تشخیص برق دزدی کنتور برق

بهترین روش تشخیص برق دزدی کنتور برق چیست؟

8246 بازدید آموزش در صنعت برق / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE)

آیا می‌دانید منظور از برق دزدی چیست؟ بهترین روش برای تشخیص برق دزدی کنتور برق کدام است؟ در حالت کلی منظور از برق دزدی انجام اموری بوده که در پی آن کاربران به صورت غیر مجاز و غیر قانونی از برق استفاده می‌کنند. انجام چنین کاری یک نوع جرم بوده و مجازات دارد. به طور معمول در اطراف شهرهای بزرگ و اماکنی که صنعتی هستند و میزان مصرف برق در آن‌ها بالاتر بوده، این اتفاق رخ می‌دهد. در ادامه این راهنما پیرامون برق دزدی و روش تشخیص آن بیش‌تر توضیح خواهیم داد.

منظور از برق دزدی چیست؟

تشخیص برق دزدی کنتور برق

نزدیک‌ترین تعریفی که می‌توانیم از برق دزدی به شما ارائه دهیم، در نظر گرفتن فصل تابستان و هوای گرم و نیاز شدید به کولر است! حتماً برای شما هم پیش آمده که پدر خانواده در منزل در فصل گرما به دلیل جلوگیری از مصرف شدید برق و هزینه‌های زیاد، کولر را برای مدت زمان کوتاهی روشن کرده و بلافاصله خاموش کند.

از گوشه و کنار و همسایگان نیز گاهاً می‌شنویم که می‌گویند فلان همسایه برای دور زدن هزینه برق مصرفی به ویژه در فصول گرم سال و نیاز به کولر کنتور برق خود را دستکاری کرده و کنتور میزان برق مصرفی کم‌تری را نمایش می‌دهد و در پی آن مامور برق متوجه مصرف واقعی برق توسط آن خانوار نمی‌شود. به انجام چنین کاری عملاً برق دزدی گفته شده که در برخی از ساختمان‌ها رخ می‌دهد و همان‌طور که گفته شد، جرم محسوب می‌شود.

اما با این حال، برق دزدی و نیاز به تشخیص برق دزدی کنتور برق تنها محدود به دستکاری کردن کنتور نمی‌شود و در حقیقت منظور ما فقط استفاده غیر مجاز از برق نیست، بلکه برق دزدی می‌تواند شامل موارد و شرایط دیگری نیز باشد که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد:

۱. گرفتن انشعاب اضافی از پشت کنتور برق

یکی از فعالیت‌هایی که تحت عنوان برق دزدی شناخته می‌شود، اضافه نمودن انشعاب برق و عبور آن از پشت کنتور اصلی ساختمان است. معمولاً این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهند که انشعاب اضافی قابل رویت نباشد و این کار جرم به حساب می‌آید.

۲. گرفتن سیم از تیر برق

روش بعدی که برخی از متخلفان مرتکب آن می‌شوند، بهره‌گیری غیر مجاز از سیم برقِ تیر برق نزدیک منزل است. این روش نیز غیر قانونی و غیر استاندارد بوده و در صورت رخ‌داد جریمه دارد.

۳. دستکاری کردن کنتور برق

سومین مورد که در ابتدا به آن اشاره کردیم، همان دست بردن در ساختار کنتور است. معمولاً در این روش فرد کنتور برق را دستکاری کرده و سبب ایجاد اختلال در میزان محاسبه برق مصرفی توسط خانوار و مشترکین می‌شود. جالب است بدانید که در این روش نصف مصرف واقعی برق ثبت شده و تشخیص برق دزدی کنتور برق را راحت‌تر می‌کند.

اما با این حال ممکن است که برق دزدی سهواً رخ دهد؛ یعنی این که کاربر نداند که کنتور برق در حال ثبت مقدار غلط برق مصرفی است. در حقیقت، این‌جا می‌توان گفت که برق دزدی تنها منظور به مصرف کم‌تر برق نیست، بلکه گاهاً از این اصطلاح برای زمانی که مصرف برق بیش از اندازه معقول رخ دهد نیز استفاده می‌شود. در ادامه با برق دزدی‌هایی که سبب ایجاد اختلال در ثبت مقادیر واقعی برق مصرفی توسط کنتور برق و نیاز به تشخیص برق دزدی کنتور برق شده آشنا خواهیم شد:

۴. اتصالات نادرست وسیله‌های برقی

در هر منزلی وسایل برقی مختلفی کاربری‌های گوناگونی دارند. ممکن است که وسیله برقی مورد نظر شما که بیش‌ترین استفاده در خانه را نیز داشته دچار اتصالات نامناسب باشد. به عنوان مثال، دستگاه‌های سه راهی از جمله پرکاربردترین وسایل در خانه‌ها هستند که در صورت معیوب بودن ضمن آسیب زدن به وسایل برقی متصل به آن‌ها می‌توانند سبب برق دزدی نیز شده و منجر به ثبت مقادیر زیادتر از حد مصرفی انرژي الکتریکی در کنتور شوند.

۵. وجود سیم‌های لخت

یکی دیگر از مسائلی که کاربران را نیازمند تشخیص برق دزدی کنتور برق ساختمان می‌کند، وجود سیم‌های لخت است. سیم‌های لخت سبب کشیدن برق بیش‌تری از کنتور شده و در حقیقت همان حکایت برق دزدی را در پی دارند؛ به همین خاطر توصیه می‌شود از سلامت سیم‌ها و اتصالات منزل خود اطمینان حاصل فرمایید.

۶. عدم سرویس کولر و یخچال

سرویس کردن وسایل برقی پر مصرف و فوق‌العاده کاربردی از جمله مواردی بوده که می‌تواند در کاهش مصرف برق و تشخیص برق دزدی کنتور برق موثر باشد. عدم سرویس این وسایل در فشار آوردن به کنتور برق ساختمان و کشیدن برق بیش از حد مورد نیاز بدون اطلاع شما تأثیرگذار خواهد بود.

بهترین روش تشخیص برق دزدی کنتور برق چیست؟

تشخیص برق دزدی کنتور برق

در حالت کلی، مواردی که ذکر کردیم به اضافه عدم سرویس کردن وسایل دیگری به غیر از کولر و یخچال هم‌چون جارو برقی و سایر وسایل برقی و همچنین وجود مشکل در اتصالات برق پله‌ها و راهروها نیز می‌تواند بر برق دزدی و اختلال در ثبت مقادیر برق مصرفی توسط کنتور موثر باشد. اگر می‌خواهیم بهترین تکنیک تشخیص برق دزدی را بدانید و مطمئن شوید که اختلالی در ثبت مقادیر برق مصرفی توسط کنتور ساختمان وجود ندارد، بهتر است علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، از داشتن انشعاب و پرداخت حق آن توسط مشترکین اطمینان حاصل فرمائيد. لازم به ذکر است که استفاده غیر مجاز از برق غیر قانونی بوده و امکان شکایت از فرد خاطی در دادگاه وجود دارد.

سخن پایانی

کنتور اصلی‌ترین وسیله برای محاسبه و اندازه‌گیری میزان برق مصرفی در اماکنی بوده که دارای انشعاب برق هستند. گاهاً مشترکین به منظور کاهش هزینه‌های برق مصرفی اقدام به انجام اموری کرده که موجب ایجاد اختلال در روند ثبت و محاسبه مقادیر برق مصرفی توسط کنتور برق می‌شود.

علاوه بر این، ممکن است که برق دزدی در صورت ثبت بیش از اندازه میزان مصرفی برق در اثر عواملی که در این راهنما ذکر کردیم نیز رخ دهد و کاربر از این موضوع بی‌خبر باشد. با این حال، بهترین روش بررسی اتصالات و کارکرد صحیح کنتور و در اختیار داشتن انشعاب برق خواهد بود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد برق دزدی در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

8246 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط