فیوز مینیاتوری برق

فیوز مینیاتوری برق؛ معرفی، انواع و نحوه نصب

382 بازدید راهنمای خرید / معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید فیوز مینیاتوری برق چیست و چه انواعی دارد؟ فیوز مینیاتوری یکی از مهم‌ترین تجهیزات حفاظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه به شمار آمده که هم در تابلوهای صنعتی و هم در جعبه فیوز خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این راهنما ضمن معرفی این فیوز، به بررسی انواع آن نیز خواهیم پرداخت؛ لذا از شما دعوت می‌کنیم که تا انتها همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره فیوز مینیاتوری برق بدانید!

انواع فیوز مینیاتوری

معرفی فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری برق که آن را تحت عنوان کلید مینیاتوری نیز می‌شناسند، نوعی سوئیچ الکتریکی به حساب آمده و در مدارات الکتریکی سیستم‌های روشنایی، سیم‌کشی منازل و سایر سیستم‌ها نظیر دستگاه‌های تجاری مورد استفاده قرار گرفته و از قطعات بعد از خود در مقابل اضافه جریان و اتصال کوتاه حفاظت خواهد کرد. در صورت بروز هر یک از مشکلات مذکور، فیوز مینیاتوری موجب قطع شدن جریان برق شده و در پی آن از آسیب دیدن وسایل برقی و سایر سیم‌کشی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

امروزه، فیوزهای مینیاتوری جایگزین بسیار خوبی برای فیوزهای معمولی شده‌اند و به وفور در شبکه‌های برق با ولتاژ پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که در مقایسه با سایر فیوزهای مشابه کارآمدتر هستند. این قطعه الکتریکی پُر اهمیت و ساده به طور معمول یک قطعه تک فاز بوده و برای قطع کردن جریان در صورت اضافه بار شدید، از یک عنصر بی متالیک  و از یک سیم‌پیچی اضافه بار برای قطع نمودن سریع اتصال کوتاه بهره می‌برد.

انواع فیوز مینیاتوری برق

فیوز مینیاتوری تک فاز

فیوزهای مینیاتوری در انواع مختلف با ویژگی‌های متفاوت طراحی و ساخته می‌شوند که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

فیوز مینیاتوری B

این مدل از فیوزهای مینیاتوری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت سه تا پنج برابر بودن جریان عبوری نسبت به جریان نامی (جریان تعیین شده ایمن)، شروع به کار کرده و موجب قطع شدن جریان گردند. این مدل حساس‌ترین نوع فیوز مینیاتوری بوده که برای مصارف خانگی و اماکن تجاری با ولتاژ پایین و در کل در فضاهایی که اضافه بار در آن‌ها زیاد نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، فیوزهای مذکور در سیستم‌های روشنایی خیابانی نیز کارایی داشته و تحت عنوان کلید مینیاتوری تندکار نیز شهرت دارند.

فیوز مینیاتوری C

این دسته از فیوزهای مینیاتوری برای وسایل برقی قوی‌تری کارایی دارند؛ مثلاً زمانی که اضافه بار بیش از 3 الی 5 برابر جریان ایمن باشد (مثل محیط‌های تجاری و صنعتی). به بیان دیگر، اگر جریان عبوری بین 5 الی 10 برابر بار ایمن باشد، فیوز مینیاتوری برق مذکور وارد عمل خواهد شد. از جمله مصارف این مدل فیوز می‌توانیم به موتورهای برقی کوچک و سیستم‌های روشنایی فلورسنت اشاره داشته باشیم.

فیوز مینیاتوری D

این مدل از فیوزها کم‌ترین میزان حساسیت را در مقایسه با دو مدل قبلی داشته و فقط هنگامی که اضافه بار بین 10 الی 20 برابر جریان ایمن باشد، کارکرده و موجب قطع شدن جریان خواهد شد. می‌توان گفت که این فیوز، مهم‌ترین قطعه در دستگاه‌های صنعتی و تجاری بزرگ و پُر قدرت شناخته می‌شود. جالب است بدانید که فیوزهای مذکور تحت عنوان فیوزهای ترانسفورماتوری نیز شهرت داشته و از آن‌ها در ماشین‌های اشعه ایکس، دستگاه‌های جوشکاری، موتورهای بزرگ و همچنین واحدهای تأمین برق بزرگ بهره‌گیری می‌شود.

فیوز مینیاتوری K

این مدل از فیوزهای مینیاتوری زمانی کار می‌کنند که افزایش فشار بین 8 الی 12 برابر جریان نامی باشد؛ به همین خاطر گزینه مناسبی برای موتورهای متوسط به بالا، مدارات قدرت و ترانسفورماتورها هستند.

فیوز مینیاتوری Z

زمانی که اضافه بار به میزان دو الی سه برابر جریان نامی باشد، فیوز مینیاتوری برق مذکور شروع به کار کرده و موجب قطع شدن جریان خواهد شد. به همین خاطر، این فیوز را در دستگاه‌های حساس به اتصال کوتاه هم‌چون نیمه هادی‌ها و مداراتی با میزان حساسیت بالا بهره می‌برند.

نحوه نصب فیوز مینیاتوری برق

بدون شک شما هم در منزل خود جعبه فیوز مینیاتوری را دیده‌اید که ضمن جلوگیری از خرابی وسایل برقی منزل در مقابل اثر بار اضافی، به منظور قطع نمودن برق قسمت‌های مختلف خانه به شکل دسته‌ای و دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه، فیوزهای برق مینیاتوری جایگزین بسیار خوبی برای فیوزهای فشنگی به حساب می‌آیند. در نظر داشته باشید که نصب فیوزهای مینیاتوری یا جعبه فیوز بایستی که توسط یک فرد حرفه‌ای انجام شود، با این حال در ادامه می‌خواهیم اصول نصب این فیوز را به شما آموزش دهیم:

  • پس از این که سیم‌های فاز، نول و ارت را به ترتیب تشخیص دادید، در ابتدا سیم‌های ارت که معمولاً به رنگ زرد هستند را از هر سر خط با یک ترمینال به هم دیگر وصل نمایید؛
  • سپس، سیم‌های نول که معمولاً به رنگ آبی بوده با کمک یک ترمینال دیگر به هم وصل کنید؛
  • در قدم سوم، سیم‌های فاز که رنگ قرمز داشته را به جای اتصال به هم دیگر، به صورت جداگانه به ورودی هر یک از فیوزهای مینیاتوری متصل نمایید؛
  • در مرحله چهارم، سیم مربوط به برق اصلی ساختمان که از کنتور خارج شده را به فیوز مینیاتوری اصلی که قدرت بیش‌تری داشته و عمدتاً 25 الی 32 آمپر بوده ببندید و در نهایت خروجی آن را به ورودی دیگر فیوزها متصل کرده تا جریان برق وارد آن‌ها گردد؛

روی هر فیوز مینیاتوری برق یکسری اطلاعات مربوط به آن درج شده که با کمک آن‌ها می‌توانید فرایند نصب را بهتر انجام دهید. این اطلاعات عبارتند از:

  • وظیفه فیوز مینیاتوری
  • دمای مرجع
  • استاندارد تولید
  • شیوه اتصال پل‌ها
  • نام تولیدکننده و یا علامت تجاری آن
  • جریان نامی، فرکانس نامی، ولتاژ نامی و همچنین تعداد فازها
  • نوع فیوز بر مبنای جریان قطع حفاظتی

نکته: طول عمر فیوز مینیاتوری برق بر اساس تعداد دفعات قطع و کیفیت مواد و همچنین قطعات به کار رفته در ساختار آن تعیین خواهد شد؛ هر اندازه کیفیت قطعات به کار رفته پایین‌تر و تعداد دفعات قطع جریان توسط کلید بیش‌تر باشد، از عمر مفید فیوز کاسته خواهد شد.

سخن پایانی

در این راهنما به بررسی فیوز مینیاتوری برق، انواع آن و اصول نصب این کلید پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کلیدهای مینیاتوری برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با فیوزهای مینیاتوری برق در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

382 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط