روش تشخیص برق دزدی ساختمان

5 روش تشخیص برق دزدی ساختمان؛ نکات و چگونگی تشخیص برق دزدی

4283 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که امروزه در صنعت و شبکه برق با آن مواجه هستیم، موضوع استفاده غیرمجاز از برق یا جریان الکتریسیته یا به اصطلاح برق دزدی است. مفهوم برق دزدی معمولاً به استفاده غیرمجاز از برق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و یا صنعتی اشاره داشته و شامل افرادی می‌شود که سعی می‌کنند به عمد و یا غیرعمد با ایجاد تغییرات و اتصالات غیر قانونی در شبکه برق شهری و ساختمانی، به برق رایگان دسترسی پیدا کرده و هزینه‌های برق خود را کاهش دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش تشخیص برق دزدی ساختمان پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

برق دزدی ساختمان چیست؟

روش تشخیص برق دزدی ساختمان

این کار غیرقانونی و بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی، انفجار، خسارت شدید به تجهیزات الکتریکی ساختمان و … شود. بنابراین، اطلاع از روش شناسایی و پیشگیری از برق‌دزدی، اهمیت بسیار زیادی در امنیت و ایمنی ساختمان‌ها دارد که از آن با نام روش تشخیص برق دزدی ساختمان یاد می‌شود.

برای اطلاع از روش تشخیص برق دزدی ساختمان ابتدا باید با  مفهوم برق دزدی ساختمان و مصادیق آن آشنا شده و نکات مربوط به آن را دریابید. همان‌طور که گفته شد، منظور از برق دزدی ساختمان استفاده غیرمجاز از برق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و یا صنعتی است. برق دزدی ، به خصوص به صورت عمدی، کاری غیراصولی و غیرقانونی بوده و ممکن است باعث بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی، انفجار، خسارت شدید به تجهیزات الکتریکی ساختمان و … شود. برق زدی، برعکس تک‌بودن نامش، دارای مصادیق متفاوتی بودی و تنها شامل یک مورد نمی‌شود. موارد برق دزدی ساختمان عبارتند از:

  • گرفتن سیم از تیر برق: گرفتن و کشیدن سیم از تیر برق به محل مورد نظر جهت استفاده، کاری کاملا غیرقانونی بوده و جریمه سنگینی در پی دارد. در صورت استفاده بی‌رویه از این سیم، امکان و احتمال آسیب‌رسیدن به سایر مشترکین خطوط برق وجود داشته و امکان خسارت دیدن سایر مشترکین و تعدد شاکیان، بسیار زیاد است.
  • دستکاری کنتور برق ساختمان: یکی از کارهایی که از قدیم‌الایام بین اشخاص سودجو در زمینه دزدی برق رایج بوده است، موضوع دستکاری کنتور برق ساختمان و تغییر ارقام مصرفی مشترک برق است. در این روش، فرد سودجو کنتور برق ساختمان را دستکاری کرده و سبب ایجاد اختلال در میزان محاسبه برق مصرفی مشترک می‌شود. این کار در کنتورهای قدیمی بسیار رایج بوده است. افراد سودجو سعی می‌کردند با استفاده یک آهنربا جلوی کنتور انداختن برق را گرفته و عدد مصرف برق را ثابت نگه دارند. این مورد در بین کنتورهای دیجیتالی کم‌تر بوده اما با این حال، احتمال دستکاری کنتورهای دیجیتالی نیز وجود دارد. روش تشخیص برق دزدی ساختمان در این مورد چندان دشوار نبوده و عموما در این روش نصف مصرف واقعی برق ثبت شده که تشخیص برق دزدی کنتور برق را راحت‌تر می‌کند.
  • گرفتن انشعاب اضافه از پشت کنتور برق ساختمان: یکی دیگر از مصادیق برق دزدی، اضافهکردن انشعاب برق و عبور آن از پشت کنتور برق ساختمان است. معمولاً این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهند که انشعاب اضافه قابل رویت نبوده و به سادگی پیدا نشود اما با کمی بررسی پشت کنتور برق اصلی اختمان و سیم‌های آن، می‌توان انشعاب اضافه را پیدا کرد.
  • وجود سیم لخت: وجود سیم لخت سبب کشیده‌شدن برق بیش‌تری از کنتور برق شده و در حقیقت باعث همان حکایت برق دزدی و مصرف برق می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود از سلامت سیم‌ها و اتصالات منازل و ساختمان‌های خود اطمینان حاصل کرده و تمامی آن‌ها را بررسی نمایید.
  • اتصالات اشتباه وسایل برقی: معیوب‌بودن اتصالات و خود دستگاه و وسیله برقی مورد استفاده در ساختمان می‌تواند برق بیش‌از اندازه و حد انتظار دریافت کرده و باعث عمل برق دزدی شود. این احتمال وجود دارد که وسیله برقی مورد نظر شما که بیش‌ترین استفاده را در خانه دارد، دچار اتصالات نامناسب و اشتباه شده و برق بیش‌تری مصرف کند. در اینگونه موارد که مصرف کمی پنهان بوده و ممکن است نفهمید که مشکل از کدام وسیله برقی مورد نظر است، می‌توانید هر وسیله را در مدت معین به برق زده و برق مصرفی آن را در کنتور چک کرده و با حالت طبیعی که عموما در بروشور وسیله الکتریکی ذکر شده است، مقایسه نمایید.

روش تشخیص برق دزدی ساختمان

روش تشخیص برق دزدی ساختمان

تمامی موارد ذکر شده در قسمت قبل، مصادیق و دلایل بروز برق دزدی ساختمان بوده و وجود و یا بروز هر کدام می‌تواند برای اعضاء ساختمان مورد نظر، خطرناک باشد اما بحثی که پس از شناخت عوامل و مصادیق برق دزدی ساختمان پیش می‌آید، موضوع روش تشخیص برق دزدی ساختمان است. در حالت کلی، شناسایی برق‌دزدی در ساختمان‌ها ممکن است به دلیل پنهان‌بودن این عملیات برای بسیاری از افراد، مشکل بوده و به سادگی پیدا نشود اما با انجام برخی اقدامات، می‌توان به شناسایی برق‌دزدی در ساختمان‌ها کمک کرد.

در حالت کلی، روش‌های تشخیص برق دزدی ساختمان عبارتند از:

  • بررسی قبض برق برای روش تشخیص برق دزدی ساختمان: بررسی قبض برق ماهیانه می‌تواند به شناسایی برق‌دزدی کمک کرده و شما را از وجود برق‌دزدی در ساختمانتان آگاه کند. اگر میزان مصرف برق در ساختمان با میزان مصرف برق در قبض برق‌های قبلی تفاوت زیادی دارد، احتمال وجود برق‌دزدی بسیار بالا است.
  • بررسی تغییرات در شماره‌های کنتور برق برای روش تشخیص برق دزدی ساختمان: بررسی تغییرات در شماره‌های کنتور برق می‌تواند نشان‌دهنده برق‌دزدی باشد. اگر شماره کنتور برق با یک مقدار ثابت تغییر کرده باشد، احتمال برق‌دزدی وجود دارد.
  • استفاده از سیستم‌های نظارت تصویری برای روش تشخیص برق دزدی ساختمان: نصب و وجود سیستم‌های نظارت تصویری در ساختمان‌ها می‌تواند به شناسایی برق‌دزدی و فرد سودجو کمک زیادی کرده و حتی از این کار جلوگیری کند. با مشاهده تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها، می‌توان به برق‌دزدی پی برده و فرد سودجو را شناسایی کرد.
  • بررسی تغییرات در تجهیزات الکتریکی برای روش تشخیص برق دزدی ساختمان: بررسی تغییراتی که در تجهیزات الکتریکی ساختمان اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشان‌دهنده برق‌دزدی باشد. بررسی تغییرات در اتصالات برق و اتصالات سیم‌های برق می‌تواند به شناسایی برق‌دزدی کمک کرده و شما را در حل این مشکل یاری نماید.
  • کمک‌گرفتن از یک متخصص برای روش تشخیص برق دزدی ساختمان: در صورتی هر یک از موارد ذکر شده در قسمت قبل را مشاهده کرده و یا مشکوک به احتمال بروز برق‌دزدی شدید، بلافاصله از یک برقکار و متخصص درخواست کمک کرده و از بخواهید شبکه برق ساختمان شما را مورد بررسی قرار دهد. این روش کمک بسیار زیادی به وجود و یا عدم وجود برق‌دزدی کرده و می‌تواند باعث اصلاح آن شود.

نتیجه‌گیری

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که امروزه در صنعت و شبکه برق با آن مواجه هستیم، موضوع استفاده غیرمجاز از برق یا جریان الکتریسیته یا به اصطلاح برق دزدی است. به استفاده غیرمجاز از برق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و یا صنعتی با عنوان برق‌دزدی اطلاق می‌شود. این کار غیرقانونی و بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی، انفجار، خسارت شدید به تجهیزات الکتریکی ساختمان و … شود. اطلاع از روش شناسایی و پیشگیری از برق‌دزدی، اهمیت بسیار زیادی در امنیت و ایمنی ساختمان‌ها دارد که از آن با نام روش تشخیص برق دزدی ساختمان یاد می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی روش تشخیص برق دزدی ساختمان پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

4283 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط