جیوه در رادیو قدیمی

جیوه در رادیو قدیمی؛ ارزش، اهمیت و کاربرد جیوه در رادیوها

3217 بازدید معرفی محصولات در صنعت مخابرات

رادیو وسیله‌ای برای ارتباطی بوده و کاربرد اطلاع‌رسانی جمعی دارد. رادیو امروزه کمی جدید و پیشرفته شده و در انواع خودروها و حتی گوشی‌ها امکان دسترسی به آن فراهم شده است اما در گذشته، رادیوهای قدیمی بدین شکل نبوده و از قطعات متفاوتی ساخته می‌شدند. رادیوهای اولیه دارای اختلالات و نویزهای زیادی در دریافت سیگنال‌ها بودند اما با اضافه‌شدن جیوه در رادیو قدیمی، رادیو جانی تازه گرفته و باکیفیت‌تر شد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر جیوه در رادیو قدیمی پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

جیوه در رادیو قدیمی

در حالت کلی، جیوه را به‌عنوان یک نوع فلز مایع می‌شناسند زیرا در ‌حالت استاندارد (دمای اتاق) به صورت مایع بوده و می‌توانید آن را به صورت مایع در طبیعت بیابید. این فلز سنگین ایزوتوپ‌های مختلف با کاربردهای فراوانی در صنعت و پزشکی داشته و بسیار پرکاربرد است. یکی از کاربردهای جیوه در گذشته‌های نه چندان دور، کاربرد آن در تجهیزات برقی قدیمی مانند رادیو، تلویزیون، اتو و … بوده است. جیوه قرمز نام جیوه‌ای است که در رادیوهای قدیمی مورد استفاده قرار ‌گرفته و کاربرد ویژه‌ای در این رادیوها داشته است.

جیوه قرمز نیز مانند سایر ایزوتوپ‌های جیوه بسیار سمی و خطرناک بوده و استشمام زیاد آن می‌تواند باعث بروز بیماری‌های متفاوتی در انسان شود. جیوه رسانایی گرمایی پایینی داشته و در عین حال، یک رسانای نسبتا خوب برای جریان برق به شمار می‌رود. این دلیل باعث شده بود تا این فلز سمی کاربرد فراوانی در وسایل برقی قدیمی داشته‌ باشد.

البته در‌گذشته از خطرات این ماده آگاه نبودند و از این رو، در بیش‌تر وسایل برقی قدیمی همچون رادیو قدیمی می‌توانید اثری از استفاده از جیوه بیابید. عموما رادیوهای قدیمی که جیوه قرمز در آن‌ها وجود ‌دارد، به رادیوهای روسی شهرت داشته و در گذشته کاربرد نسبتا زیادی داشتند. اگر تجهیزات برقی قدیمی از برند توشیبا یا فیلیپس و یا سایر برندهای معتبر باسابقه نیز در خانه دارید، می‌توانید احتمال وجود کمی جیوه در آن‌ها را داده و ممکن است کمی جیوه قرمز درون آن‌ها وجود داشته باشد.

اهمیت و ارزش جیوه در رادیو قدیمی

رادیو قدیمی
رادیو قدیمی

از زمانی که خطرات کاربرد جیوه آشکار شده است، محققان راهکارهای جدیدی برای جایگزینی آن در وسایل برقی پیشنهاد داده‌اند. امروزه از فلزات دیگر مانند مس یا مقادیر کمی طلا به جای جیوه در وسایل برقی جدید استفاده می‌شود. در حالت کلی، جیوه قرمز را ماده‌ای کمیاب و استراتژیک می‌دانند زیرا برخی فرضیه‌هایی مبنی بر کاربرد این ماده برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی مطرح بوده و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

هر‌ چند این ادعا هنوز ثابت نشده و حتی توسط برخی از افراد نیز رد شده‌ است اما همچنان در گوشه و کنار جهان بحث خرید و فروش جیوه قرمز با اهداف متفاوت شنیده می‌شود. حتی محموله‌هایی منتسب به این ماده مرموز نیز کشف شده است که فرضیه کاربردهای خاص آن را یادآوری کرده و جالب توجه است. با‌توجه به ارزشی که به این ماده خاص نسبت می‌دهند، وجود جیوه در رادیو قدیمی و سایر وسایل برقی تبدیل به بحثی نسبتا مهم شده است.

رادیوهای قدیمی که سالها در گنجه‌ها و انباری‌ها بدون استفاده رها شده بودند، به یکباره ارزش زیادی پیدا کرده و خریداران زیادی پیدا کردند. این رادیوها برای بعضی از افراد تنها به‌دلیل حس نوستالژی و ارزش معنوی آن‌ها، به عنوان یک کالای عتیقه با ارزش بوده و از آن محافظت می‌شد اما هم‌اکنون می‌توانید افرادی را پیدا کنید که برای استخراج جیوه قرمز اقدام به خرید این رادیوهای قدیمی می‌کنند.

استخراج جیوه از رادیو قدیمی

رادیوهای قدیمی دارای جیوه قرمز
رادیوهای قدیمی دارای جیوه قرمز

اگر در منزل خود یک رادیو قدیمی دارید و قصد دارید جیوه موجود در آن را استخراج کنید، بهتر است دست نگه داشته و به مواردی که گفته می‌شود، توجه کنید. در حالت کلی، جیوه در رادیو قدیمی می‌تواند باعث مسمومیت شما شده و به دستگاه تنفسی و کلیه‌های شما آسیب برساند. عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و مشکلات گوارشی مانند اسهال و تهوع از علائم مسمومیت با جیوه است.

نکته مهمی که باید در هنگام بازکردن رادیوهای قدیمی در‌ نظر داشته باشید، این است که مقدار بسیار کمی جیوه در رادیوهای قدیمی موجود بوده و مطمئنا شما نمی‌توانید پس از استخراج این جیوه، آن را نگهداری کرده یا با این شرایط آن را بفروشید. افرادی که این ماده با ارزش را از وسایل برقی قدیمی استخراج می‌کنند، شرایط ایمنی را فراهم می‌کنند تا آسیب ندیده و جیوه را به طور کامل خارج کنند. این افراد برای مشتریانی که به این ماده نیاز دارند، جیوه قرمز جمع‌آوری کرده و بازار این ماده ارزشمند را می‌شناسند.

مقدار خلوص یا ترکیب به کار ‌رفته جیوه در رادیو قدیمی نیز از نظر مشتریان بسیار اهمیت دارد. اگر خودتان از این مسائل آگاهی لازم ندارید و می‌خواهید از طریق فروش تجهیزات برقی قدیمی خود کسب درآمد کنید، می‌توانید به افراد خبره این کار اعتماد کرده و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

با توجه به وجود امکان تبخیر سریع جیوه باید به شدت مراقب باشید زیرا تنفس بخار جیوه بسیار خطرناک بوده و می‌تواند سرطان‌زا باشد. از سوی دیگر، این فلز می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست شده و از این جهت، بیرون ریختن آن و رهاکردن این ماده در طبیعت یا آب نیز ممکن است باعث بروز بیماری شود. برای جلوگیری از جذب جیوه از طریق پوست نیز از تماس مستقیم با آن ممانعت کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از موادی که در رادیوهای قدیمی از کاربرد زیادی بهره‌مند بوده است، جیوه می‌باشد. از جیوه به عنوان یک ایزولاتور در رادیو قدیمی استفاده می‌شد زیرا قابلیت هدایت الکتریکی نسبتا کمی داشته و برای جداکردن بخش‌های مختلف رادیو، بسیار مناسب بود. استفاده از جیوه در رادیو قدیمی به عنوان یک ایزولاتور، باعث کاهش احتمال نشت برق در رادیو می‌شد اما از آنجا که این ماده سیم بوده و کمی برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک است، از رادیوها حذف شده و تنها همان رادیوهای قدیمی دارای این فلز مایع هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تاثیر جیوه در رادیو قدیمی پرداخته و مزایا و معایب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

3217 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط