راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم

256 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید سیم و کابل فوق فشار قوی چیست و چه وظیفه‌ای در تأسیسات دارد؟ با ویژگی‌های این محصولات فوق فشار قوی آشنایی دارید؟ به نظر شما هنگام خرید سیم و کابل فوق فشار قوی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ در ادامه راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم نکاتی را پیرامون این محصولات و مشخصات آن‌ها ذکر خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کابل آلومینیومی فوق فشار قوی چیست؟

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم: آشنایی با کابل آلومینیومی و مشخصات آن

آلومینیوم با رنگ نقره‌ای و داشتن خواصی نظیر نرمی و چکش‌پذیری تحت عنوان سیزدهمین عنصر در جدول تناوبی در گروه فلزات شناخته شده و از جمله فراوان‌ترین عناصر بعد از اکسیژن و سیلیکون در پوسته زمین به حساب می‌آید. این عنصر با ترکیب عناصر دیگری نظیر روی، سیسیلیوم، مس و…، و تولید آلیاژهای کاربردی در صنایع مختلفی نظیر هوایی، دریایی، حمل و نقل، فرآیند تولید هواپیما، کشتی، راه آهن، اتومبیل و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزون بر این، آلومینیوم در صنعت برق و خطوط انتقال نیز نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. کابل‌ها از سه قسمت اصلی هادی، عایق و روکش ساخته می‌شوند که در نوع آلومینیومی، هادی از جنس آلومینیوم بوده و هدایت الکتریکی آن در مقایسه با مس کم‌تر است اما مقاومت بیش‌تری نسبت به مس از خود نشان می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین نکاتی که مطابق راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم باید در نظر داشت، توجه به ظرفیت آمپر، افت ولتاژ، تعداد رشته، سطح مقطع کابل و سایز و همچنین تأسیسات شبکه برق است.

قیمت این محصولات تأثیر مستقیم بر هزینه نهایی پروژه دارد و تفاوت قیمت در انواع این محصول بر حسب متراژ و ولتاژ متغیر است. کابل‌های آلومینیومی که سایز بالاتری داشته قیمت بیش‌تری نیز دارند. همچنین کابل‌هایی که در ولتاژهای قوی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز قیمت بیش‌تری دارند؛ در نتیجه کابل فوق فشار قوی آلومینیومی در مقایسه با کابل‌های فشار ضعیف آلومینیومی گران‌تر است.

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم: کابل فوق فشار قوی آلومینیومی

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم

سیم و کابل فشار قوی موظف هستند که بار الکتریکی را در ولتاژهای بسیار بالا در ایمن‌ترین شکل ممکن انتقال دهند. عموماً از سیم و کابل‌های مذکور در نیروگاه‌ها به منظور انتقال جریان به مراکز توزیع اولیه بهره‌گیری می‌شود. همان‌طور که از نام این کابل مشخص بوده، مغزی آن از جنس آلومینیوم تهیه می‌شود.

از جمله پرکاربردترین کابل‌های فوق فشار قوی آلومینیومی می‌توان به کابل‌های مخابراتی، کابل‌های زمینی، کابل‌های خودنگهدار و کابل شبکه اشاره داشت.

این محصولات که تحت عنوان کابل قدرت نیز معروف بوده از یک رسانا و یک عایق تشکیل شده و مجهز به یک سیستم عایق‌بندی کامل به همراه لایه‌های نیمه مخروطی و یک محافظ فلزی هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست مطابق با راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم در نظر داشته باشید، توجه به مشخصات این محصولات است.

عموماً سیم و کابل‎‌های فوق فشار قوی آلومینیومی دارای ساختاری منحصر به فرد بوده که به لطف این ساختار در برابر حرارت، شعله، موجودات موذی مثل موش و اشعه فرابنفش مقاومت عالی از خود نشان داده و آسیب نمی‌بینند.

از آن‌جایی که این محصولات می‌بایست در مقاوم‌ترین حالت ممکن تهیه شوند، هسته آن‌ها از جنس فلز ساخته خواهد شد. چرا که آلومینیوم دارای خاصیت انعطاف‌پذیری بوده و اگر از آلومینیوم برای هسته کابل بهره‌گیری شود، کابل در معرض پارگی قرار گرفته و احتمال بروز نقص فنی افزایش پیدا خواهد کرد.

در واقع این یکی از مهم‌ترین دلایلی بوده که کابل‌های ولتاژ بالا را با استفاده از هسته فولادی می‌سازند تا تحت هیچ شرایطی پاره و کشیده نشوند.

علاوه بر این، فولاد از نظر رسانایی در رتبه دهم بین فلزات قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر عملکرد مطلوبی در انتقال جریان الکتریکی ندارد. قابل ذکر بوده که کابل‌های فوق فشار قوی هم با استفاده از مس و هم با استفاده از آلومینیوم تولید می‌شوند؛ چنان‌چه کابل فوق فشار قوی با استفاده از آلومینیوم تولید شود بایستی سطح مقطع آن مورد توجه قرار گیرد.

مهم‌ترین نکات خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم

راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی که بایستی بر اساس راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم در نظر قرار گیرد، استانداردهای کابل است. سیم و کابل‌های مصرفی در صنعت برق بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی ساخته می‌شوند؛ به این صورت که یک سری از مشخصات کابل مورد تأیید ایران و سایر مشخصات مورد تأیید کارشناسان غیرایرانی است.

توصیه می‌شود قبل از خرید سیم و کابل‌های فوق فشار قوی با توجه به اهمیت و ضرورت کیفیت بالای آن‌ها، حتماً به علامت ISIR (استاندارد ملی ایران) چاپ شده روی محصول دقت داشته باشید. همچنین فاصله بین علامت‌های چاپی روی کابل نباید بیش از 27.5 سانتی‌متر باشد و امکان پاک کردن علامت‌ها نیز وجود نداشته باشد.

پس از این که از ساخت محصول مطابق استانداردها مطمئن شدید، لازم است که از اعتبار برند تولیدکننده سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیومی اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار تنها کافی است که به لیست کارخانجات سیم و کابل فعال و معتبر در ایران مراجعه کرده و از اعتبار برندی که قصد خرید از آن را دارید، اطلاع پیدا کنید.

افزون بر این، کیفیت و سطح مقطع کابل مورد نظر نیز حائز اهمیت است. به یاد داشته باشید که هر سیم و کابلی دارای یک شناسنامه خاص بوده که در آن اطلاعات مهمی نظیر نام برند، نوع سیم و کابل خریداری شده، تاریخ تولید، متراژ، کد استاندارد و… ذکر شده است. پیشنهاد ما این است که سیم و کابل فوق فشار قوی را بر حسب جدول محاسبات سیم و کابل سفارش دهید تا در رابطه با جریان و آمپر مصرفی دچار مشکل نشوید.

سخن پایانی

مطابق راهنمای خرید سیم و کابل فوق فشار قوی آلومینیوم لازم است که پیش از سفارش، خرید و نصب این محصولات در تأسیسات و اماکنی که به ولتاژ برق بسیار بالا نیاز بوده به نکاتی که در خصوص خرید سیم و کابل‌های فوق فشار قوی نظیر توجه به ساختار، کیفیت، قیمت، جریان و آمپر و… وجود دارد، توجه فرمائید.

شما چه نکات دیگری در رابطه با خرید سیم و کابل‌های فوق فشار قوی می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های فوق فشار قوی آلومینیوم با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

256 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط