پنکه سقفی

پنکه سقفی؛ وسیله سرمایشی نوستالژیک

103 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

پنکه‌ها انواع و اشکال مختلف و متفاوتی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پنکه سقفی است. این نوع پنکه‌ها دارای موتوری هستند که با سرعت بالایی که از طریق برق تامین می‌شود، حرکت کرده و به صورت چرخان و به وسیله تیرهایی که به سقف و یا دیوار متصل شده‌اند، حرکت می‌کنند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی پنکه سقفی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

پنکه سقفی و انواع آن

پنکه سقفی
\

همان‌طور که می‌دانید، پنکه یکی از انواع وسایل سرمایشی محبوب، نوستالژیک و قدیمی بین ایرانیان به شمار می‌آید که از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر وسایل سرمایشی نظیر کولرهای آبی و گازی برخوردار بوده و از قابلیت خنک‌کاری مناسبی بهره‌مند است. همان‌طور که مشخص است، پنکه قدرت سرمایشی پایین‌تری نیز نسبت به انواع کولرها داشته و بیش‌تر در اتاق‌های کوچک و یا در محل‌های کار توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنکه‌ها انواع و اشکال مختلف و متفاوتی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پنکه سقفی است.

پنکه‌های سقفی، ابزاری کارآمد و مفید برای خنک‌کردن اتاق‌ها و ساختمان در فصل‌های گرم سال هستند. این پنکه‌ها با نصب در سقف اتاق، امکان گردش بیش‌تر هوا در اتاق را فراهم آورده و از افزایش دمای اتاق و محیط جلوگیری می‌کنند. در واقع، این نوع پنکه یکی از دستگاه‌های الکتریکی است که برای خنک‌کردن هوا در فضاهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد زیادی دارد. این پنکه‌ها دارای موتوری هستند که با سرعت بالایی که توان آن از طریق برق تامین می‌شود، چرخش کرده و به وسیله تیرهایی که به سقف و یا دیوار متصل شده‌اند، حرکت می‌کنند.

پنکه های سقفی کاربرد بسیار زیادی در ادارات، اتاق‌ها، سوله‌های کوچک، محیط‌های کوچک و محیط‌ها و فضاهای بزرگ دارای پنجره و یا کولر داشته و بسیار پرکاربرد است. هنگامی که پنکه سقفی روشن می‌شود، هوای ساکن داخل فضا را خارج کرده و جای خود را به هوای سردتری که وارد ساختمان می‌شود، می‌دهد.

این هوا به دلیل دمای پایین‌تری که دارد، برای خنک‌کردن فضای موجود در اتاق به کار رفته و جایگزین هوای ساکن و گرم قبلی محیط می‌شود. با این حال، پنکه‌های سقفی نمی‌تواند تمامی هوای گرم محیط را به طور کامل از اتاق خارج کنند، بلکه فقط می‌توانند به خنک‌کردن هوای موجود در اتاق کمک کرده و کمی دمای محیط را پایین بیاورند. از این رو، توصیه می‌شود از پنکه های سقفی در اتاق‌ها و ساختمان‌های دارای پنجره و یا کولر بهره برده و از این پنکه‌ها برای به گردش درآوردن هوای سرد ورودی به ساختمان و محیط بهره برده شود.

از آنجا که پنکه‌های سقفی کاربرد بسیار زیادی داشته و دارند، در انواع و اشکال مختلفی تولید و عرضه شده‌اند که هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و نوستالژیک و محبوب هستند. انواع پنکه های سقفی عبارتند از:

  • پنکه‌های سقفی دایره‌ای: این نوع پنکه یکی از انواع پنکه‌های سقفی است که دارای بال‌های بزرگی بوده که در حالت عادی به صورت دایره باز هستند و هنگامی که پنکه روشن یا فعال می‌شود، بال‌ها به یکدیگر نزدیک شده و هوای خنک ورودی به ساختمان را به سمت پایین هدایت می‌کنند.
  • پنکه‌های سقفی تیغه‌دار: این نوع پنکه‌های سقفی دارای تیغه‌های بلند و باریکی هستند که هوا را به سمت پایین هدایت کرده و محیط را خنک می‌کنند.
  • پنکه‌های سقفی مخروطی: این نوع پنکه‌های سقفی دارای بال‌های بیش‌تری در مقایسه با سایر پنکه‌ها بوده و هوا را به صورت مخروطی به سمت پایین هدایت می‌کنند.
  • پنکه‌های سقفی مدرن: این نوع از پنکه‌های سقفی دارای طراحی مدرن و باریکی هستند که برای طراحی دکوراسیون اتاق مناسب بوده و طراحی زیبایی دارند. این پنکه‌ها معمولاً با سرعت پایین‌تری به گردش درآمده و عموما از آن‌ها برای ایجاد جریان هوای ملایم و طبیعی در اتاق بهره برده می‌شود.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب پنکه های سقفی

پنکه سقفی

همان‌طور که گفته شد، پنکه‌های سقفی کاربرد بسیار زیادی داشته و دارای مزایا فراوانی و ویژگی‌های ویژه‌ای هستند. یکی از بهترین کاربردها و ویژگی‌های پنکه‌های سقفی، امکان استفاده همزمان از آن‌ها با سیستم خنک‌کننده هوا است. با استفاده از هر دو سیستم، فضای موجود در اتاق کاملاً خنک شده و مصرف انرژی نیز به حداقل ممکن می‌رسد.

این پنکه‌ها امکان ارسال باد خنک متمرکز و تک جهته کولر را به جهات مختلف  ساختمان را دارا بوده و می‌توانند دمای تمامی قسمت‌های محیط را به طور یکنواخت کاهش دهند. این پنکه‌ها مزایا فراوان و زیادی نیز دارند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند شما در یک خرید به‌صرفه و صحیح راهنمایی کند.

مزایا پنکه سقفی عبارتند از:

  • کاهش دمای اتاق: یکی از بزرگ‌ترین مزایا پنکه‌های سقفی، کاهش دمای اتاق و محیط به طور یکنواخت است. با ایجاد جریان هوای ملایم،این پنکه می‌تواند دمای اتاق را تا 6 الی 7 درجه کاهش داده و محیط را خنک‌تر کند.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: پنکه سقفی مصرف انرژی کم‌تر و پایین‌تری نسبت به سیستم‌های خنک‌کننده هوا داشته و هزینه‌های جاری مشترک را کاهش می‌دهد. همچنین، با خنک‌کردن اتاق، می‌توانید از استفاده بیش‌تر از سیستم‌های خنک‌کننده هوا مانند کولر و در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف انرژی و پرداخت صورتحساب کم‌تر در طول تابستان و فصول گرم سال بهره‌مند شوید.
  • جلوگیری از انتشار بوی بد: پنکه‌های سقفی با جریان هوایی که ایجاد می‌کند، می‌توانند بوی بد و مزاحم محیط را به طور کامل از اتاق حذف کرده و آن را با هوای مطبوع و جدید جایگزین نمایند.
  • دکوراسیون زیبا اتاق: پنکه‌های سقفی دارای طراحی مدرن و زیبایی بوده و به دکوراسیون اتاق شما کمک زیادی می‌کنند. این پنکه‌ها در طرح‌های مختلفی مانند رنگ، شکل و اندازه‌های قابل تنظیم و مختلف و تنوع در بازار موجود بوده و قابل خریداری هستند.

با وجود اینکه پنکه‌های سقفی بسیار مفید و کاربردی بوده و دارای مزایا بسیار زیادی هستند اما در برخی موارد ممکن است باعث تردیدها و معایبی شوند که باید به آن‌ها نیز توجه کافی نمود. پنکه‌های سقفی نمی‌تواند تمامی هوای گرم محیط را به طور کامل از اتاق خارج کنند، بلکه فقط می‌توانند به خنک‌کردن هوای موجود در اتاق کمک کرده و کمی دمای محیط را پایین بیاورند. این مشکل پنکه های سقفی باعث می‌شود تا نتوان از این پنکه‌ها در محیط‌ها بسته بهره برده و آن‌ها را وابسته به یک وسیله سرمایشی دیگر نمود.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل سرمایشی که کاربرد زیادی در فصول گرم سال دارد، پنکه است. این وسیله نوستالژیک در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. یکی از پرکاربردترین انواع پنکه‌ها، پنکه سقفی است. این پنکه کاربرد بسیار زیادی در محیط‌های اداری و اتاق‌ها داشته و امکان جابه‌جایی و گردش هوا را در ساختمان فراهم می‌آورد. از مزایای این نوع پنکه‌ها می‌توان به کاهش دمای محیط، صرفه‌جویی در مصرف برق و طراحی زیبا و نوستالژیک اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی پنکه سقفی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

103 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط