سیم برق ضبط ماشین

هر آنچه که باید درباره سیم برق ضبط ماشین بدانید!

4337 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم برق ضبط ماشین در سیستم سیم کشی خودرو کدام است؟ با فرآیند نصب ضبط ماشین آشنایی دارید؟ ضبط ماشین یکی از اصلی‌ترین آپشن‌هایی بوده که در خودروها وجود دارد و برای این که کار کند، لازم است به درستی نصب شده باشد. در ادامه این راهنما در طی بررسی مراحل نصب ضبط ماشین با سیم‌کشی این بخش از خودرو نیز آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نگاهی بر نحوه نصب و سیم برق ضبط ماشین

سیم برق ضبط ماشین

نصب تجهیزات مختلف در خودرو هزینه‌های مختلفی دارد و در برخی موارد رقم این هزینه می‌تواند  بسیار بالا باشد. به جرئت می‌توان گفت که همه علاقمند هستیم هزینه‌های اضافی را مدیریت کرده و در صورت امکان آن را کاهش دهیم. برای این که بتوانیم اطلاعات جامعی در رابطه با سیم برق ضبط ماشین کسب کنیم، لازم است که مراحل نصب ضبط ماشین را مورد بررسی قرار دهیم:

آموزش نصب ضبط خودرو

در پک ضبط ماشین از برندهای معتبر و مختلف تقریباً تمام تجهیزات جانبی موجود است که راننده را از تهیه ابزار اضافی بی‌نیاز خواهد کرد. برای نصب ضبط ماشین می‌توانید از این تجهیزات استفاده کنید، اما پیش از شروع نصب لازم است که سیم‌های پشت ضبط را وصل کرده باشید. در نهایت دستگاه را روشن نموده و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. در آّخر، بدنه ضبط را باید در جایگاه اصلی ثابت کنید.

قابل ذکر است که نحوه نصب می‌تواند در مدل‌های مختلف تا حدودی با هم دیگر تفاوت داشته باشد؛ اما در حالت کلی اصول نصب برای تمامی ضبط‎‌ها یکی است. به منظور نصب  سیم برق ضبط ماشین لازم است که چند قدم کلی را طی کنید:

  • اتصال سوکت برق
  • اتصال سوکت صدا یا باندها
  • اتصال سوکت مانیتور در صورت وجود

در اکثر مدل‌های ضبط ماشین یک سوکت برای اتصال آنتن نیز به صورت جداگانه وجود دارد. علاوه بر این، درون جعبه یا زیر بدنه ضبط یک برگه یا دیتا شیت وجود داشته که در آن اطلاعاتی در رابطه با شماره و مثبت و منفی خازن‌ها و همچنین رنگ‌ها ارائه شده است. با این حال نصب سیم برق ضبط ماشین آن قدر ساده بوده که حتی نیازی به این برگه راهنما نخواهید داشت. اما ما توصیه می‌کنیم که اطلاعات خود را در رابطه با رنگ‌بندی سیم کشی خودرو افزایش دهید.

به منظور نصب ضبط به صورت فابریک پیشنهاد می‌شود که برای سوکت اصلی یک مادگی در نظر بگیرید؛ در این صورت اطلاع داشتن از رنگ‌ها و نحوه اتصال سیم‌ها با هم بسیار حائز اهمیت است. افزون بر این، در برخی از مدل‌های قدیمی‎‌تر نیاز است که انواع سیم برق ضبط ماشین را به صورت تک به تک پیدا کنید.

اتصال سیم برق ضبط ماشین

سیم برق ضبط ماشین

سیم‌هایی که رنگ قرمز و زرد دارند مربوط به برق خودرو هستند. جفت سیم زرد  (Battery + )به منظور استفاده مستقیم و بدون سوئیچ پخش بوده و سیم قرمز (ACC) به منظور استفاده از پخش به واسطه سوئیچ است؛ در صورت استفاده از سیم قرمز با بستن سوئیچ پخش نیز خاموش خواهد شد. قابل ذکر است که سیم‌های زرد و قرمز در صورت جابه‌جایی باعث می‌شوند که با هر بار سوئیچ، موسیقی به شماره یک برگردد.

علاوه بر این‌ها، سیم دیگری وجود داشته که به رنگ مشکی است برای اتصال به منفی بدنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیم کشی ضبط خودرو شاهد یک سیم دیگر نیز هستیم که مرتبط با چراغ‌های کوچک در ماشین است. چنان‌چه چراغ‌های کوچک خودرو را در شب روشن کنید، نور ضبط کاهش پیدا کرده تا چشم راننده اذیت نشود.

این وظیفه سیم نارنجی (ILL) بوده که خروجی آن در برخی از مدل‌های ضبط ماشین وجود دارد. با اتصال سیم‌های مذکور، برق ضبط به طور کامل وصل خواهد شد. توجه داشته باشید که سیم‌های هم رنگ بایستی به ترتیب گفته شده به هم دیگر تابیده و در نهایت محکم شوند. در صورت نیاز می‌توانید از یک سیم چین به منظور لخت کردن سر سیم‌ها استفاده نمائيد.

اتصال سیم‌های مربوط به صوت

اکنون که با انواع سیم برق ضبط ماشین آشنا شدیم، اکنون نوبت به اتصال سیم‌های مربوط به صدا یا باند می‌رسد. به طور کلی به هر اسپیکر دو عدد سیم متصل می‌شود؛ در نتیجه برای پخش صدا و باندها به چهار رنگ سیم نیاز داریم:

  • سیم‌های طوسی مربوط به باند جلو سمت شاگرد هستند؛
  • سیم‌های خط‌دار منفی و سیم‌های بدون خط مثبت هستند؛
  • سیم‌های سفید برای باند جلو سمت راننده هستند؛
  • جفت سیم بنفش برای باند عقب سمت راننده هستند؛
  • سیم سبز برای باند عقب سمت راننده است؛
  • سیم آبی برای فرمان دادن به آمپلی فایر و روشن نمودن آن است؛
  • سیم آنتن به طور کامل جدا بوده و در انتهای آن سوکت مخصوص برای آنتن نصب می‌شود.

نکات نصب ضبط ماشین

در صورت استفاده از مادگی و نیاز به سیم پیچی، به منظور اتصال و محکم کردن سیم‌ها می‌توانید از چسب برق استفاده نمائید. توجه داشته باشید که همه قسمت لخت سیم باید پوشانده شود. علاوه بر این، در نظر بگیرید که اتصال سیم‌ها نباید به گونه‌ای باشد که در اثر حرکت یا کشش جدا شود. در نهایت پس از سیم‌پیچی می‌توانید سوکت‌های فابریک را جا بزنید.

نکته دیگری که لازم است در زمان نصب ضبط ماشین در نظر داشته باشید، این است که برای نصب قفل قلاب کیس را به طرف داخل فشار داده و در نهایت در جایگاه پنل جای‌گذاری و محکم کنید. به منظور باز نمودن کلید مشابه را در سوراخ دو طرف بدنه دستگاه قرار داده و در نهایت کیس و کلید را به طور همزمان به طرف بیرون بکشید.

سخن پایانی

سیم کشی خودرو پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای شناخت هر یک از سیم‌ها لازم است که دانش کافی در رابطه با آن‌ها داشته باشید. در این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی نحوه نصب و سیم برق ضبط ماشین بود. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سیم کشی ضبط خودرو دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیستم سیم کشی خودرو و نحوه نصب ضبط ماشین با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

4337 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط