جعبه فیوز برق

هر آنچه که باید درباره جعبه فیوز برق بدانید!

1860 بازدید آموزش در صنعت برق

امروزه استفاده از برق و الکتریسیته، افزایش پیدا کرده است. فرآیند تولید برق و نیروی الکتریسیته، پیچیدگی‌های خود را دارد و گاهی اوقات با قطع برق یا نوسان سطح ولتاژ برق همراه است. به دلیل فاصله زیادی که بین محل تولید و محل مصرف وجود دارد، جریان برق همیشه ثابت نیست و دستخوش نوسان می‌شود. این نوسانات می‌تواند به دستگاه‌هایی که به برق متصل هستند، آسیب برساند. برای جلوگیری از این اتفاق، از ابزارهایی مانند جعبه فیوز برق استفاده می‌شود که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

جعبه فیوز برق چیست؟

جعبه فیوز برق معمولا در ساختمان‌هایی با تعداد واحد مسکونی زیاد، استفاده می‌شود و هر واحد به صورت جداگانه یک فیوز دارد. همانطور که می‌دانید فیوز وسیله‌ای برای حفاظت از مدارهاست که از آن‌ها در برابر افزایش غیر مجاز جریان برق محافظت می‌کند. فیوز در انواع مدارهای الکتریکی و الکترونیکی نصب می‌شود و کاربرد دارد. زمانی که شدت جریان عبوری، بیشتر از شدت جریان مورد انتظار باشد، فیوز واکنش نشان می‌دهد و مدار را قطع می‌کند؛ به این ترتیب از آسیب جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین کاربرد جعبه فیوز برق چیست؟

فیوز یک قطعه بسیار مهم در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی است که برای کنترل جریان برق و جلوگیری از آسیب به وسایل برقی استفاده می‌شود. گاهی اوقات، وسایل برقی مانند یخچال، تلویزیون و کامپیوتر علی رغم قیمت بالایی که دارند، شامل گارانتی مفیدی نیستند و خرابی محصول به دلیل نوسانات برق را پوشش نمی‌دهند. کاربرد فیوز در این مورد کاملاً مشخص می‌شود تا به کمک آن بتوانیم از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم.

در گذشته برای واحدهای مسکونی، جعبه فیوز برق نصب نمی‌شد. این موضوع برای ساختمان‌هایی که بیش از چند واحد مسکونی دارند، دردسرساز بود زیرا با قطع برق یکی از واحد‌ها، برق دیگر واحدها نیز قطع می‌شد و در کار دیگران اختلال به وجود می‌آمد. اما امروز با استفاده از جعبه فیوز، فقط فیوز مربوط به آن واحد قطع می‌شود و جریان مدار سایر واحدها برقرار می‌ماند. این مهم‌ترین ویژگی جعبه فیوز است. فیوز برای محافظت از موارد زیادی مانند تاسیسات روشنایی، سیم و کابل، برق صنعتی ماشین آلات و تجهیزات برقی کاربرد دارد. اما باید در نظر داشت که فیوز به تنهایی برای محافظت از مدار کافی نیست زیرا گاهی اوقات که جریان برگشت می‌کند و ولتاژ مدار به شدت دچار افت می‌شود، فیوز مدار را قطع نمی‌کند.

کاربرد جعبه فیوز برق

جعبه فیوز برق چگونه کار می‌کند؟

مبنای کار فیوزها، گرمایش ناشی از جریان است و بهترین جای نصب آن هم روی تابلو برق ساختمان است. فیوز را باید به صورت سری به مدار الکتریکی متصل کرد. در واقع ساختمان اصلی فیوز شامل یک رشته سیم است که در حفاظی عایقی قرار گرفته است. این سیم در مسیر برق واحد مسکونی مورد نظر قرار دارد؛ یعنی قبل از اینکه برق وارد مدار واحد شود از فیوز عبور می‌کند. این سیم قابلیت مقاومت در برابر جریان برق را تا یک حد معین دارد. اگر شدت جریان برق از این مقدار بیشتر شود سیم فیوز ذوب شده و مسیر مدار قطع می‌شود. به این ترتیب از آسیبی که به مدار می‌رسد، جلوگیری می‌شود.

اهمیت وجود جعبه فیوز در ساختمان

جعبه فیوز در مسیر جریان برق اصلی ساختمان قرار دارد و بدون آن سیم کشی ساختمان ناقص است! این جعبه فیوز، مدارهای ساختمان را در برابر جریان بیش از حد و اتصال کوتاه، محافظت می‌کند.

در گذشته سیم کشی برق ساختمان ها به صورت جعبه تقسیم انجام می‌شد و خبری از جعبه فیوزها نبود! اما با پیشرفت صنعت برق در گذر زمان، استفاده جعبه فیوز جای جعبه را گرفت که مزیت‌های زیادی را هم به همراه دارد.

  • جعبه فیوزها راحت‌تر از جعبه تقسیم نصب می‌شوند
  • امنیت بیشتری برای ساکنین فراهم می‌کنند
  • اگر مشکلی برای یکی از سرخط‌ها به وجود بیاید، فقط همان سر خط از مسیر خارج می‌شود و برای سرخط‌های دیگر مشکلی به وجود نمی‌آید.

انواع جعبه فیوز برق

جعبه فیوزها در انواع مختلفی مانند پلاستیکی و فلزی تولید می‌شوند. خود این انواع نیز از نظر روکار و توکار، جنس، طرح‌ها و شکل‌های مختلف به دسته‌های دیگری تقسیم بندی می‌شوند.

جعبه فیوز روکار: این جعبه فیوز را معمولاً در فضای داخلی و فضای بیرونی ساختمان‌ها نصب می‌کنند. تفاوت جعبه فیوز روکار با توکار این است که فیوز روکار مصرف بیشتری دارد.

جعبه فیوز توکار: این نوع جعبه فیوز، کاربرد خاصی دارد و در مکان‌هایی مانند منازل مسکونی، مجتمع تولید و صنعتی و اداری استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های این جعبه‌ها این است که درب‌های آن‌ها از جنس پلی کربنات هستند و در برابر سرما، گرما، حرارت، فشار و ضربه مقاومت بالایی دارند. علاوه بر این موضوع، ضد آب بوده و رطوبت یا گرد و غبار را جذب نمی‌کنند.

جعبه فیوز توکار

انواع فیوز:

داخل جعبه فیوز برق، انواع فیوزها وجود دارد: فشنگی، مینیاتوری، اتوماتیک و محافظ جان.

سه فیوز مینیاتوری، فشنگی، اتوماتیک (آلفا) وظیفه دارند از مدار در مقابل اتصال کوتاه (یعنی زمانی که سیم فاز با فانول برخورد می‌کند) و در مقابل اضافه بار (یعنی زمانی که جریانی بیش از جریان نوشته شده روی فیوز جریان یابد) محافظت کنند. این فیوزها را باید به صورت سری در مدار قرار داد، یعنی فقط یک ورودی و یک خروجی داشته باشند.

کلید محافظ جان: علاوه بر اتصال کوتاه و اضافه بار، در موارد دیگری مانند برق گرفتگی مدار، شوک الکترونیکی، نشتی جریان و افزایش ولتاژ نیز از مدار محافظت می‌کند. این فیوز در جعبه فیوز برق دو ورودی و دو خروجی دارد که بتواند هم به سیم فاز و هم سیم نول متصل باشد.

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که جعبه فیوز برق یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برق کشی ساختمان است و در صورت نبود آن مشکلات زیادی را برای ساکنین ایجاد می‌شود مخصوصاً اگر ساختمان مسکونی و شامل چند واحد و خانواده باشد. داخل جعبه فیوز، انواع فیوزها مانند فشنگی، مینیاتوری، اتوماتیک و محافظ جان وجود دارند که هر کدام مزیت‌های خاصی را شامل می‌شوند.

مهم‌ترین قسمت در اجزای فیوز، یک رشته سیم است که در مسیر جریان برق اصلی قرار می‌گیرد. این رشته سیم برای شدت جریان خاصی تعریف شده و اگر جریان عبوری از آن افزایش یابد، واکنش نشان داده و قطع می‌شود. به این ترتیب از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

اگر سوال یا نظری دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. برای مشاهده آگهی‌های جعبه فیوز برق و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

1860 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط