مقره پلیمری برق

مقره پلیمری برق؛ ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد آن

150 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

 در میان انواع مقره‌های برق، یکی از این مقره‌ها که کاربرد بسیار زیادی داشته و از جنس و نوع پلیمر است که با نام مقره پلیمری برق شناخته می‌شود. این مقره یکی از جدیدترین نمونه‌های این قطعه در کشور به شمار می‌آید که از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و کاربرد نسبتا زیادی در انواع محیط‌ها دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی مقره پلیمری برق پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد آن بیان کنیم.

مقره برق و انواع آن

مقره پلیمری برق

پیش از آن که به بحث در مورد مقره پلیمری برق بپردازیم ابتدا بهتر است، با ماهیت و کاربرد مقره برق آشنا شده و انواع مقره‌های برق را برای شما توضیح دهیم. در سیستم‌های انتقال و توزیع برق، هادی‌ها برروی تیرها و یا دکل‌هایی قرار می‌گیرند که به زمین متصل بوده و از قسمت بالایی با شبکه برق و از قسمت پایینی با زمین در ارتباط هستند. برای جلوگیری از انتقال و نشت برق از هادی بالای تیر و یا دکل به زمین، از قطعه‌ای به نام مقره استفاده می‌شود. مقره‌ها برروی تیرها و دکل‌ها نصب شده و هادی‌های برق از بین آن‌ها عبور داده می‌شوند.

همچنین مقره‌ها دارای استقامت مکانیکی بالایی بوده و قادر به تحمل نیروهای مکانیکی و دینامیکی بالایی هستند. مهم‌ترین وظیفه مقره‌ها، جلوگیری از عبور جریان و یا نشت جریان است. مقره‌ها توانایی تحمل ولتاژهای بزرگ و زیادی نظیر رعد و برق را نیز دارا بوده و حتی در شرایط بد آب‌ و هوایی نیز از عبور جریان‌های فشار قوی ناخواسته الکتریسیته یا برق جلوگیری می‌کنندبه بیان دیگر می‌توان گفت، مقره برق وسیله‌ای محافظتی و ایمن بوده و عدم استفاده از مقره برق در سیستم برق‌رسانی، برق‌رسانی را با مشکلات زیادی روبرو کرده و امنیت و ایمنی تیرها، دکل‌ها و شبکه برق‌رسانی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

مقره‌ها را می‌توان باتوجه‌به ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف و متفاوتی که دارند به دسته‌های گوناگونی تقسیم‌بندی کرد. مقره‌ها بر اساس کاربردشان به چهار دسته کلی مقره اتکایی، مقره عبوری، مقره کششی و مقره مهار تقسیم‌بندی می‌شوند. از سوی دیگر، تقسیم‌بندی بر اساس جنس که یک فاکتور مهم در بحث انتخاب مقره به شمار می‌آید، می‌توان مقره‌ها را به چهار دسته مقره چینی، مقره شیشه‌ای، مقره سرامیکی و مقره پلیمری تقسیم‌بندی کرد که مقره پلیمری یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین آن‌ها است. در ادامه قصد داریم به بررسی مقره پلیمری برق که یکی از پرکاربردترین انواع مقره‌ها به شمار می‌آید، پرداخته و آن را مورد بحث قرار دهیم.

مقره پلیمری برق

مقره پلیمری برق

یکی از جدیدترین و با دوام‌ترین مقره‌های موجود در بازار است که به آن Polymer Insulator نیز گفته می‌شود، مقره پلیمری برق است. ساختار این مقره را می‌توان ترکیبی از مواد پلیمری دانیت که از مقاومت بالایی در برابر شکستگی، آلودگی، آب، طوفان و … برخوردار است. همچنین، این مقره در برابر اشعه فرابنفش ساطع شده از نور خورشید نیز از مقاومت بالایی برخوردار بوده و می‌توان گفت طول عمر بالاتری نسبت به سایر مقره‌های برق دارد.

دلایلی همچون جذب بالای گرد و غبار در مقره‌های شیشه‌ای، به‌وجودآمدن تدریجی ترک در بدنه مقره‌های چینی و عدم تحمل ولتاژ بالا در برخی از مقره‌های برق، سبب جایگزینی این مقره‌ها با نوع پلیمری آن‌ها گردیده است.

از جمله مزایای مقره‌ پلیمری برق می‌توان به وزن بسیار سبک، غیرقابل شکستن و برخورداری از استحکام مکانیکی بالا، عدم نیاز به تمیزکردن و شست‌وشو، بازدهی بالا و عملکرد مناسب در انواع اماکن مانند مکان‌های آلوده، هزینه نصب بسیار پایین و… اشاره کرد. همان‌طور که هر وسیله‌ای دارای مزایا فراوانی است، دارای معایبی هم می‌باشد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند شما را در انجام یک خرید صحیح و به‌صرفه هدایت نماید. از جمله معایب مقره‌های پلیمری برق نیز می‌توان به خرابی و راندمان پایین در مجاورت با رطوبت و آب و هوای مرطوب و ساحلی اشاره کرد.

ساختار مقره‌ پلیمری بسیار کوچک و ساده بوده و از این ‌رو، از نصب راحت‌تری در مقایسه با سایر مره‌های برق برخوردار هستند. همچنین، می‌توان این مقره‌ها را دو بخش اصلی هسته و پوسته تقسیم کرد که بخش هسته مقره‌ها پلیمری عموما از جنس رزین اپوکسی بوده که با فیبر شیشه‌ای تقویت شده و از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. بخش پوسته نیز از لاستیک سیلیکونی و یا ماده‌ای به نام اتیلن پروپیلن داین مونومر تشکیل شده است که مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و شکستگی داشته و قادر به تحمل ولتاژهای بسیار بالایی است.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که کاربرد بسیار زیادی در شبکه‌های برق و تیرها و دکل‌های برق دارد، مقره‌ برق است. همان‌طور که گفته شد، مقره برق قطعه‌ای محافظتی و ایمن بوده که جهت جلوگیری از نشت انرژی الکتریکی به زمین مورد استفاده قرار گرفته و بین دکل و هادی قرار می‌گیرد و انواع متنوعی نظیر مقره چینی، مقره شیشه‌ای، مقره سرامیکی و مقره پلیمری دارد. مقره پلیمری برق یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقره‌های برق به شمار می‌آید که مزایایی نظیر وزن سبک، برخورداری از استحکام مکانیکی بالا، عدم نیاز به تمیزکردن و شست‌وشو و … برخوردار است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی مقره پلیمری برق پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد آن بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

150 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط