سیم و کابل فوق فشار قوی

سیم و کابل فوق فشار قوی یکی از ستون‌های اصلی در خطوط انتقال نیروی برق

386 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم و کابل فوق فشار قوی چیست و چه مشخصاتی دارد؟ اگر جزو فعالان در زمینه برق باشید، حتماً می‌دانید که انواع کابل‌های فوق فشار قوی به عنوان یکی از قدرتمند‎‌ترین سیم و کابل‌ها در این صنعت شناخته می‌شوند. زمانی که نیاز به عبور برق با ولتاژ بسیار بالا باشد، این کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با کابل‌های فوق فشار قوی، به بررسی ساختار و ویژگی‌های این محصول نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد سیم و کابل فوق فشار قوی بدانید!

سیم و کابل فوق فشار قوی

 

معرفی کابل فوق فشار قوی

این محصول دارای طراحی فوق‌العاده قدرتمند بوده و می‌توان از آن به منظور هدایت ظرفیت‌های بسیار بالای جریان در بازه زمانی کوتاه‌ مدت بهره‌گیری کرد. در حالت کلی، محدوده عملکرد این نوع از کابل‌ها بین 220 کیلوولت الی 400 کیلوولت بوده و به همین خاطر عموماً در انتقال برق ژنراتورها و نیروگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند. اصلی‌ترین ویژگی کابل‌های فوق فشار قوی دوام و ماندگاری بالای آن‌ها در برابر جریان‌های سنگین انرژی الکتریکی است.

عمده کاربرد سیم و کابل فوق فشار قوی در انتقال توان بیش‌تر از 63 کیلوولت از سایت‌های نیروگاهی به شبکه‌های توزیع مرکزی یا اولیه است. همچنین می‌توان از محصولات مذکور در سیستم توزیع برق هوایی بر روی سینی‌ها، شبکه‌های زیرزمینی و همچنین خطوط زیردریایی بهره‌گیری نمود.

مشخصات کابل فوق فشار قوی

هادی کابل فوق فشار قوی

این کابل‌ها با ساختاری ویژه و منحصربه‌فرد از یک هادی مسی یا آلومینیومی بهره‌گیری می‌کنند. فلز مس رسانایی بیش‌تری داشته و سنگین‌تر و متراکم‌تر است اما در عین حال فلز آلومینیوم هزینه ارزان‌تری داشته و به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها در برخی از پروژه‌های برق فوق فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر بوده که هادی‌های این محصولات به صورت چند هسته‌ای و بر اساس استاندارد IEC 60288 در دو حالت هادی دایره‌ای تا 200 میلی‌متر و هادی سگمنتال از 1000 میلی‌متر مربع و بالاتر قابل دسترسی هستند.

اسکرین هادی

به منظور متعادل‌سازی و یکنواخت کردن میدان الکتریکی هادی از اسکرین هادی استفاده می‌شود. در حقیقت، این لایه از تنش‌های الکتریکی در سطح هادی جلوگیری کرده و مانع هرگونه تنش الکتریکی ناشی از اختلاف ولتاژ بین هسته‌های مختلف خواهد شد. این لایه به صورت مستقیم بر روی هادی تعبیه شده و از ایجاد تنش بین هادی و عایق پیش‌گیری کرده و می‌تواند میزان تنش‌های الکترواستاتیکی را به حداقل برساند. قابل ذکر بوده که عدم وجود این لایه سبب استهلاک عایق خواهد شد.

عایق سیم و کابل فشار قوی

سیم و کابل فوق فشار قوی

در سیم و کابل فوق فشار قوی از تکنولوژی کاغذهای آغشته به سیالات به منظور ساخت هادی‌های با ولتاژ بالا بهره‌گیری می‌شود. عموماً در ساختار این کابل‌ها از پلیمرهای اکسترود شده استاندارد هم‌چون PE، LDPE، HDPE، XLPE، WTR-XLPE و EPR استفاده می‌شود. این نوع از عایق‌بندی سبب می‌شود که سیم و کابل‌های فوق فشار قوی از حداکثر دمای رسانا 90 درجه سانتی‌گراد و درجه اضطراری تا 140 درجه سانتی‌گراد برخوردار باشند. ناگفته نماند که درجه اتصال کوتاه در این محصولات برابر با 250 درجه سانی‌گراد خواهد بود.

اسکرین عایق سیم و کابل فوق فشار قوی

هدف اصلی استفاده از لایه اسکرین عایق مشابه با اسکرین هادی بوده و از آن به منظور یکنواخت و متعادل‌سازی جریان الکتریکی بین عایق و شیلد فلزی استفاده می‌شود.  در حقیقت این لایه قادر است یک سطح استوانه‌ای و صاف مابین شیلد فلزی و عایق ایجاد نماید. اسکرین عایق در مقایسه با اسکرین هادی ضخامت کم‌تری داشته و کاملاً روی لایه عایق چسبانده شده و اکسترود می‌شود.

غلاف داخلی

کابل‌هایی که مجهز به یک لایه محافظ باشند، از پلی وینیل کلراید (PVC) یا مواد ‌هالوژن فری (LSFOH) به عنوان غلاف داخلی بهره می‌برند. وظیفه اصلی این لایه محافظت از هسته کابل بوده که زیر آرمور یا زره قرار داده می‌شود. لایه‌ای که به عنوان غلاف داخلی در ساختار سیم و کابل فوق فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌بایست ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر هدف از غلاف محافظت باشد، غلاف‌های سرب و کوپلیمر آلومینیوم به منظور استفاده در مصارفی که امکان دارد کابل در معرض نفوذ حلال یا مواد شیمیایی خورنده یا هیدروکربن‌ها قرار گیرد، مناسب است. از طرف دیگر، غلاف‌هایی که دارای جنس آلیاژ سرب هستند، در برابر مواد شیمیایی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. قابل ذکر بوده که غلاف با جنس ALPE کوپلیمر آلومینیوم یک پله بالاتر از غلاف سرب است و به واسطه یک نوار پوشش داده می‌شود.

غلاف بیرونی

علاوه بر غلاف داخلی به منظور محافظت از هسته، سیم و کابل فوق فشار قوی مجهز به غلاف یا روکش بیرونی به جهت محافظت در برابر عوامل محیطی نیز هستند. این بخش از کابل مستقیماً با محیط اطراف در تماس بوده و به همین خاطر باید از ویژگی‌هایی نظیر مقاومت در برابر نفوذ آب، حشرات، اشعه ماوراء بنفش و ترکیبات مختلف خاک برخوردار باشد.

چنانچه هادی این کابل دارای زره باشد، در این صورت غلاف بیرونی مستقیماً بر روی زره اعمال می‌شود. اگر کابل دارای زره نباشد، غلاف بیرونی مستقیماً بر روی روکش داخلی قرار داده می‌شود. قابل ذکر بوده که رنگ استاندارد برای هادی‌های ولتاژ فوق قوی مشکی بوده اما با این حال سیم و کابل‌هایی که در این رده قرار می‌گیرند، در رنگ‌های قرمز و آبی نیز طراحی و عرضه می‌شوند.

سخن پایانی

سیم و کابل فوق فشار قوی از جمله انواع کابل‌های مناسب برای عبور دادن جریان برق با ولتاژ بسیار بالا بوده که از خصوصیات منحصربه‌فردی برخوردار هستند. این تجهیزات در کنار توان و قدرت بالایی که دارند، مجهز به لایه‌های مختلف از اسکرین هادی گرفته تا اسکرین عایق و غلاف داخلی و بیرونی بوده و می‌توانند اتصالی ایمن و مطلوب را فراهم سازند.

شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های فوق فشار قوی دارید؟ به نظر شما این محصولات در کدام سیستم‌های توزیع برق بیش‌ترین کاربرد را دارند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های فوق فشار قوی و مشخصات این محصولات با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

386 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط