بازار سیم و کابل

بازار سیم و کابل؛ راهنمای خرید سیم و کابل

163 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید هنگام خرید سیم و کابل پراهمیت‌ترین موارد چه هستند؟ به نظر شما با ورود به بازار سیم و کابل می‌بایست چه شرایط و نکاتی را مد نظر قرار داد؟ سیم و کابل از جمله پرکاربردترین تجهیزاتی به حساب می‌آیند که می‌توان از آن‌ها افزون بر صنعت برق در صنایع دیگری نیز بهره‌گیری کرد. در ادامه این راهنما با مهم‌ترین مواردی که می‌بایست در زمان خرید تجهیزات مذکور در نظر بگیرید، ‌آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید در رابطه با بازار سیم و کابل بدانید!

بازار سیم و کابل

معرفی سیم و کابل

پیش از این که بخواهیم به سراغ معرفی مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در بازار سیم و کابل در نظر داشته باشید بپردازیم، لازم است که با چیستی این محصولات کمی بیش‌تر آشنا شوید. در درجه اول لازم است بدانید که سیم و کابل دو محصول مجزا از هم هستند که تفاوت چندانی ندارند. هر دو محصول مورد بحث هادی جریان برق بوده و هدف از ساخت آن‌ها انتقال جریان برق از یک نقطه به نقطه دیگر است.

اگر بخواهیم یک وجه تمایز کلی برای این محصولات در نظر بگیریم می‌توانیم بگوئیم که کابل‌ها در حقیقت شکل جمع سیم‌ها به حساب می‌آیند، در حالی که سیم‌ها یک هادی تک رشته‌ای بوده و مجموعه‌ای از آن‌ها سبب ایجاد کابل با قدرت انتقال بالاتر خواهد شد.

توجه داشته باشید که در بازار سیم‌ها و کابل‌ها، انواع مختلف سیم‌ها و کابل‌ها قابل خرید هستند که شما باید بر حسب نیاز خود اقدام به ثبت سفارش و خرید کنید. کابل‌ها را می‌توان بر اساس میزان انرژی الکتریکی که قادر به جابه‌جایی آن هستند به سه دسته فشار قوی، فشار ضعیف و فشار متوسط دسته‌بندی کرد.

مهم‌ترین نکات خرید در بازار سیم و کابل

بازار سیم و کابل

در زمان خرید این محصولات لازم است مواردی را در نظر داشته باشید که در ادامه این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

فشار قابل تحمل

اولین موردی که باید در بازار سیم و کابل در نظر بگیرید این است که کابل مورد نظر شما تا چه اندازه می‌تواند فشار را تحمل کند. کابل‌های فشار قوی که تحت عنوان  HV نیز شناخته می‌شوند از بین کابل‌ها می‌توانند بیش‌ترین میزان انرژی را انتقال دهند و از لحاظ چگالی و استحکام نیز به عنوان قوی‌ترین کابل شناخته می‌شوند. کابل‌های فشار ضعیف غالباً می‌توانند 600 الی 1000 ولت را تحمل کرده و میزان ضخامت آن‌ها در مقایسه با کابل‌های فشار قوی کم‌تر خواهد بود. از سوی دیگر کابل‌های فشار متوسط موجود در بازار سیم و کابل از لحاظ ولتاژی که می‌توانند تحمل کنند بین کابل‌های فشار ضعیف و فشار قوی قرار می‌گیرند.

بررسی جنس کابل موجود در بازار سیم و کابل

سیم‌ها و کابل‌ها به طور معمول از مس یا آلومینیوم تولید می‌شوند که خریداران می‌توانند بر اساس نیاز خود هر یک از نمونه‌های مسی یا آلومینیومی را بخرند. کابل‌های آلومینیومی وزن سبک‌تری نسبت به کابل‌های مسی داشته و در مقابل کابل‌های مسی رسانای بهتری هستند. چنان‌چه پروژه شما در معرض نفوذ رطوبت و فاکتورهای اکسیدکننده قرار دارد، پیشنهاد می‌شود که به سراغ کابل‌های مسی بروید.

تک رشته یا چند رشته بودن محصول

سیم‌ها و کابل‌ها را می‌توان از نظر تک رشته یا چند رشته بودن به دو دسته کلی کابل افشان و مفتولی تقسیم‌بندی کرد. سیم و کابل‌های افشان متشکل از چند رشته سیم برق مسی از هم جدا هستند که به واسطه یک عایق در کنار هم دیگر قرار می‌گیرند. چنان‌چه قصد تعمیر لوازم خانگی را دارید، به احتمال زیاد این نوع از کابل‌ها بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. افزون بر این، کابل‌های افشان مصارف صنعتی نیز دارند.

نوع بعدی کابل‌های برق مفتولی هستند که به عنوان کابل‌های خشک نیز شناخته می‌شوند. در ساختار این کابل‌ها تنها یک رشته سیم تعبیه شده که قادر است ولتاژی بین 300 الی 500 را به خوبی تحمل نماید. البته در کنار این تقسیم‌بندی نوع دیگری از کابل‌ها در بازار سیم و کابل وجود داشته که تحت عنوان کابل‌های زوجی شناخته می‌شوند.

این نوع از کابل‌ها معمولاً در پروژه‌های مخابراتی زمینی و هوایی مورد استفاده قرار گرفته که نوع هوایی آن‌ رنگ طوسی داشته و نوع زمینی‌اش به رنگ مشکی است. کابل‌های زوجی تحت عنوان دو زوج نیز شناخته شده که متشکل از دو رشته سیم هستند.

بررسی عایق سیم و کابل

مورد بعدی که لازم است در زمان خرید سیم و کابل به آن توجه داشته باشید، عایق محصولات مذکور است. هر اندازه عایق در نظر گرفته شده برای این محصولات قوی‌تر و مقاوم‌تر باشد، به همان اندازه کیفیت و قدرت انتقال انرژی الکتریکی توسط سیم افزایش پیدا کرده و در مقابل شرایط محیطی، استحکام بهتری از خود نشان خواهد داد. از جمله رایج‌ترین انواع عایق‌هایی که برای سیم و کابل‌ها در نظر گرفته می‌شود می‌توان به PVC، TPR، پلی‌اتیلن یا XLPET و لاستیک اشاره داشت.

بررسی قطر سیم

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در نظر گرفتن قطر سیم یا همان سایز کابل است. از آن‌جایی که این محصولات در سیم کشی ساختمان بسیار پرکاربرد هستند برای درک بهتر این بخش به قطرهای مناسب سیم‌ها و کابل‌ها در سیم کشی ساختمان خواهیم پرداخت:

  • کابل برق از تیر تا کنتور: 6 میلی‌متر مربع
  • سیم ارت در سیم کشی ساختمان: 25 میلی‌متر مربع
  • انشعاب کولر و لوازم روشنایی: 1/5 میلی‌متر مربع
  • انشعاب کولر گازی: 4 میلی‌متر مربع
  • پریز برق: 2/5 میلی‌متر مربع

بررسی ظاهر محصول

آخرین موردی که توصیه شده است هنگام خرید سیم و کابل به آن دقت داشته باشید، بررسی ظاهر این محصولات است. در درجه اول دقت داشته باشید که قطر عایق نباید در مقایسه با قطر هادی رسانا زیادتر باشد. علاوه بر این، لازم است از برندی اقدام به خرید کنید که روی محصولات خود مشخصات کامل و علائم مورد نیاز را درج کرده باشد. فراموش نکنید که وزن بالای سیم به معنای کیفیت عالی آن نبوده و در کنار وزن حتماً باید جنس سیم و قدرت انتقال آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

سیم برق مورد نظر نباید هیچ‌گونه برجستگی یا فرورفتگی داشته و همچنین هادی آن باید در مرکز روکش عایق تعبیه شده باشد. در آخر توجه داشته باشید که سیم و کابل مورد نظر مجهز به نشان استاندارد و هولوگرام  UL‌ باشند.

سخن پایانی

سیم و کابل از جمله محصولات فوق‌العاده پرکاربرد و مهم در سیم کشی برق و صنایع مختلف به حساب می‌آیند که انواع مختلف آن‌ها در بازار سیم و کابل قابل سفارش است. برای خرید این محصولات ضروری‌ست که مواردی را در نظر داشته باشید تا بتواند ضمن خریدی هوشمندانه و مقرون به صرفه، ایمنی سیستم سیم کشی برق را نیز تأمین کنید. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سیم و کابل‌ها دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون نکات خرید سیم و کابل با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

163 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط