انواع کابل برق مسی

انواع کابل برق مسی؛ کاربردها و ویژگی‌ها

90 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که معمولاً تکنسین‌های برق با آن روبه‌رو هستند، شناسایی انواع کابل برق مسی و کاربردهای هر یک از آن‌ها است. همان‌طور که می‌دانید سیم و کابل به عنوان اساسی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات برقی در جهان بوده و بدون وجود آن‌ها، کار انتقال برق عملاً غیرممکن می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با انواع کابل‌های برق مسی به معرفی ویژگی‌ها و مشخصات هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کابل مسی و انواع آن

انواع کابل برق مسی

چیستی کابل مسی

انواع کابل برق مسی از جمله پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین انواع کابل‌های برق بوده که از به هم تابیده شدن چند رشته سیم مسی که هادی جریان برق هستند، تولید می‌شود. هادی‌های مذکور درون یک پوشش عایق قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که مس در مقایسه با سایر فلزات دارای بیش‌ترین میزان رسانایی و هدایت الکتریکی است؛ به همین خاطر انواع کابل مسی در صنایع کاربرد زیادی دارند.

تقسیم‌بندی انواع کابل بر اساس هادی

کابل مسی افشان

کابل‌های مسی افشان دارای هادی‌هایی نازک، منعطف و نرم هستند که عمده مصارف آن‌ها در سیم‌کشی ساختمانی است. از آن‌جایی که سطح مقطع کابل‌های مذکور انعطاف‌پذیر بوده، فضای کم‌تری را اشغال کرده و قابلیت خم‌شدگی دارد. قابل ذکر است که کابل‌های مذکور تحت عنوان کابل‌های کلاس پنج یا شش نیز شناخته می‌شوند.

کابل مسی نیمه افشان

نوع بعدی پرکاربرد کابل‌های مسی، کابل‌های نیمه افشان بوده که ساختار و مشخصات آن‌ها چیزی بین کابل‌های افشان و مفتول است. می‌توان گفت که این محصول از میزان انعطاف‌پذیری معمولی برخوردار بوده و تحت عنوان کابل با هادی کلاس دو شناخته می‌شود. کابل‌های نیمه افشان متشکل از مفتول‌هایی نازک و به هم تابیده شده بوده که هادی‌های آن می‌توانند به صورت متراکم یا غیر متراکم باشند.

کابل مسی مفتول

کابل‌های مسی مفتول که تحت عنوان کابل‌های هادی کلاس یک نیز شناخته می‌شوند، دارای یک هادی مفتولی بوده و دارای خاصیت خشک هستند. میزان انعطاف‌پذیری کابل‌های مسی مفتول در مقایسه با کابل‌های افشان و نیمه افشان کم‌تر بوده و اگر خم شوند، احتمال شکستگی آن‌ها وجود دارد. بیش‌ترین استفاده از این کابل در تابلو برق‌های صنعتی است.

انواع کابل برق مسی بر اساس عایق

عایق PVC

کابل‌های مسی که دارای روکش پی وی سی هستند عموماً در فضاهای باز، داخل خاک، درون لوله‌هایی که درون ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کانال‌های کابل‌کشی، نیروگاه‌ها، زیرزمین و… به کار گرفته می‌شوند.

عایق XLPE

روکش بعدی که برای این کابل‌ها در نظر گرفته می‌شود، از جنس XLPE بوده و این نوع از انواع کابل برق مسی بیش‌تر در برق 20 کیلو ولت به کار گرفته می‌شوند. قابل ذکر است که این کابل‌ها تحت عنوان کابل کراسلینک نیز شناخته می‌شوند.

این مدل از کابل‌ها از مقاومت دمایی بالاتری نسبت به نمونه قبلی برخوردار بوده اما پایداری آن‌ها در برابر رطوبت چندان مناسب نیست. علاوه بر این، در ساختار این محصول از هیچ‌گونه هالوژنی استفاده نشده و در مقایسه با کابل‌هایی که دارای روکش پی وی سی هستند، قیمت گران‌تری دارند. در نتیجه می‌توان گفت که کابل‌هایی با روکش XLPE استفاده گسترده‌تری در صنایع با برق فشار قوی دارند.

آشنایی با مصارف کابل برق مسی

انواع کابل برق مسی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه‌ای که کابل‌های برق مسی بر عهده دارند، انتقال جریان الکتریکی به نحو احسن است. از محصولات مذکور می‌توان هم در شبکه‌های توزیع و هم در شبکه‌های انتقال برق استفاده نمود. علاوه بر این، کابل‌های برق مسی مصارف دیگری نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

  • مخابرات
  • خطوط تولید و حمل و نقل
  • کارخانجات
  • مدارات الکتریکی
  • صنایع ساخت و ساز
  • ماشین‌سازی
  • قطعات صنعتی الکتریکی
  • موتورهای الکتریکی

مزایای استفاده از انواع کابل برق مسی

کابل‌های برق مسی به دلیل ساختار و هادی مسی که دارند، مزیت‌های فراوانی برای کاربران و صنایع به همراه خواهند داشت. به عنوان مثال این محصولات در صورت قرارگیری در مجاورت با مواد شیمیایی دیرتر آسیب دیده و مقاومت و پایداری بسیار مطلوبی در برابر این مواد از خود نشان می‌دهند.

همچنین، کابل‌های برق مسی از انعطاف‌پذیری بسیار خوبی برخوردار بوده و در مقایسه با کابل‌های آلومینیومی برتر هستند. ناگفته نماند که از دیدگاهِ مقایسه، کابل‌های برق مسی نسبت به کابل‌های برق آلومینیومی از قابلیت شکل‌پذیری بهتری برخوردار بوده و در برابر زنگ‌زدگی نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و استحکام مکانیکی آن‌ها نیز بالاتر است. افزون بر این قابل ذکر بوده که مصرف انرژی در کابل‌های برق مسی نسبت به کابل‌های آلومینیومی پایین‌تر است.

عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل برق

مواد اولیه مصرفی

از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که بر قیمت کابل برق تأثیرگذار بوده، مواد اولیه مصرفی در ساختار آن است. در ساختار کابل‌های مسی از هادی مس استفاده شده و این ماده از جمله فلزات گران‌قیمت محسوب می‌شود؛ به همین خاطر قیمت تمام شده کابل‌های برق مسی می‌تواند در مقایسه با سایر کابل‌ها متفاوت و رو به بالا باشد.

حجم مواد مصرفی

کابل‌هایی که دارای رسانایی بیش‌تری هستند، در ساختار خود از حجم مس یا آلومینیوم بیش‌تری بهره می‌برند و این موضوع با قیمت نهایی این محصولات ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این، هر چقدر اندازه و ضخامت کابل نیز بیش‌تر باشد، به همان نسبت هزینه تولید و قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا خواهد کرد.

نوع عایق مصرفی

عایق کابل نقش اساسی در عملکرد صحیح کابل‌ها داشته و هر اندازه جنس عایق بهتر باشد، قیمت محصول افزایش پیدا خواهد کرد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، برای انواع کابل برق مسی عایق‌های PVC یا XLPE استفاده شده که نوع XLPE گران‌تر است. ناگفته نماند که محل استفاده از کابل نیز می‌تواند بر قیمت آن موثر باشد. به عنوان مثال اگر از کابل در زیر زمین و کانال‌های مخصوص استفاده شود، روکش آرمور داشته و کابل‌های مصرفی در مناطق شیمیایی مجهز به غلاف سربی بوده و نوع آرمور یا سربی نیز بر قیمت موثر است.

ضخامت آبکاری

برخی از سیم‌های مسی دارای لایه‌ای از نقره آبکاری شده هستند که ضخامت این لایه در کارکرد درست سیم و افزایش و کاهش قیمت آن موثر است. هر چقدر ضخامت این لایه بیش‌تر باشد، قیمت سیم مسی افزایش پیدا خواهد کرد.

فاکتورهای دیگری نیز هم‌چون نوع عملکرد سیم و کابل، هزینه تست و آزمایش، هزینه سربار و به طور کل هزینه تولید نیز در قیمت‌گذاری انواع کابل‌های برق مسی موثر خواهد بود.

سخن پایانی

انواع کابل برق مسی از جمله پرمصرف‌ترین تجهیزات در صنعت برق به حساب می‌آیند که از لحاظ هدایت جریان الکتریکی و رسانایی عملکردی عالی دارند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این محصولات در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های برق مسی و انواع مختلف آن با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

90 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط