پنکه مه پاش

پنکه مه ‌پاش؛ انواع، مزایا و کاربرد

87 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

پنکه‌هایکی از محبوب‌ترین وسایل سرمایشی در فصول بهار و تابستان هستند که در مناطق زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پنکه‌ها با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت کرده و انواع مختلف و متفاوتی دارند. یکی از پرکاربردترین و جالب‌ترین انواع پنکه‌ها، پنکه مه پاش است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی پنکه مه پاش پرداخته و انواع پنکه مه ‌پاش را معرفی کنیم.

پنکه مه ‌پاش چیست؟

پنکه رطوبتی یا مه پاش

همان‌طور که می‌دانید، پنکه یکی از انواع وسایل سرمایشی محبوب و نوستالژیک و قدیمی بین ایرانیان به شمار می‌آید که از قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر وسایل سرمایشی نظیر کولرهای آبی و گازی برخوردار است. همان‌طور که مشخص است، پنکه قدرت سرمایشی پایین‌تری نیز نسبت به انواع کولرها داشته و بیش‌تر در اتاق‌های کوچک و یا در محل‌های کار توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از جدیدترین و قدرتمندترین نمونه‌های پنکه که از قدرت خنک‌کنندگی بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های قبلی خود برخوردار بوده و هوای محیط را خنک و مرطوب می‌کند، پنکه مه ‌پاش است.

این پنکه که به آن یا نام پنکه آبی و یا پنکه رطوبت‌ساز نیز یاد می‌شود، یک تکنولوژی جدید در ساخت پنکه‌ها است که جهت خنک‌سازی محیط اطراف به کار آمده و محیط را خنک می‌کند. علاوه‌بر این، تولید هوای خنک به ایجاد رطوبت و مه‌سازی نیز کمک کرده و دمای محیط را پایین می‌آورد.

عملکرد این پنکه به این صورت است که ابتدا هوای گرم موجود در محیط اطراف خود را به داخل پنکه کشیده و یا به ‌اصطلاح به خود جذب کرده و سپس آن را با سرعت بسیار بالایی پرتاب می‌کند. پس از برخورد هوای جذب‌شده توسط پنکه با ذرات آب درون هوا (مه)، مخزن آب تبخیر شده و هوای خنک و مرطوب در محیط اطراف انتشار می‌یابد.

پنکه رطوبت‌ساز یا همان مه پاش برای انجام این عملکرد یعنی ایجاد رطوبت و انتشار آن در محیط، به یک منبع آب برای تبخیر مولکول‌های آن نیاز دارد. این مخزن در بخش پایین بدنه پنکه تعبیه شده و آب مورد نیاز پنکه جهت خنک‌سازی فضا، از این قسمت تأمین می‌شود.

البته نمونه‌های دیگری نیز از این پنکه نیز در بازار موجود است که به ‌صورت مستقیم می‌توان آن‌ها را به لوله آب متصل کرده و از آن‌ها استفاده نمود. علاوه‌بر این، یک پمپ فشار متوسط و یا فشار قوی در مخزن آب پنکه مه ‌پاش و در ساختار این پنکه تعبیه شده است تا بتواند آب را به پروانه‌های دستگاه فرستاده و موجب ایجاد مه و باد خنک در محیط شود.

عملکرد و بازدهی این پنکه شباهت بسیار زیادی به کولر آبی دارد اما مزیتی که سبب برتری این پنکه‌ها نسبت به کولر آبی در محیط‌های کوچک می‌شود، مصرف پایین‌تر انرژی توسط این پنکه‌ها است. این پنکه‌ها از آب و برق بسیار کم‌تری نسبت به کولرهای آبی بهره برده و از آن‌ها برای تولید سرما و رطوبت استفاده می‌شود.

از مزایای پنکه‌های آبی یا مه پاش می‌توان به قابلیت خنک‌سازی محیط‌های کوچک و باز، از بین‌بردن گرد و خاک و آلودگی‌های موجود در هوا، قابلیت جابه‌جایی، حمل بسیار آسان و راحت، عدم تولید سر و صدا، کاهش دمای بالای محیط، ایجاد رطوبت در محیط‌های گرم و خشک، عدم احساس خیس و یا مرطوب‌شدن بیش از اندازه و … اشاره کرد. همچنین از این پنکه در محیط‌های کشاورزی و دامپروری‌ها نیز استفاده می‌شود.

با اینکه پنکه‌ مه پاش کاربرد زیادی در مکان‌های مختلف دارد اما این پنکه در بعضی از مکان‌ها نیز امکان استفاده از آن وجود نداشته و در صورت استفاده، عملکرد و بازدهی خوبی از آن دریافت نخواهیم کرد. برای مثال عملکرد این پنکه در محیط‌های مرطوب و شرجی با مشکل مواجه شده و حتی کمی آزاردهنده است.

همچنین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که فصل گرم کوتاهی دارد و تنها مدت کمی هوا گرم می‌شود، خرید پنکه مه پاش چندان انتخاب مناسبی به شمار نیامده و مناسب نیست. از این رو، بهتر است در هنگام خرید پنکه‌های مه پاش به نکاتی همچون اندازه محیط، جنس پنکه، اندازه و توان پنکه، نوع مخزن آب پنکه، ارتفاع پنکه و … نیز توجه کنید.

انواع پنکه مه ‌پاش

نمونه‌ای از پنکه مه‌پاش یا پنکه آبی

از آنجا که پنکه مه ‌پاش کاربرد زیادی دارند، پنکه مه‌پاش در انواع و نمونه‌های مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شود که از پرکاربردترین مدل‌های آن می‌توان به نوع دیواری، نوع ایستاده و نوع مخزن‌دار و یا صنعتی اشاره کرد. نوع دیواری این پنکه‌ها، همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، برروی دیوار نصب شده و بهترین گزینه برای مکان‌های کوچکی که با محدودیت فضا مواجه هستند، به شمار می‌آید.

همچنین، از دیگر ویژگی‌های این نوع پنکه مه ‌پاش، می‌توان به عدم وجود مخزن در ساختار آن اشاره کرد که به جای استفاده از مخزن، می‌توان آن را به‌ صورت مستقیم به لوله آب متصل کرده و از آن به عنوان منبعی برای تامین آب پنکه نام برد. از نوع ایستاده هم در منازل و در محیط‌های کار استفاده می‌شود.

همچنین این نوع بهترین گزینه برای خنک‌کردن فضای باز به شمار آمده و می‌تواند گزینه مناسبی باشد. ارتفاع این پنکه‌ها را می‌توان با توجه ‌به نیازتان تنظیم و استفاده نمایید.

آخرین مدل پنکه مه ‌پاش که به آن مخزن‌دار و یا صنعتی نیز گفته می‌شود، دارای ابعادی بزرگ‌تر از نمونه‌های قبلی بوده و از قدرت خنک‌کنندگی و مرطوب‌سازی بیش‌تری در مقایسه با سایر انواع پنکه‌های مه‌پاش برخوردار است. به همین علت از این مدل پنکه، برای معتدل‌سازی هوای محیط‌های بزرگ استفاده می‌شود. این پنکه‌ها در دو نوع ایستاده و دیواری تولید و عرضه شده و امکان استفاده برای مشتریان و متقاضیان وجود دارد.

نتیجه گیری

یکی از وسایل سرمایشی که کاربرد زیادی در فصول گرم سال دارد، پنکه دارد. این وسیله نوستالژیک در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. یکی از جدیدترین و پرکاربردترین انواع پنکه‌ها، پنکه مه ‌پاش است. همان‌طور که مشاهده نمودید این پنکه، پنکه‌ای است که با جذب هوای گرم از محیط اطراف و برخورد آن با منبع آب موجود درون خود، به تولید بخار و مه پرداخته و هوای خنک و مرطوب را در محیط اطراف منتشر می‌کند. این پنکه در انواع گوناگونی نظیر دیواری، ایستاده و صنعتی تولید و در بازار عرضه شده است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی پنکه مه پاش پرداخته و انواع پنکه مه ‌پاش را معرفی کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

87 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط