیم و کابل انتقال‌دهنده جریان الکتریکی هستند، تولید سیم و کابل باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. روند تولید کابل به 6 قسمت اصلی نازک‌کاری، آنیل‌کاری، پانچ کردن، عایق‌کاری، روکش‌زنی و بسته‌بندی تقسیم می‌شود که در به بررسی جداگانه هر کدام پرداختیم.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی روش، روند و نحوه تولید سیم و کابل در کارخانه‌ها پرداخته و چگونگی ساخت سیم و کابل و آموزش تولید سیم و کابل را برای شما بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

289 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط