کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار

کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار؛ انواع، کاربرد و مزایا

361 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

کلمپ‌ها نیز مانند سایر اجزا و وسایل انواع گوناگونی دارند که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها، کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار است. کلمپ انشعاب به حفظ پایداری کابل خودنگهدار کمک ویژه‌ای کرده و بسیار کاربردی است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابل خودنگهدار؛ ماهیت و انواع آن

کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار

پیش از آنکه به بررسی کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار بپردازیم، ابتدا بهتر است شما را با کابل خودنگهدار و ویژگی‌های آن آشنا کرده و کاربرد آن را بیان کنیم. کابل خودنگهدار که به آن Aerial Bundled Cable نیز گفته می‌شود، یک نوع پرکاربرد از انواع کابل‌های توزیع برق است که از یک هادی آلومینیومی، روکش و یک عایق XLPE یا کراس لینک تشکیل شده است.

از این کابل‌ها برای انتقال برق به‌صورت هوایی مورد استفاده قرار گرفته و در زمینه انتقال برق به‌صورت زمینی کاربردی ندارند اما می‌توان به‌وسیله کلمپ آن‌ها را به زمین نیز متصل کرد. کابل‌های خودنگهدار به‌وسیله یک نگهدارنده بر روی دکل و یا پایه‌های توزیع برق نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت کابل‌های خودنگهدار به دلیل استفاده از هادی آلومینیومی در ساختار داخلی آن‌ها، پایین و مناسب بوده و استفاده از آن‌ها باعث زیباسازی فضا و محیط می‌شود. از دیگر مزایای این کابل‌ها می‌توان به کاهش برق‌کشی غیرقانونی یا همان انشعابات غیرمجاز، افزایش ایمنی، هزینه‌های اولیه و جانبی پایین، نصب بسیار آسان و سریع به علت عدم نیاز به وجود مقره، مقاومت بالا در برابر خرابی و خوردگی و … اشاره کرد.

همان‌طور که هر وسیله‌‌ای مزایا بسیار زیادی دارد، در کنار مزایا، معایبی هم دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش راندمان در هنگام خرید شده و شما را در گرفتن یک تصمیم خرید صحیح راهنمایی نماید. این کابل‌ها نیز مانند سایر وسایل دارای معایبی هستند که از جمله معایب آن‌ها می‌توان به تعمیر و ترمیم پرهزینه و زمان‌بر، اختلال در صورت اتصال به شبکه سیم مسی، مقاومت الکتریکی بالاتر و رسانایی کم‌تر به دلیل استفاده از هادی آلومینیومی در برابر مسی، خرابی و پوسیدگی عایق در طول زمان، اشاره کرد.

کابل‌های خودنگهدار انواع مختلفی نظیر شش رشته، پنج رشته، چهار رشته، سه رشته و دو رشته که هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و در شرایط مخصوص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، می‌توان این کابل‌ها را به دو دسته عایق‌دار یا imws و بدون عایق یا amka و فشار ضعیف و فشار متوسط نیز تقسیم‌بندی کرد. هر یک از این انواع باید با توجه ‌به کاربرد و مکان مورد نظر جهت استفاده، انتخاب شده و استفاده شوند. در ادامه قصد داریم به بررسی کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار که یکی از تجهیزات جانبی پرکاربرد و مهم کابل خودنگهدار است، بپردازیم.

کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار

کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار

همان‌طور که در قبل به آن اشاره شد، کلمپ یکی از اجزای جانبی کابل خودنگهدار است که کاربرد زیادی داشته و استفاده از آن مهم است. برقراری اتصال با کابل خودنگهدار باید به‌گونه‌ای باشد که به روکش کابل لطمه‌ای وارد نشده و کابل سالم بماند زیرا در صورت آسیب‌رسیدن به روکش کابل، رطوبت و هوا به داخل کابل نفوذ کرده و باعث ایجاد خوردگی و اکسیده‌شدن هادی و از بین رفتن کارایی کابل خودنگهدار می‌شود. از همین رو، برای گرفتن انشعاب و یا برقراری اتصال با کابل خودنگهدار از کلمپ استفاده می‌شود. کلمپ دارای دندانه‌هایی است که در کابل فرو رفته و اتصال را بدون آسیب‌رساندن به روکش کابل، برقرار می‌کند.

مهم‌ترین کاربرد کلمپ‌ها در گرفتن انشعاب از کابل اصلی و فیکس‌کردن کابل و متصل‌کردن کابل‌های خودنگهدار به یکدیگر است. از جمله مزایای کلمپ‌ها می‌توان به افزایش ایمنی، کاهش لرزش اتصالات، افزایش استحکام، قابلیت ‌استفاده در محیط‌هایی که از رطوبت بالایی برخوردار هستند و … اشاره کرد. کلمپ‌ها انواع مختلفی نظیر کلمپ انتهایی، کلمپ آویزی و کلمپ انشعابی دارند که کلمپ‌های انشعاب کابل خودنگهدار یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین آن‌ها است.

همان‌طور که از نام کلمپ انشعاب نیز مشخص است، برای انشعاب گرفتن از کابل خودنگهدار مورد استفاده قرار گرفته و باعث ایجاد یک انشعاب مجزا برای کابل خودنگهدار می‌شود. این انشعاب‌ها می‌تواند شامل انواع مختلفی نظیر انشعاب برای روشنایی معابر، انشعاب برای اتصال کابل خودنگهدار به زمین و … باشد.

قسمت هادی این کلمپ‌ها دارای دندانه‌هایی جهت برقراری اتصال با کابل خودنگهدار است که این امر و ایجادکردن یک انشعاب مجزا برای کابل خودنگهدرا، باعث شده است نام کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار برروی این نوع کلمپ‌ها گذاشته شود. از سوی دیگر، این کلمپ‌ها دارای وزنی سبک بوده و قیمتی مقرون‌به‌صرفه و پایینی دارند که خرید و استفاده از آن‌ها را راحت و آسان نموده است. همچنین استحکام و کیفیت بالا و نصب و راه‌اندازی آسان و سریع باعث استفاده گسترده از این کلمپ جهت اتصالات کابل خودنگهدار شده است.

نتیجه گیری

کابل خودنگهدار یک نوع پرکاربرد از انواع کابل‌های توزیع برق است که از هادی آلومینیومی، روکش و عایق XLPE یا کراس لینک تشکیل شده است. کلمپ یکی از اجزای جانبی کابل خودنگهدار به شمار می‌آید که دارای انواع و اشکال مختلفی بوده که یکی از پرکاربردترین انواع آن، کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار است که از آن جهت گرفتن انشعابات مختلفی نظیر انشعاب برای روشنایی معابر، انشعاب برای اتصال کابل خودنگهدار به زمین و … استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلمپ انشعاب کابل خودنگهدار پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

361 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط