محافظ سرقت کولر گازی

محافظ سرقت کولر گازی؛ کاربرد و چگونگی نصب محافظ

2039 بازدید علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

یکی از اتفاقات ناهنجاری که گاها رخ می‌دهد، سرقت کولر گازی و یا سرقت قطعات کولر گازی است. برای جلوگیری و اجتناب از بروز چنین اتفاقی، متخصصان و تعمیرکاران وسیله‌ای کاربردی با نام محافظ سرقت کولر گازی و یا محافظ ضدسرقت کولر گازی را ساخته‌اند که از بروز سرقت کولر گازی و اجزای داخلی آن جلوگیری می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی محافظ کولر گازی پرداخته و چگونگی نصب محافظ را بیان کنیم.

محافظ سرقت کولر گازی چیست؟

محافظ سرقت کولر گازی

کولر گازی یکی از امکانات راحتی در منازل و محیط های کاری است. این دستگاه ها به عنوان یک راه حل سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند و با تأمین هوای خنک و تمیز، می توانند بهبود کیفیت زندگی و کار افراد کمک کنند. اما متأسفانه، کولرهای گازی به دلیل قیمت بالایشان، مورد اهتمام دزدان قرار گرفته اند.

برای جلوگیری از سرقت کولر گازی، محافظ سرقت کولرهای گازی به‌عنوان یک راهکار مفید مطرح شده است. زیاد پیش می‌آید که قسمتی و یا کل کولر گازی در خارج ساختمان نصب شده و محل نصب و قرارگیری کولر گازی داخل ساختمان و یا محل امن نباشد. برای اینکه سایر افراد متفرقه و به ویژه سارقان، نتوانند به کولر گازی دسترسی پیدا کرده و کولر گازی و یا قطعات آن را سرقت کنند، باید از محافظی با نام محافظ سرقت کولرهای گازی استفاده نمود که امکان دسترسی سارقان به کولر گازی و اجزای داخلی آن را محدود کرده و اجازه دزدی به کسی نمی‌دهد.

در واقع، محافظ سرقت کولر گازی قفسه‌ای مربع‌مستطیل‌شکل است که برای حفاظت از کولر گازی در برابر دزدان و سارقان، در اطراف کولر گازی نصب می‌شود. این محافظ می‌تواند بسیار ساده و دارای صفحات مشبک و یا میله‌اهی فلزی بوده و مدل صفحات مشبک باید دارای سوراخ‌هایی باشد که حتی کوچک‌ترین انگشتان دست هم از آن عبور نکنند.

این صفحات حتی می‌تواند به‌صورت صفحات فلزی یک‌پارچه‌ای باشند که به‌سادگی و یا با ضربه آسیب ندیده و نمی‌شکنند اما نمونه‌های پیشرفته‌ای هم از این محافظ‌ها وجود دارد که دارای دوربین مخفی و حتی جی‌پی‌اس بوده و در صورتی که کولر گازی را به همراه محافظ آن از محل نصب کولر گازی جدا کرده و اقدام به سرقت نمایند، محل و مکان کولر گازی و حفاظ آن را نشان داده و صاحب کولر گازی را خبر کند.

در حالت کلی، از آنجا که کولر گازی و قطعات داخلی آن مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و … گران قیمت و باارزش بوده و امکان دزدیده‌شدن آن‌ها وجود دارد، محافظ برای کولر گازی‌های که سایر افراد امکان دسترسی به آن‌ها دارند، واجب بوده و ضروری است. این محافظ‌‌ها در انواع ساده و هوشمند یا پیشرفته موجود بوده و نمونه پیشرفته آن دارای قابلیت‌هایی مانند مکان‌یابی کولر گازی، نمایش چهره سارقان و فیلمبرداری از آن‌ها و … است.

چگونه محافظ سرقت کولر گازی را نصب کنیم؟

محافظ سرقت کولر گازی

همان‌طور که گفته شد، از محافظ‌های سرقت کولر گازی می‌توان در مواردی که کولر گازی و یا قسمتی از آن مانند کندانسور، در دسترسی سایر افراد قرار داشته و امکان جابه‌جایی محل نصب آن وجود ندارد، بهره برد. در صورتی که حفاظ شما یک حفاظ ساده و معمولی است،

ابتدا قسمت اصلی یا همان شاسی حفاظ را در قسمت زیر و پشت کولر گازی و یا کندانسور کولر گازی قرار داده و پس از اطمینان از نصب صحیح پایه حفاظ، درب حفاظ را نصب می‌کنیم. برخی از حفاظ‌ها برای افزایش دسترسی اپراتور و تعمیرکار به کولر گازی، دو درب مجزا برای محافظ قرار می‌دهند تا امکان تعمیر سریع‌تر دستگاه کولرگازی فراهم شده و دسترسی تعمیرکار یا اپراتور هم بیش‌تر باشد.

دقت کنید که حتی ساخت محافظ ضدسرقت کولر گازی ساده و یا معمولی، چندان کار سخت و دشواری نبوده و تنها با تراش و جوش چندین قطعه میله و قوطی آهنی یا فولادی، می‌توان محافظ کولر مورد نظر را ساخت اما ساخت محافظ ضدسرقت کولر گازی هوشمند و پیشرفته کار چندان ساده‌ای، به‌خصوص قسمت نصب مکان‌یاب و دوربین و مخفی‌سازی آن‌ها و سیم‌هایشان، نبوده و امکان نصب اشتباه زیاد است.

دقت کنید که قبل از نصب هر گونه محافظ، در صورتی که حفاظ در ارتفاع نصب می‌شود باید دارای یک تکیه‌گاه برای قرارگیری حفاظ و کولر برروی آن بوده و در صورتی که کولر گازی برروی زمین قرار دارد، حفاظ باید به یک قیمت فلزی متصل زمین که قابل جداسازی نیست، جوش داده شود تا امکان سرقت به حداقل رسیده و هیچ آسیبی به کولر گازی وارد نشود.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل سرمایشی که در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان، کاربرد بسیار زیادی دارد، کولر گازی است. کولر گازی یکی از پرفروش‌ترین کولرهای بازار ایران و جهان بوده و بسیار پرکاربرد است اما از آنجا که قیمت کولر گازی و قطعات آن کمی بالا و گران قیمت است،

گاها اتفاقات ناهنجاری مانند سرقت کولر گازی و یا سرقت قطعات کولر گازی رخ می‌دهد. برای جلوگیری و اجتناب از بروز چنین اتفاقاتی، متخصصان و تعمیرکاران وسیله‌ای کاربردی به نام محافظ سرقت کولر گازی و یا محافظ ضدسرقت کولر گازی را ساخته‌اند که از بروز سرقت کولر گازی و اجزای داخلی آن جلوگیری کرده و احتمال سرقت را به حداقل می‌رساند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی محافظ کولر گازی پرداخته و چگونگی نصب محافظ را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

2039 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط