ترانکینگ و داکت

هر آنچه که باید درباره ترانکینگ و داکت بدانید!

308 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

از جمله ابزارهای اساسی و مهم در سیستم‌های برق عادی و اضطراری، تراکینگ و داکت است؛ امروز قصد داریم در این مطلب از تکه کابل بیشتر درباره آنها صحبت کنیم با ما همراه باشید.

ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ و داکت

ترانکینگ‌ و داکت محفظه‌های بسته‌ای هستند که برای توزیع سیستم‌های برق عادی و اضطراری، شبکه‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر، سانترال‌های تلفن، سیستم‌های صوتی هشدار حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی ترانکینگ، محفظه‌هایی برای عبور کابل‌های شبکه هستند و این محفظه‌‌ها از جنس ABS و پی ‌وی ‌سی ساخته شده‌اند که هم برای محافظت از کابل‌ها و هم برای ایجاد نظم و زیبایی محیط کابلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترانکینگ به صورت شاخه‌ای در بازار به فروش می‌رسد و طول هر شاخه 2 متر است.

اتصالات و متعلقات ترانکینگ عبارتند از: بدنه‌ ترانک، پارتیشن، مسدود‌کننده، زاویه تخت، زاویه خارجی، کادر ماژول، درزگیر، درب نرم، قطعه اتصال، درب ترانک.

ترانکینگ (Trunking) دارای انواع مختلفی است که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

۱. ترانکینگ دیواری

به طور کلی از این دسته از تراکینگ در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می‌کنند.

۲. ترانکینگ دفنی

به طور معمول این نوع از ترانکینگ به صورت توکار یا زیر کفی کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد زیاد آن در سیستم‌های برق فشار قوی، فشار ضعیف، شبکه و تلفن است.

۳. ترانکینگ ستونی

توجه کنید که از این نوع ترانکینگ در اتاق‌های کنفرانس، سالن‌های همایش، محیط‌های آموزشی و اداری بیشتر استفاده می‌شود.

داکت چیست؟

داکت محفظه‌ای برای عبور کابل شبکه است؛ به طور معمول کابل شبکه از آن می‌گذرد و به این ترتیب کابل به خوبی در برابر عوامل محیطی مورد حفاظت قرار می‌گیرد. کانال‌های ساده، شیاردار، پارتیشن‌بندی شده، قوسی، کف و قرنیز از انواع کانال‌ها هستند” به طور معمول این نوع کانال ها از جنس پی وی سی و ABS ساخته می شوند؛ کاربرد این قطعه کاملا شبیه به تنه درخت است.

داکت دارای انواع مختلفی است که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

۱. داکت ساده

به طور معمول از این نوع داکت در مکان‌هایی مثل ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شود و سیم و کابل در داخل آن قرار می‌گیرد.

۲. داکت شیاردار

این داکت ظاهر متفاوتی هستند و روی بدنه آن پوشیده از شیار است. از این نوع داکت در تابلوهای برق فشار قوی و فشار ضعیف برای کار گذاشتن سیم و کابل استفاده می‌کنند.

۳. داکت پارتیشن‌بندی شده

این نوع داکت مشکل پارتیشن‌بندی را برای قرار دادن سیم و کابل مختلف حل می‌کند.

۴. داکت قرنیزی

این داکت به عنوان قرنیز در بخش‌های متنوع دیوار نصب می‌شود و به صورت همزمان سیم و کابل از آن می‌گذرد و مسیر حرکت سیم‌ها از کنار دیوار به راحتی فراهم می‌شود.

۵. داکت زمینی

این نوع داکت در کف زمین قرار می‌گیرد و از آن برای عبور سیم و کابل‌های متنوع استفاده می‌شود.

۶. داکت لوله

از آنجایی که امروزه سیستم‌های گرمایشی در کف ساختمان قرار می‌گیرد؛ از این نوع داکت برای عبور لوله‌های گرمایشی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از ترانکینگ و داکت

ترانکینگ و داکت

هر وسیله‌ای که در بازار طرفدار دارد مطلقا از فواید و مزایای بسیار زیادی برخوردار است؛ در ادامه با مزایای ترانکینگ  بیشتر آشنا می‌شویم.

۱. تنوع رنگ

ترانکینگ‌ها دارای تنوع رنگ خلاقانه‌ای هستند که شما می‌توانید بر اساس فضای کابل کشی و دکوراسیون ساختمان‌تان، ترانکینگ مناسب را انتخاب کنید.

۲. حفاظت از کابل

شما به کمک ترانکینگ به راحتی از پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی به کابل‌های موجود در فضا جلوگیری خواهید کرد و با این کار عمر مفید سیم‌ و کابل موجود در ساختمان را افزایش خواهید داد.

۳. قابلیت مدیریت از کابل

باید توجه داشته باشید که نظم برای کابل‌ها بسیار اهمیت دارد؛ به کمک ترانک می‌توانید کابل‌ها را مرتب کنید و تشخیص را راحت‌تر کنید.

۴. قابلیت ماژولار

ترانک‌ها از قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برخوردار هستند و به شما امکان تغییر کلید و پریز را می‌دهند.

۵. قابلیت سیم‌کشی به صورت همزمان

به کمک ترانک می‌توانید سیم‌کشی‌های سیستم‌های برقی مورد نیاز یک فضا را ممکن کنید.

۶. قابلیت نصب پارتیشن

در سیستم سیم‌کشی‌های مشترک ممکن است تعداد کابل افزایش پیدا کند؛ این موضوع باعث افزایش امواج الکترومغناطیسی می‌شود که شما به کمک ترانک به راحتی می‌توانید شروع به پارتیشن‌بندی کرده و از این مشکل خلاص شوید.

ترانکینگ و داکت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

توجه داشته باشید که در کنار ترانکینگ یک کانال پلاستیکی وجود دارد که به آن داکت می‌گویند؛ این نوع از ترانک‌های دارای داکت به طور معمول در محیط‌هایی که تمامی سیم‌ و کابل‌ها در سقف قرار دارد، استفاده می‌شود. از تفاوت‌های این دو ابزار در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

۱. نوع نصب

نصب ترانکینگ و داکت کار بسیار راحتی است ولی داکت نصب راحت‌تری دارد و افراد غیر متخصص نیز می‌توانند از عهده این کار برآیند.

۲. قیمت

هزینه ترانک همیشه بالاتر از داکت است؛ به همین دلیل داکت مقرون به صرفه‌تر شناخته می‌شود.

۳. مقاومت

ترانکینگ‌ها به طور معمول از مقاومت بالایی برخورد هستند و نوع نسوز، ضدآب آن در بازار وجود دارد؛ این گزینه برای داکت وجود ندارد.

دلایل استفاده از ترانکینگ و داکت چیست؟

۱. عایق مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ‌خوردگی کابل‌ها و در نتیجه افزایش دوام

۲. قابلیت تغییر مکان کلید و پریز

۳. دارای تنوع رنگ متنوع و خاص

۴. سهولت در نصب و قیمت مناسب

۵. قابلیت کاهش قابل توجه نویزها

۶. ترانکینگ یکی از بهترین گزینه‌ها برای شبکه‌های ساختار یافته محسوب می‌شود

۷. به کمک آنها می‌توانید کار پارتیشن بندی را آسان کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح ترانکینگ و داکت بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم ترانکینگ و داکت هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. شما می‌توانید از مقاله «راهنمای خرید ترانکینگ و داکت» نیز استفاده کنید. آیا تا به امروز از ترانکینگ و داکت استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید.

308 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط