موتور بلاکستون

موتور بلاکستون؛ با برترین موتور دیزلی کلاسیک آشنا شوید!

8732 بازدید آموزش در صنعت برق

موتور بلاکستون یک نوع موتور دیزلی است که توسط شرکت بلاکستون در انگلستان طراحی و تولید شده و کاربرد زیادی دارد. این موتورها در انواع مختلف و با توان های مختلفی تولید شده و در کاربردهای مختلفی از جمله استفاده در کشاورزی، عمران، حمل و نقل و تولید برق دارند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی موتور بلاکستون پرداخته و کاربردهای آن را بیان کنیم.

تاریخچه موتور بلاکستون

موتور بلاکستون

اگر بخواهیم درباره موتورهای بلاکستون و تاریخچه آن‌ها صحبت کنیم، ابتدا باید به بررسی شرکت سازنده این موتورها پرداخته و چگونگی راه‌اندازی این شرکت را بیان کنیم. همان‌طور که از نام موتورهای بلاکستون مشخص است، این موتورهای متعلق به شرکت بلاکستون بوده و دارای قدمت زیادی هستند. شرکت لاکستون در سال 1840 میلادی توسط برادران مک اونیل تاسیس شده و نام شرکت مک اونیل بر آن نهاده شد.

از سال 1848 میلادی و با کنارگیری یکی از برادران مک اونیل و جایگزینی او با فردی به نام جی بی میریلز، نام شرکت مکاونیل به شرکت مک اونیل و میریلز تغییر نام پیدا کرد. پس از ده سال و در سال 1858 میلادی، با ایجاد تغییراتی در مدیریت این شرکت، نام این شرکت به نام بلاکستون تغییرنام داده و این شرکت تصمیم به عرضه محصولات خود با نام بلاکستون به بازار گرفت. در واقع می‌توان گفت از اوایل دهه 1860 میلادی بود که شرکت بلاکستون جان تازه‌ای به خود گرفته و به این شهرت امروزی دست پیدا کرد.

در ابتدا محصولات و دستگاه‌های تولیدی این شرکت مخصوص و منحصر به نیشکر می‌شد اما از سال 1870 میلادی این شرکت تصمیم به گسترش محصولات خود گرفته و وارد سایر زمینه‌های فنی و صنعتی شد. شرکت بلاکستون در سال 1890 میلادی تصمیم به خرید و در اختیارگرفتن حق امتیاز موتورهای دیزل آلمانی گرفته و اولین موتور دیزلی بلاکستون را به بازار جهانی معرفی و عرضه کرد. اولین موتور دیزلی تولیدی توسط شرکت بلاکستون دارای 4 سیلندر و توان 20 اسب بخار بود که در آن زمان، از جمله قوی‌ترین موتورهای روزگار خود به شمار می‌رفت.

با آغاز قرن بیستم میلادی و افزایش تقاضا برای موتورهای دیزلی در سرتاسر جهان، شرکت بلاکستون رشد بسیار زیادی کرده و تا اواخر دهه 1970 میلادی یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده انواع موتور دیزلی در جهان به شمار می‌رفت. از اوایل دهه 1980 میلادی و با کاهش تقاضا برای موتورهای دیزلی، رشد و گسترش شرکت بلاکستون متوقف شده و حتی در برهه‌ای کوتاه این شرکت تبدیل به شرکتی ضررده شد.

در پایان و در ماه نوامبر سال 1991 میلادی شرکت بلاکستون توسط شرکت و کمپانی BTR خریداری شده و نام محصولات و موتورهای تولید توسط این شرکت به برند Stockport تغییر نام پیدا کرده و تقریبا می‌توان گفت از سال 1993 میلادی به بعد، دیگر هیچ‌گونه موتوری تحت عنوان موتور بلاکستون ساخته نشده و به بازار عرضه نشد.

جالب است بدانید، اگر چه دهه‌ها است که از ساخت موتورهای بلاکستون و عرضه آن‌ها به بازار جهانی گذشته و استفاده از این موتورها کمی منسوخ شده است اما این موتورها هنوز هم دارای ویژگی‌های مخصوص و ویژه‌ای مانند قدرت و گشتاور بالا،، راندمان بالاريال عمر طولانی، قابلیت اطمینان بالا، تعمیر و نگهداری آسان و … هستند که این عوامل باعث شده است تا هنوز هم این موتورها در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد داشته باشند.

انواع موتور بلاکستون

ساخت یک نمونه موتور بلاکستون

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، موتورهای بلاکستون دارای کاربرد زیادی بوده و موارد استفاده متنوعی دارند. از این رو، برای پاسخگویی موتورهای بلاکستون به انواع نیازها، این موتورها در انواع و توان‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به موتور بلاکستون تک سیلندر، موتور دو سیلندر، موتور چهار سیلندر و موتور شش سیلندر اشاره کرد.

در قسمت زیر به بررسی جداگانه هر یک از انواع موتورهای بلاکستون پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان می‌کنیم.

۱. موتورهای تک سیلندر بلاکستون

موتورهای تک سیلندر بلاکستون برای کاربردهای سبک مانند کشاورزی و ساختمان‌سازی استفاده شده و کاربرد دارند. این موتورها دارای قدرت و گشتاور نسبتاً پایینی بوده اما برای کار در شرایط نسبتا سخت و دشوار نیز مناسب هستند.

۲. موتورهای دو سیلندر بلاکستون

موتورهای دو سیلندر بلاکستون نوع دیگری از انواع موتورهای دیزلی بلاکستون هستند که برای کاربردهای متوسطی مانند تولید برق و یا حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. این موتورها دارای قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به موتورهای تک سیلندر بوده و برای کار در شرایط مختلف مناسب هستند.

۳. موتورهای چهار سیلندر بلاکستون

موتورهای چهار سیلندر بلاکستون از توان و حجم بیشتری در مقایسه با دو نوع موتور بلاکستون قبلی برخوردار بوده و برای کاربردهای سنگین مانند کشاورزی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. این موتورها دارای قدرت و گشتاور بسیار بالایی بوده و برای کار در شرایط سخت و دشوار مناسب و به صرفه هستند.

۴. موتورهای شش سیلندر بلاکستون

موتورهای شش سیلندر بلاکستون برای کاربردهای بسیار سنگین مانند کشتی‌سازی و یا راه‌سازی طراحی و ساخته شده و برای این‌گونه موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موتورها دارای قدرت و گشتاور بسیار بالایی هستند و برای کار در شرایط بسیار سخت و دشوار مناسب هستند.

کاربردهای موتور بلاکستون

همان‌طور که گفته شد، موتور بلاکستون کاربرد زیادی داشته و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موتورها در انواع صنایع کشاورزی، ساختمان‌سازی، تولید برق و حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. موتورهای بلاکستون برای کاربردهای متنوع کشاورزی مانند تراکتور، کمباین و تجهیزات برداشت کاربرد داشته و عموما به عنوام موتور پیشران در این دستگاه‌ها استفاده و کارگزاری می‌شوند.

موتورهای بلاکستون برای کاربردهای ساختمان‌سازی مانند جرثقیل، بیل مکانیکی و لودر نیز کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موتورهای کلاسیک کاربردی برای تولید برق در نیروگاه‌های کوچک و متوسط برای تولید برق با استفاده از دیزل، مورد استفاده می‌گیرند. موتورهای بلاکستون در زمینه حل و نقل نیز کاربرد داشته و در موارد مختلفی مانند قایق‌ها، کامیون‌ها، و انواع تریلی استفاده می‌شوند.

نتیجه‌گیری

موتور بلاکستون یکی از انواع موتورهای دیزلی کلاسیک و قدیمی است که بسیار با کیفیت و کارآمد بوده و هنوز هم در برخی موارد کاربرد دارد. این موتورهای در انواع مختلفی تحت عناوین موتورهای تک سیلندر، دو سیلندر، چهار سیلندر و شش سیلندر بلاکستون تولید شده‌اند. این موتورها کاربردهای مختلف و متفاوتی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاربرد در صنایع کشاورزی، ساختمان‌سازی، برق و حمل و نقل اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی موتور بلاکستون پرداخته و کاربردهای آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

8732 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط