کابل N2XY چیست

کابل N2XY چیست؛ اهمیت و کاربرد کابل N2XY

196 بازدید تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / آموزش در صنعت برق

برای تمایز و تشخیص راحت‌تر کابل‌های قدرت، آن‌ها را کدگذاری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این کدها، کد کابل N2XY است. خیلی اهمیت دارد که بدانید کابل N2XY چیست و چه کاربردی دارد زیرا اطلاع از این‌گونه موارد شما را راهنمایی زیادی در مسیر استفاده صحیح از آن‌ها، می‌کند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به پاسخ و بررسی سوال کابل N2XY چیست؟ پرداخته و معنای N2XY را بیان کنیم.

کابل قدرت و انواع آن

کاربرد کابل N2XY
کاربرد کابل N2XY

پیش از آنکه به بررسی پاسخ سؤال کابل N2XY چیست؟ بپردازیم، ابتدا بهتر است با کابل‌های قدرت و انواع مختلف آن آشنا شده و کاربرد هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم. کابل قدرت که به آن کابل ولتاژ بالا نیز گفته می‌شود، یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های برق است که برای انتقال جریان با توانی بیش‌تر از 36000 وات طراحی و ساخته شده است.

به همین دلیل، از این کابل‌ها بیش‌تر در نیروگاه‌ها و مکان‌هایی که ولتاژ بالایی وجود داشته و تولید می‌گردد، بهره برداری می‌شود. در مکان‌هایی مانند نیروگاه‌ها به کابل‌های فشار قوی برای انتقال جریان نیاز بسیار زیادی بوده و از این کابل‌ها برای انتقال جریان استفاده می‌شود. رایج‌ترین عایق برای کابل‌های انتقال جریان و معمولی PVC است اما برای بالارفتن مقاومت این نوع کابل‌ها، از عایق XLPE در ساختار آن‌ها استفاده می‌شود.

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، کاربرد این کابل‌ها بیش‌تر در زمان‌هایی است که سطح ولتاژ بسیار بالا بوده و کابل‌های معمولی از پس انتقال این ولتاژها برنمی‌آیند. برای مثال، اگر در هنگام انتقال جریان تغییر بار ناگهانی رخ دهد به کابل‌های معمولی آسیب‌ زیادی وارد شده و ساختار درونی آن‌ها دچار مشکل می‌شود اما کابل‌های قدرت فشار قوی در این شرایط قادر به تحمل انواع توان‌ها و جریان‌ها بوده و بدون هیچ مشکلی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

از انواع کابل‌های قدرت می‌توان به کابل فشار فوق قوی (که برای انتقال نیروی بین فواصل طولانی استفاده می‌شود)، کابل فشار قوی، کابل فشار متوسط و کابل فشار ضعیف اشاره کرد. از لحاظ تعداد رشته نیز کابل‌های قدرت به پنج دسته تک رشته‌ای، دو رشته‌ای، سه رشته‌ای، چهار رشته‌ای و پنج رشته‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند.

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، این کابل‌ها را برای شناسایی هر چه بهتر بر اساس مشخصات ساختاری کدگذاری کرده‌اند که یکی از مقاوم‌ترین و پرکاربردترین انواع کابل‌های قدرت، کابل N2XY است. حال این سؤال مطرح می‌شود که کابل N2XY چیست؟ و تفاوت آن با سایر کدها و کابل‌های قدرت در چیست؟! اگر شما نیز مایل به شناخت این کابل پرکاربرد هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی کامل ماهیت این کابل پرداخته و ویژگی‌های کلیدی آن را بررسی نماییم.

کابل N2XY چیست؟

نمونه‌ای از کابل N2XY
نمونه‌ای از کابل N2XY

همان‌طور که گفته شد، برای تمایز و تشخیص راحت‌تر کابل‌های قدرت، آن‌ها را کدگذاری و یا نام‌گذاری کرده‌اند. کابل N2XY یکی از پرکاربردترین و پرمزیت‌ترین کابل‌های قدرت است که دارای عایقی استاندارد به نام XLPE بوده و این عایق باعث مقاومت بالای این کابل در برابر عوامل محیطی مختلفی مانند حرارت بالا، سرما و گرما و … می‌شود.

از دیگر مزایای این نوع کابل می‌توان به ظرفیت بالای انتقال جریان آن و استقامت عایقی بالا در برابر اضافه ولتاژها اشاره کرد. از سوی دیگر، یکی از مشکلات اساسی که در بیش‌تر کابل‌ها وجود دارد، تلفات دی الکتریک بالا کابل است که در این کابل کم‌تر شده و تلفات پایینی دارد. از این رو، از دیگر مزایای این کابل‌ها می‌توان به کاهش تلفات دی الکتریک کابل اشاره کرد.

اگر بخواهیم به پرسش کابل N2XY چیست؟ پاسخ دهیم بهتر است ابتدا به تفسیر کد این کابل پرداخته و معنا و مفهوم آن را بیان کنیم. حرف N که در ابتدای کد این کابل مشاهده می‌شود، نشان‌دهنده سازگاری این کابل با استاندارد VDE/DIN است. در استاندارد کدگذاری کابل‌های قدرت حرف بعد از N، A است که می‌تواند وجود داشته یا نداشته باشد. اگر وجود داشته باشد به معنی رسانای آلومینیومی بوده و اگر هم وجود نداشته باشد، یعنی هادی مسی در کابل بکار رفته است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این کابل حرف A وجود نداشته و به معنای استفاده هادی مسی در این کابل است.

2X که در ادامه کد مشاهده می‌کنید، بیانگر جنس عایق بکار رفته در کابل بوده و در اینجا به عایق XLPE اشاره می‌کند. حرف Y که آخرین حرف در کد N2XY درج شده است، به سرشت روکش نهایی کابل اشاره کرده که منظور همان PVC است. همچنین این کابل دارای استانداردهای جهانی IEC 60502-1، آلمانی VDE 0276-603، اروپایی HD 603 S1 و ایرانی INSO 3569-1 بوده و از کیفیت و ایمنی مناسبی برخوردار است.

نتیجه‌گیری

یکی از انواع کابل‌هایی که کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف و نیروگاه‌ها دارد، کابل قدرت است. کابل‌های قدرت برای متمایزشدن از یکدیگر دارای کدهایی برای نام‌گذاری و تشخیص هستند. یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین کدهای درج شده برروی کابل‌های قدرت، کد N2XY و یا به اصطلاح کابل N2XY است.

پاسخ به این پرسش که کابل N2XY چیست و چه کاربردی دارد، باعث می‌شود تا شما انتخاب صحیحی داشته و کابل مناسب و مورد نظر خود را خریداری نمایید. کابل N2XY یکی از پرکاربردترین و مقاوم‌ترین کابل‌های قدرت به شمار می‌آید که به طور گسترده در نیروگاه‌ها، مراکز صنعتی و … مورداستفاده قرار گرفته و دارای استاندارهای جهانی است.

در ای ن مقاله سعی کردیم به بررسی سوال کابل N2XY چیست؟ پرداخته و معنای N2XY را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

196 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط