کابل ابزار دقیق مس

هر آنچه که درباره کابل ابزار دقیق مس باید بدانید!

253 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از انواع کابل پر استفاده در صنعت برق را می‌توان کابل ابزار دقیق مس دانست. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم بیشتر درباره این کابل صحبت کنیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کابل ابزار دقیق مس چیست؟

به کابلی که در سیستم کنترلی و پردازش داده به کار گرفته می‌شود، کابل ابزار دقیق مس می‌گویند. این نوع از کابل در برابر هرگونه نویز، تداخلات و تاثیر گرفتن از هرگونه کابل دیگر از خود مقاومت بسیار خوبی نشان می‌دهد و این قابلیت انتقال باعث انتقال سیگنال برای کنترل سیستم الکتریکی و فرآیندهای مرتبط با آن، می‌شود.

کابل ابزار دقیق مس به دلیل ساختار ویژه‌ای که دارد، قابلیت نصب در فضای باز یا دفن شدن زیر خاک را دارد. این کابل به شکل چند رشته مختلف در هم پیچیده شده تولید و عرضه می‌شود.
از مشخصه‌های مهم در کابل ابزار دقیق مس درجه بندی آن است. این موضوع باعث روشن شدن نوع کارکرد و کاربرد کابل می‌شود.
این کابل به طور کلی وظیفه انتقال سیگنال‌های در سطح ولتاژ پایین را برعهده دارد.

انواع کابل ابزار دقیق مس

کابل ابزار دقیق مس

این نوع از کابل هم دارای تنوع زیادی است؛ در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

۱. کابل ابزار دقیق ضد آتش

برای حفظ ایمنی و امنیت تجهیزات و افراد در مکان‌هایی مثل آزمایشگاه و کارخانه‌ها استفاده از کابل‌های ضد حریق یا نسوز یکی از شاخصه‌های مهم محسوب می‌شود. کابل ابزار دقیق به علت ساختاری که دارد، قادر است تا ۳ ساعت در برابر آتش و اشعه‌های مضر از خود مقاومت نشان دهد.

۲. کابل ابزار دقیق زره دار

این نوع دارای ساختار پیچیده‌تری است و به طور معمول کاربرد زیادی دارد. شایان ذکر است که این کابل در سایزهای متنوع و از روکش پی وی سی ساخته می‌شود.

۳. کابل ابزار دقیق سرب‌دار

از این کابل در پالایشگاه و تاسیسات نفتی استفاده می‌کنند. این کابل برای محافظت در مقابل مواد شیمیایی و در برابر صدمات مکانیکی گزینه ایده‌آلی است. به دلیل غلاف سربی تعبیه شده در آن، قابلیت مقاومت بالاتری در مقابل هیدروکربن دارد. امروزه این نوع کابل ابزار دقیق مس قابلیت مقاومت بالاتری نسبت به گذشته دارد.
۴. کابل ابزار دقیق شیلددار

از معروف‌ترین کابل ابزار دقیق می‌توان به نوع شیلددار آن اشاره کرد. این نوع قادر است در مقابل نویزهای خارجی از خود قابلیت حفاظتی خوبی نشان دهد.

۵. کابل ابزار دقیق مس عایق پی وی سی

از پر استفاده‌ترین نوع کابل ابزار دقیق این نوع عایق وی سی است. این کابل برای مناطق مرطوب نیز بسیار گزینه مناسبی است و به صورت کلی در انتقال سیگنال‌های صدا، ارتباطات و فرآیند پردازش صنعتی به کار گرفته می‌شود.

۶. کابل ابزار دقیق مس عایق XLPE و PE

این نوع از کابل در برابر شرایط جوی متفاوت دارای قابلیت بسیار زیادی است و به دلیل عدم استفاده از سرب یا فلزات سنگین از آلودگی کمتری برخوردار است به همین دلیل یکی از امن‌ترین انواع کابل محسوب می‌شود. این نوع کابل در برابر فشارهای مکانیکی و هر نوع سایش و خوردگی مقاوم است.

اگر شما قصد خرید این کابل را دارید، برای داشتن خریدی ایمن و مطمئن می‌توانید به راهنمای خرید کابل ابزار دقیق مس مراجعه کنید تا اطلاعاتی مفید در این باره بدست بیاورید.

ساختار کابل ابزار دقیق مس

۱. روکش
۲. اسکرین
۳. عایق
۴. هادی
۵. نوار پلی استر آلومینیومی
۶‌. سیم تخلیه
۷. نوار آلومینیومی
۸. نوار میکا

کاربرد کابل ابزار دقیق مس

۱. معدن
۲. آزمایشگاه
۳. پالایشگاه
۴. پست برق
۵. کارخانجات
۶. مانیتورینگ
۷. اتاق کنترل
۸. کارگاه تصفیه آب

شرایط محیط مناسب برای به کارگیری از کابل ابزار مس دقیق

این نوع از کابل‌ها با استانداردهای متنوعی تولید می‌شوند که هر یک برای شرایط ویژه‌ای به کار گرفته می‌شوند. از کابل ابزار دقیق در صنایع خاص و حساسی مثل نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و همین‌طور در رابطه با دستگاه‌های حساس استفاده می‌شود. پس در نتیجه شرکت سازنده کابل ابزار دقیق مس باید استانداردهای سطح بالایی را در تولید این کابل‌ها در نظر بگیرد.

از کابل ابزار دقیق مس می‌توان از نظر فنی در زیرزمین‌ها، فضاهای باز، فضاهای داخلی ساختمان‌ها و کانال‌ها استفاده کرد و همچنین در محیط‌هایی که خطر تماس با مواد شیمیایی و روغنی وجود دارد، استفاده از این کابل توصیه می‌شود.

چرا استفاده از کابل ابزار دقیق در صنعت برق مهم است؟

کابل ابزار دقیق  از انواع پر استفاده کابل در صنعت برق است. به طور معمول از این کابل برای تأمین برق سیستم‌های پردازش اطلاعات، دستگاه‌های حسگر، موتورهای الکتریکی، دستگاه‌های صنعتی مثل خطوط تولید کارخانه‌های خودروسازی و برقراری ارتباط ایمن و مؤثر میان انواع کامپیوترهای صنعتی استفاده می‌شود.

کابل ابزار دقیق مس باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتوان بدون مشکل و با کاربری بالا از آن استفاده کرد. انواع زیادی از این کابل‌های پرکاربرد در بازار وجود دارد که می‌توانید با توجه به شرایط پروژه خود از آنها استفاده کنید. در زندگی خود، ما به طور غیر مستقیم هر روز از انواع کابل های ابزار دقیق استفاده می کنیم. زیرا این کابل ها نقش مهمی در زیرساخت های سیستم های برق دارند که البته از چشم ما دور هستند. آشنایی با ویژگی های فنی و ظاهری این کابل‌ها می‌تواند به ما در درک اهمیت آنها در زندگی کمک کند.

خصوصیات ویژه کابل ابزار دقیق

۱. جنس هادی از مس خالص است
۲. عایق آن از پی وی سی یا پلی اتیلن است
۳. دارای یک لایه محافظتی برای جلوگیری از امواج الکترومغناطیسی است
۴. رسانای آن از پلی استر نوار آلومینیومی با مس قلع اندود شده است
۵. دوام و طول عمر بالایی دارد
۶. نوار چسب این کابل نیز از جنس پلی استر است
۷. روکش آن انواع مختلف دارد ولی به طور کلی از نوع پلی ونیل کلراید است
۸. غلاف این کابل از جنس سرب است
۹. به دلیل به کارگیری سرب در این کابل به راحتی می‌توان از آن در ساختمان سازی استفاده کرد و از نفوذ مواد هیدروکربنی به داخل جلوگیری می‌کند
۱۰. لایه قسمت داخلی به رنگ مشکی و از جنس پلی اتیلن است

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح کابل ابزار دقیق مس بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم کابل ابزار دقیق مس هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. آیا تا به امروز از کابل ابزار دقیق مس استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کابل ابزار دقیق مس، کلیک کنید.

253 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط