کابل آلومینیوم

چرا کابل آلومینیوم؟

117 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل آلومینیوم چه کاربردها و خواصی دارد؟ با ویژگی‌های کابل‌های آلومینیومی آشنایی دارید؟ کابل‌ها از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزا در سیستم انتقال جریان به حساب می‌آیند که وجود هرگونه ایراد و نقص در ساختار آن‌ها می‌تواند سبب ایجاد اختلال در کل سیستم شود؛ لذا در ادامه این راهنما با یکی از برترین انواع کابل برق آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

معرفی کابل آلومینیوم و بررسی خصوصیات آن

کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم چیست؟

کابل‌ها متشکل از 3 جزء اصلی رسانا (هادی) غلاف و پوشش عایق الکتریکی هستند. زمانی که هادی تعبیه شده در ساختار کابل از جنس آلومینیوم باشد، به آن کابل اصطلاحاً آلومینیومی گفته می‌شود. از دیدگاه مقایسه، فلز آلومینیوم نسبت به فلز مس از میزان هدایت الکتریکی پایین‌تری برخوردار است، اما می‌توان با انتخاب سطح مقطع مناسب علاوه بر تأمین رسانایی الکتریکی مورد نیاز، در شبکه‌های توزیع و انتقال برق نیز از این کابل‌ها بهره برد.

ویژگی‌های کابل آلومینیوم

فلز آلومینیوم نقره‌ای رنگ بوده و دارای رسانایی الکتریکی 60 است؛ به همین دلیل می‌توان از آن در شبکه‌های توزیع و انتقال برق استفاده کرد. همان‌طور که گفته شد، میزان رسانایی الکتریکی این فلز در مقایسه با مس پایین‌تر است، اما این دلیل بر غیراستاندارد بودن تجهیز مذکور برای مصرف نیست و می‌توان با رعایت نکات فنی هم‌چون استفاده از جداول مرتبط از این کابل‌ها بهره‌گیری کرد.

از دیگر ویژگی‌های کابل آلومینیومی ضریب انبساط حرارتی بالای آن بوده که بر تغییر طول کابل در اثر افزایش یا کاهش دما موثر خواهد بود؛ به بیان دیگر، کابل‌های آلومینیومی در اثر افزایش دما منبسط شده و ابعاد آن‌ها نیز بزرگ‌تر خواهد شد و در در اثر کاهش دما منقبض شده و شاهد کاهش طول خواهیم بود.

از دیگر ویژگی‌های کابل‌های آلومینیومی می‌توان به وزن سبک آن اشاره داشت. چگالی فلز آلومینیومی در مقایسه با سایر رساناها کم‌تر بوده و این ویژگی تأثیر مستقیم بر وزن کابل خواهد داشت. وزن کابل‌های آلومینیومی در مقایسه با سایر محصولات مشابه مجهز به رساناهای فلزی پایین‌تر بوده و به همین خاطر حمل و نقل و نصب آن‌ها بسیار ساده است. قابل ذکر بوده که از این کابل در شبکه توزیع و انتقال و دکل برق و همچنین در سیستم برق هواپیماها نیز استفاده می‌شود.

انواع کابل برق آلومینیوم

کابل‌های برق آلومینیومی در انواع مختلفی در بازار موجود بوده که از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توان به کابل‌های زیرزمینی، کابل‌های هوایی، کابل‌های خودنگهدار و فشار قوی اشاره داشت. در ادامه با هر یک از کابل‌های مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

کابل آلومینیوم زمینی

کابل‌های زمینی آلومینیومی به منظور عبور دادن ولتاژهای بالا در زیر زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های مذکور در تعداد رشته‌های مختلف از ۲ الی ۴ رشته تولید شده و هر تعداد رشته موجود در ساختار این کابل‌ها به معنای تعداد رشته‌های هادی موجود در آن خواهد بود.

کابل آلومینیوم هوایی

کابل‌های هوایی آلومینیومی در شبکه انتقال برق و دکل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های مذکور به سه دسته دیگر نیز تقسیم‌بندی شده که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • کابل AAC: از جمله اقتصادی‌ترین مدل‌‌های کابل آلومینیوم هوایی بوده که دارای وزن سبکی است. عموماً از این کابل با درصد خلوص 99.7 آلومینیوم در مناطق شهری که فضای بین کابل‌ها در آن بسیار کم باشد بهره‌گیری می‌شود. عمده مصارف این نوع از کابل‌ها در راه‌آهن و خطوط مترو است.
  • کابل AAAC: کابل مذکور در مقایسه با مدل قبلی مقاومت مکانیکی بهتری داشته و وزن و انعطاف‌پذیری آن نیز مطلوب‌تر است. همچنین، مقاومت شیمیایی این کابل‌ها ایده‌آل بوده و انتخاب بسیار خوبی برای شبکه انتقال برق و دکل‌ها به حساب می‌آیند.
  • کابل ACSR: در ساختار کابل‌های مذکور به منظور افزایش میزان استحکام از فولاد بهره‌گیری شده است. هادی تجهیز مذکور از میزان مقاومت کششی بالایی برخوردار بوده و وزن آن نیز کم است؛ به همین دلیل یکی از بهترین نوع کابل‌ها برای استفاده در کابل‌کشی در مسافت‌های طولانی و ولتاژ بالا به حساب می‌آید.

کابل خودنگهدار آلومینیومی

بهره‌گیری از کابل‌های هوایی به همراه هادی لخت در محیط‌هایی که مانع زیاد بوده و یا این که ایمنی خطوط انتقال برق بسیار حائز اهمیت باشد، کمی مشکل‌ساز خواهد بود. در چنین شرایطی می‌توان از کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی استفاده کرد. کابل‌های مذکور برای جریان برق بالا و متوسط کاربرد داشته و مجهز به یک روکش از جنس پلی اتیلن هستند. ناگفته نماند که می‌توان کابل‌های خودنگهدار را در مدل‌های مختلف 4 رشته، 5 رشته و 6 رشته خریداری کرد.

کابل فشار قوی آلومینیومی

این نوع از کابل‌های آلومینیومی برای عبور ولتاژهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای ساختاری مستحکم و قوی هستند.

کابل زره دار آلومینیومی

زره نوعی پوشش بوده که در صورت تعبیه روی کابل می‌تواند از آن در برابر عوامل زیست محیطی مراقبت کند. کابل‌های زره‌دار آلومینیومی که تحت عنوان کابل‌های مسلح نیز شناخته می‌شوند با استفاده از یک لایه بسیار مقاوم روکش شده‌اند و مقاومت مکانیکی آن‌ها بسیار بالا است؛ به همین دلیل در برابر ضربات و اعمال نیرو محافظت بالایی دارند.

چرا از انواع کابل آلومینیوم استفاده کنیم؟

کابل آلومینیوم

اکنون که با چیستی و انواع مختلف کابل‌های آلومینیومی آشنا شدیم، به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود که این مدل از کابل‌ها طرفداران زیادی داشته باشند؟ کابل‌های آلومینیومی به واسطه ویژگی‌هایی که دارند، استفاده از آن‌ها مزیت‌هایی را به همراه دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • کابل‌های آلومینیومی در مقایسه با مس قیمت مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تری دارند.
  • وزن آلومینیوم در مقایسه با سایر رساناها در حجم یکسان سبک‌تر و بهتر است.
  • فرآیند نصب کابل‌های آلومینیومی بسیار ساده است.
  • کابل‌های آلومینیومی قابل بازیافت بوده و سلامت محیط زیست را به خطر نمی‌اندازند.

مهم‌ترین نکات خرید کابل‌های آلومینیومی

  • به توان یا آمپر مورد نیاز دقت داشته باشید و متناسب با آن اقدام به خرید کابل‌های آلومینیومی کنید.
  • توجه به مسافت و میزان افت ولتاژ در مسیر حائز اهمیت است.
  • به جریان اتصال کوتاه دقت داشته باشید.
  • متناسب با نیاز از کابل‌های آلومینیومی با روکش PVC یا XLPE استفاده نمائيد.
  • توجه به میانگین دما و مکان نصب کابل نیز حائز اهمیت است.
  • به مقاومت حرارتی خاک، عمق دفن کابل (کابل‌های زیزمینی) و همچنین فاصله کابل‌ها از یک دیگر نیز دقت کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با خصوصیات کابل آلومینیوم به معرفی انواع پرکاربرد این کابل‌ها نیز پرداختیم. کابل‌های آلومینیومی نمونه‌ای از کابل‌های مقرون به صرفه و کاربردی به حساب می‌آیند که می‌توان از آن‌ها در خطوط توزیع و انتقال برق بهره‌گیری کرد. این کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های مسی برتری‌هایی داشته و به همین خاطر استقبال بیش‌تری از آن‌ها می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های آلومینیومی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تجهیزات مذکور با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

117 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط