تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف

791 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف موضوع امروز ما است. کابل‌ها از جمله اصلی‌ترین و پرکاربردترین تجهیزاتی هستند که در صنعت برق مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرند. این تجهیزات که وظیفه اصلی آن‌ها هدایت جریان الکتریکی بوده در انواع مختلف با تحمل فشار ضعیف، متوسط و قوی طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. اما تفاوت اصلی این محصولات در چیست؟  چنان‌چه علاقمند هستید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این راهنما همراه ما باشید.

تفاوت کابل فشار متوسط با کابل فشار ضعیف

تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف

به منظور شناخت تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف لازم است که هر یک از آن‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم:

معرفی کابل فشار متوسط

کابل‌های فشار متوسط که تحت عنوان کابل قدرت MV نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند جریان برق تک فاز و سه فاز را با ولتاژ نامی  6-30 کیلو ولت در پست‌های خطوط جریان برق توزیع نمایند. با تکیه بر ساختار و ویژگی‌های کابل‌های فشار متوسط می‌توان از آن‌ها در شبکه‌های عمومی و صنعتی، تأسیسات داخلی و خارجی و به صورت دفنی زیر زمین یا درون کانال بهره‌گیری نمود.

به طور معمول کابل‌های فشار متوسط با استفاده از مس و آلومینیوم به صورت تک رشته‌ای و سه رشته‌‍‌ای تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. مصرف‌کنندگان می‌توانند از کابل‌های فشار متوسط به منظور تأمین برق ساختمان‌های مسکونی و تجاری و مدار توزیع برق صنعتی استفاده نمایند. قابل ذکر بوده که این کابل‌ها به منظور استفاده در محیط داخلی، نصب در داخل ساختمان با رعایت اصول و مقررات مربوطه و همچنین استفاده در کانال یا ترانشه می‌بایست به صورت دفنی زیر زمین (خاک خشک یا مرطوب) قرار بگیرند.

ساختار کابل‌های فشار متوسط

در بحث تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف خوب است که این دو کابل را از لحاظ ساختاری نیز مورد بررسی قرار دهیم. کابل‌های فشار متوسط متشکل از چند لایه بوده که هر یک از این لایه‌ها وظیفه مخصوص به خود را دارند. این محصول دارای هادی، اسکرین هادی، عایق، اسکرین عایق، شیت یا شیلد و یا غلاف بیرونی است. هادی کابل‌های فشار ضعیف از جنس مس آنیل شده و یا آلومینیوم تولید شده و عموماً در ساخت هادی طراحی‌های مختلفی به کار گرفته شده که متداول‌ترین آن Milliken (هادی چند جزئی) است.

عایق این کابل‌ها از جنس XLPE با ضخامت مناسب بوده و از کیفیت و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و گرما برخوردار است. این نوع عایق برای نصب در مکان‌هایی که دارای دمای بیش از ۹۰ درجه در حالت عادی و ۱۳۰ درجه در حالت اضطراری (شرایط اتصال کوتاه) هستند، مناسب خواهد بود.

شیت (شیلد) یا غلاف بیرونی کابل‌های فشار ضعیف سبب حفاظت بیش‌تر کابل در برابر آسیب‌های مکانیکی و خوردگی خواهد شد. لازم به ذکر بوده که جنس غلاف بیرونی به گونه‌ای است که در برابر موریانه، جوندگی موش، هیدروکربن‌ها و… مقاومت بالایی از خود نشان داده و معمولاً از جنس  ترمو پلاستیک تولید می‌شود.

انواع کابل فشار متوسط

تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف

کابل فشار متوسط معمولی

  • N2XSY
  • N2XSEY
  • NA2XSY
  • NA2XSEY

کابل فشار متوسط مسلح

  • N2XSYRY
  • N2XSEYRY
  • NA2XSYRY
  • NA2XSEYRY
  • N2XSYBY
  • N2XSEYBY
  • NA2XSYBY
  • NA2XSEYBY

کابل فشار متوسط مسلح و سربی

  • N2XSYKYRY
  • N2XSEKYRY
  • NA2XSYKYRY
  • NA2XSEKYRY
  • N2XSYKYBY
  • N2XSEKYBY
  • NA2XSYKYBY
  • NA2XSEKYBY

مصارف کابل فشار متوسط

کابل‌های فشار متوسط در خطوط زمینی توزیع برق، به منظور برقراری ارتباط بین ژنراتور و ترانسفورماتور افزاینده در نیروگاه‌های برق، خطوط اختصاصی تأمین برق کارخانجات بزرگ و صنایع و همچنین برقراری ارتباط بین ترانسفورماتور و سوئیچ‌گیر در پست‌های فوق توزیع و انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی کابل فشار ضعیف

تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف

اکنون که با کابل‌های فشار متوسط آشنا شدیم، برای درک بهتر تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف به معرفی کابل‌های فشار ضعیف و کاربردها و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. کابل‌های فشار ضعیف نوع دیگری از کابل‌های مصرفی در امر توزیع برق به حساب می‌آیند که برای ولتاژ ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ ولت کاربرد دارند. این کابل‌ها نیز با استفاده از مواد اولیه مختلف و تعداد رشته‌های هادی متغیر طراحی و تولید خواهند شد. لازم به ذکر بوده که تعداد رشته‌های هادی این کابل بر حسب نوع متریال اولیه در عایق می‌تواند ۲ الی ۵ رشته باشد.

کابل‌های فشار ضعیف یا کابل‌های LV عموماً برای روشنایی و برق‌کشی در ساختمان‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در ساختار کلیه کابل‌های فشار ضعیف یک سیم صفر تعبیه شده که غالباً دارای رنگ خاکستری روشن است.

ساختار کابل فشار ضعیف

هادی به کار رفته در کابل‌های فضار ضعیف معمولاً از جنس مس و آلومینیوم بوده که مس دارای درجه خلوص 99/5 است. هادی این کابل شامل افشان، نیمه افشان گرد، نصب ثابت، نیمه افشان سکتور، تک لا و… شده که برای حفظ انعطاف‌پذیری هادی‌های آن از رشته‌هایی یکنواخت به هم تابیده شده با دوام بالا تشکیل می‌شود.

عایق استفاده شده برای این محصول که یکی از جنبه‌های تفاوت کابل فشار متوسط با کابل فشار ضعیف بوده عموماً از جنس پی وی سی و از مقاومت عالی و قیمت مقرون به صرفه‌ای برخوردار است. اصولاً ضخامت پوشش عایق این کابل‌ها متناسب با سطح ولتاژ به منظور حفظ بهتر استحکام مکانیکی کابل متغیر خواهد بود.

انواع کابل فشار ضعیف

کابل‌های فشار ضعیف دارای انواع گوناگونی هستند که از جمله رایج‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به کابل‌های ضد آتش و مقاوم در برابر حرارت و شعله، کابل‌های فشار ضعیف با غلاف سربی و مقاومت عالی در برابر هیدروکربن‌ها، رطوبت و همچنین گازهای خورنده اشاره داشت. علاوه بر این، انواع مختلف کابل‌های بدون هالوژن، کم دود، مسلح، مقاوم در برابر مواد نفتی و… نیز در دامنه مدل‌های مختلف این کابل جای می‌گیرند.

مصارف کابل فشار ضعیف

مقایسه بعدی در بحث تفاوت کابل فشار متوسط با کابل فشار ضعیف در رابطه با مصارف این کابل است. اصولاً از کابل‌های فشار ضعیف می‌توان درون کانال یا زیر زمین به صورت دفنی بهره‌گیری نمود؛ به همین خاطر از کابل‌های فشار ضعیف در زمینه‌های مختلفی هم‌چون تأمین روشنایی، برق‌کشی تأسیسات ساختمانی، تأمین برق مراکز تجاری و سیستم‌های اطفاء حریق و… می‌توان استفاده کرد.

سخن پایانی

کابل‌های فشار ضعیف و فشار متوسط دو مورد از پرکاربردترین انواع کابل‌ها در صنعت برق هستند که در این راهنما به بررسی تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف از جنبه‌های مختلفی هم‌چون انواع، ساختار و مصارف پرداخته شد. شما چه اطلاعاتی دیگری پیرامون تفاوت این دو محصول و ویژگی‌های آن در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با تفاوت کابل فشار متوسط با كابل فشار ضعيف با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

791 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط