ابعاد مختلف کولر آبی

ابعاد مختلف کولر آبی را بشناسید!

738 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

از محبوب‌ترین تجهیزات سرمایشی در ایران که کاربرد زیادی هم دارد، کولر است. کولرها به دو دسته کلی، کولر آبی و کولر گازی تقسیم می‌شوند. کولر آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف است. از آنجا که این کولرها کاربرد فراوانی دارند، در اندازه‌ها و ابعاد مختلف تحت عنوان ابعاد مختلف کولر آبی تولید می‌شوند. در این مقاله سعی داریم به بررسی ابعاد مختلف کولر آبی پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان کنیم.

کولر آبی

ابعاد مختلف کولر آبی

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، کولرها عمدتا به دو دسته کولرهای آبی و گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورداستفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که از نام کولرهای آبی مشخص است، به‌وسیله تبخیر آب به سرمایش باد ورودی کمک کرده و باعث خنک‌شدن محیط می‌شوند.

مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه بخار آب دانست زیرا این کولرها از آب خنک درون کولر و آب خنک روی پوشال‌ها و پدهای سلولزی استفاده کرده و هوای گرم ورودی به کولر را خنک می‌کنند.

از کولرهای آبی با نام کولر با فن آکسیال نیز یاد می‌شود البته این عبارت برای این کولرها چندان رایج نبوده و تنها در برخی از مقالات و نوشته‌ها از این نام استفاده می‌شود. عملکرد این نوع کولرها به این صورت است که هوای گرم محیط اطراف وارد محفظه پوشالی یا پد سلولزی اطراف کولر شده و با استفاده از رطوبت و آبی که در این قسمت وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب به بیرون فرستاده می‌شود.

قیمت کولرهای آبی در مقایسه با نوع گازی بسیار پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و ساختار بسیار ساده‌ای در مقایسه با کولرهای گازی دارند. ساختار کولرهای آبی به حدی ساده است که می‌توان با کمی تحقیق و پرس‌وجو، خود اقدام به سرویس کولر خود نمایید.

مصرف برق کولرهای آبی نسبت به نوع گازی بسیار کم‌تر بوده و به لحاظ مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های جاری ماهیانه مانند هزینه قبض برق، بسیار به‌صرفه هستند اما باید این نکته را هم بدانید که کولرهای آبی در اندازه‌ها و ابعاد مختلف کولر آبی تولید می‌شوند که همین امر باعث می‌شود تا این کولرهای آبی توان یکسانی نداشته و از سوی دیگر، مصرف برق یکسانی نداشته باشند. به همین دلیل یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید کولرهای آبی، ابعاد و اندازه مختلف کولر آبی است.

ابعاد مختلف کولر آبی

ابعاد مختلف کولرهای آبی

همان‌طور که گفته شد، ابعاد کولر آبی تاثیر بسیار زیادی در خرید کولر آبی مورد نظر شما داشته و دارای توان‌های مختلفی است. یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در اندازه و ابعاد کولر آبی، نوع کولر آبی است. کولرهای آبی در انواع پرتابل، دیواری، ثابت سقفی، ثابت پنجره‌ای، صنعتی، پوشالی، سلولزی، هوادهی از اطراف و هوادهی از بالا تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

اندازه هر یک از این کولرها با نوع دیگر متفاوت بوده و تاثیر به سزایی در ابعاد مختلف کولر آبی دارد. از سوی دیگر، توان هم یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در اندازه مختلف کولرهای آبی بوده و همان‌طور که مشخص است، کولری با حجم کوچک‌تر دارای توان و قدرت خنک‌کنندگی کم‌تری بوده و کولر آبی با حجم بیش‌تر و بزرگ‌تر دارای قدرت و توان بالاتری است.

همان‌طور که گفته شد، یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید کولر آبی، اندازه و ابعاد مختلف کولرهای آبی است و شما برای انجام یکی خرید مناسب و صحیح باید از این ابعاد اطلاع کافی داشته باشید اما باید این را هم بدانید که سایز و اندازه و ابعاد کولرهای آبی با توجه به برند و شرکت سازنده آن‌ها متفاوت بوده و هر شرکت تولیدکننده کولرهای آبی، اندازه‌ها و مشخصات خاص خود را دارد. در این قسمت ما سعی می‌کنیم به ذکر استاندارد و کلیتی از ابعاد و اندازه‌های کولرهای آبی بپردازیم که باعث می‌شود شما دید بهتری از حجم کولر آبی مورد نیاز خود پیدا کرده و خرید به‌رصفه‌تری داشته باشید.

ابعاد مختلف کولر آبی عبارت است از (واحدها برحسب سانتی‌متر هستند):

  • 50*50*50: این کولرها مکعبی‌شکل بوده و دارای حجم 125000 سانتی‌متر مکعب هستند. توان این نوع کولرهای عموما بین 2500 تا 2900 است.
  • 65*45*55: طول این کولرها 65 سانتی‌متر و عرض و ارتفاع آن‌ها به ترتیب 45 و 55 سانتی‌متر است. توان این کولرها حدود 2900 تا 3000 است.
  • 73*73*86: طول و عرض این کولرها با هم برابر بوده و ارتفاع آن‌ها کمی بلندتر از طول و عرض آن‌هاست. توان این نوع کولرها بین 3500 تا 4500 بوده و معمولا به‌طور ثابت نصب می‌شوند.
  • 87*87*100: این نوع کولرهای آبی هم شباهت بسیار زیادی با کولر قبلی داشته و دارای توان‌های 5000 تا 5500 است.
  • 90*90*90: این کولرها نوع بزرگ‌تر و قدرتمندتر کولرهای 50*50*50 بوده و شکلی مکعبی دارند.
  • 86*86*115: این نوع کولرهای آبی دارای ارتفاع زیادی نسبت به قسمت سطح و سطح مقطع کولر دارا بوده و دارای توان حدود 6500 تا 7000 هستند.
  • 90*90*110: این کولرها دارای توانی بین 7500 تا 8000 بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.
  • 86*86*105: این ابعاد کولر، نمونه کوچک‌تر از ابعاد 86*86*115 بوده و ارتفاع آن به اندازه 10 سانتی‌متر کم‌تر است.
  • 105*105*120: این کولرها دارای توان 10000 تا 11000 بوده و از قدرت نسبتا مناسبی برخوردار هستند.
  • 110*110*95: این نوع کولرها یکی از معدود کولرهایی است که طول و عرض آن بیشتر از ارتفاع آن است. این نوع کولر یکی از عجیب‌ترین ابعاد مختلف کولر آبی است که علاوه بر ابعاد عجیبش، دارای توان‌های پایین 12000 تا 13000 و دارای توان‌های بالا 15000 تا 20000 است.
  • 130*130*145: این کولرها دارای حجم نسبتا زیادی بوده و قدرت خنک‌کنندگی بالا و مناسبی دارند. توان این کولرهای بین 14000 تا 15000 است.
  • 150*150*170: این کولرها یکی از حجم‌ترین و بزرگ‌ترین انواع کولرهای آبی است که عموما کاربرد صنعتی داشته و در سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کولرها دارای توان‌های بالایی مانند 25000 هستند.

همان‌طور که گفته شد، توان‌ها و ابعاد مختلف کولرهای آبی گفته شده در قسمت بالا ثابت نبوده و با توجه به برند و شرکت سازنده کولر آبی، این اندازه‌ها و ابعاد تغییر می‌کنند اما در حالت کلی، اندازه‌های شرکتی هم نزدیکی بسیار زیادی به اعداد و ابعاد و اندازه‌های گفته شده در قسمت بالا داشته و بسیار کاربرد است.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. کولرها در دو نوع و مدل کولر آبی و کولر گازی در بازار موجود هستند. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. از آنجا که این کولرها کاربرد فراوانی دارند، در اندازه‌ها و ابعاد مختلف تحت عنوان ابعاد مختلف کولر آبی تولید می‌شوند. اطلاع از ابعاد و اندازه کولر آبی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در خرید کولر آبی است که شما را در انجام یک خرید صحیح و به‌صرفه یاری و راهنمایی می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ابعاد مختلف کولر آبی پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

738 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط