روش نصب تیر برق

انواع روش نصب تیر برق چگونه است؟

2863 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید روش نصب تیر برق به چه صورت است؟ به نظر شما تیر برق‌ها چند نوع هستند؟  در حالت کلی، تیر برق یک ستون چوبی یا بتنی بوده که می‌توانیم از آن به منظور نگهداری خط انتقال هوایی، فیبر نوری، کابل برق و سایر تجهیزات مرتبط نظیر ترانسفورماتور و چراغ خیابان بهره ببریم. در ادامه این راهنما قصد داریم به بررسی انواع تیر برق‌ها و روش نصب آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره روش نصب تیر برق بدانید!

نصب تیر برق بتنی

پیش از این که به سراغ بررسی روش نصب تیر برق برویم، خوب است که در ابتدا نگاهی بر انواع مختلف این تجهیز داشته باشیم:

انواع تیر برق

تیر برق بتنی

منظور از تیر برق بتنی در حقیقت نوعی پایه سیمانی مسلح بوده که میلگردها و سیم‌های فولادی پیش از ریختن بتن به شکل اسکلت فولادی در قالب قرار داده شده و بعد از ریختن بتن با مقاومت عالی آماده استفاده می‌شوند. به طور معمول این دسته از تیر برق‌ها به منظور پشتیبانی و سهولت در انتقال برق کارایی دارند.

قابل ذکر بوده که تیر برق‌های بتنی نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان کارایی داشته و هدف اصلی استفاده از آن‌ها انتقال برق در محدوده خاک یک محیط با ولتاژ پایین است. البته قابل ذکر بوده که شکل و طرح این دسته از تیر برق‌ها در هر کشور متفاوت است؛ به این صورت که طراحی آن بر اساس شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای که برق در آن منتقل می‌شود صورت می‌گیرد.

یکی از مواردی که بایستی در زمان نصب تیر برق بتنی مد نظر قرار گیرد، این است که جنس این تیر از بتن بوده و درون آن میلگردهایی به منظور افزایش مقاومت تعبیه شده است؛ به همین خاطر این دسته از تیرها برای نصب در محیط‌هایی که ایستادگی تیر برق در برابر باد و عوامل طبیعی بسیار مهم بوده پیشنهاد می‌شوند.

تیر برق چوبی

نمونة دیگری از انواع تیر برق‌ها، تیر برق چوبی بوده که می‌توانیم از آن به منظور انتقال برق استفاده کنیم. لازم به ذکر است که این دسته از تیر برق‌ها عمدتاً در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما امروزه به دلیل آسیب به محیط زیست و امکان آتش گرفتن آن‌ها، با تیرهای بتنی و کامپوزیتی جایگزین شده‌اند.

تیر برق کامپوزیتی

نوع دیگری از تیرهای برق، تیر برق کامپوزیتی بوده که در ساختار آن از مواد کاملاً جدید و سازگار با محیط زیست بهره‌گیری شده است. این دسته از تیرهای برق وزن سبک‌تری در مقایسه با سایر تیرها داشته و در عین حال مقاومت بسیار مطلوبی نیز از خود نشان می‌دهند. می‌توان گفت که تیر برق‌های کامپوزیتی جدیدترین نوع تیر برق بوده و نسبت به نمونه بتنی و چوبی گزینه بهتری هستند.

روش نصب تیر برق

اکنون که با انواع مختلف تیرهای برق و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا شدیم، در این بخش می‌رسیم به تمرکز اصلی ما در این راهنما؛ یعنی روش نصب تیر برق.

از آن‌جایی که سازمان برق کشور در ایران یک سازمان دولتی به حساب آمده، هر نوع نقل و انتقال برق و همچنین نصب تیر برق بایستی متناسب با قانون و دریافت مجوز صورت بگیرد. در نتیجه، بهتر است که پیش از پرداختن به روش نصب تیربرق به بررسی این قوانین بپردازیم.

همان‌طور که می‌دانید کشور ما اقلیم‌های جغرافیایی مختلفی دارد؛ به همین خاطر جزئیات نصب تیر برق‌ها بر حسب نظر مهندسین در سازمان‎‌های انتقال برق در سراسر کشور صورت می‌گیرد. در رابطه با این موضوع بایستی که برای انتقال برق یک سری موارد بر اساس مواد قانون انتقال برق به طور کامل انجام شود که تمامی موارد مهم در ماده 18 قانون سازمان انتقال برق و تبصره‌های آن بیان شده است.

مراحل روش نصب تیر برق

روش نصب تیر برق در ایران

برای نصب تیرهای برق در ایران بایستی موارد زیر به طور کامل انجام شود:

  • پیش از هر چیزی بایستی حریم استاندارد و قانونی محل نصب با ساختمان‌های مجاور و جاده رعایت گردد.
  • ابعاد چاله‌های ایجاد شده به منظور قرار دادن تیر برق بایستی به میزان یک ششم اندازه تیر باشد.
  • چاله‌هایی که به منظور نصب تیربرق ایجاد می‌شوند، بایستی در صورت امکان در یک خط مستقیم و به شکل نر و مادگی باشند.
  • نحوه ایجاد نر و مادگی چاله‌ها نیز بایستی در راستای خط انتقال باشد.
  • پس از قرار دادن تیر برق و پُر کردن حفره با استفاده از سنگ و ماسه، بایستی محل را با استفاده از دوغاب سیمان به طور کامل پُر کرده تا سیمان تا انتهای حفره حرکت کند.
  • کلیة محدودکننده‌های جریان الکتریکی بایستی با آخرین مدل یا قدرت بالا خریداری گردند.
  • بست لوله‌ها بایستی از نوع گالوانیزه باشد.
  • قطع‌کننده تیرهای برق بایستی با زاویه حداقل 45 درجه و با دستور مهندس نصب گردند.
  • چنان‌چه نیاز باشد که ترانسفورماتور، سکو یا پایه به منظور انتقال برق نصب گردند، بایستی نحوه قرارگیری آن‌ها به طور کامل تراز باشد.
  • سیم قطع‌کننده به منظور تراز کردن بایستی نمره 35 داشته باشد.
  • کلیه تجهیزات بایستی به شکل کاملاً محکم بسته شوند.
  • در زمان انتقال باید کلیه هزینه‌های ایجاد شده ناشی از خاموشی بر عهده پیمانکار یا مجری کار پرداخت شوند.
  • تمامی موارد فوق بایستی با نظارت مهندس و تأیید دفتر کل صورت بگیرند.

مواردی که در بخش بالا ذکر شد، از جمله مهم‌ترین موارد در نصب تیربرق به حساب می‌آیند که اگر رعایت نشوند، در بازه زمانی کوتاه مدت پس از نصب احتمال اختلال در سیستم انتقال برق و آسیب رسیدن به دستگاه‌های برقی به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان نصب تیرهای برق مد نظر قرار گیرد، این بوده که عمق حفره ایجاد شده برای جای‌گذاری بایستی بر اساس نوع خام تعیین شود؛ به طور معمول در خاک‌های سست عمق بالاتر بوده و سیمان بیش‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با تیر برق با روش نصب تیر برق نیز آشنا شدیم و دانستیم که فرایند نصب و اجرای این تجهیزات بایستی بر اساس اصول و استانداردهای مورد نیاز صورت بگیرد تا از هرگونه اختلال در کار جلوگیری شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون نحوه نصب تیرهای برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

2863 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط