خرید آسانسور دست دوم

خرید آسانسور دست دوم؛ مزایا، معایب و نکات خرید آسانسورهای دست دوم

153 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

درست است که آسانسور مدرن و مجهز و دست اول از کیفیت و کارایی بیش‌تری برخوردار بوده و مناسب‌تر است اما گاهی پیش می‌آید که هزینه خرید یک آسانسور بسیار زیاد بوده و باعث اسراف در هزینه‌های تولید اولیه می‌شود و یا امکان و توانایی خرید یک آسانسور دست اول را ندارید. در این‌گونه مواقع بهترین راه، خرید آسانسور دست دوم مجهز و مناسب است. خرید این نوع آسانسورها نکاتی دارد که عدم اطلاع از آن‌ها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به بار آورد. در این مقاله قصد داریم به بررسی خرید آسانسور دست دوم پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

آسانسور و انواع آن

انواع آسانسور و کاربرد آن‌ها
انواع آسانسور و کاربرد آن‌ها

پیش از آنکه به بررسی نحوه خرید آسانسور دست دوم بپردازیم ابتدا بهتر است شما را با آسانسورها و انواع آن‌ها آشنا کرده و بدانید که چه نوع آسانسور دست دومی برای ساختمان مدنظر شما مناسب‌تر است. در واقع، آسانسور وسیله‌ای است که معمولا به شکل اتاقی کوچک بوده که از آن جهت حمل افراد یا کالاها بین طبقات یک ساختمان استفاده می‌شود.

امروزه همه ما با آسانسورها آشنایی نسبی داشته و در زندگی روزمره به دفعات متعدد از این تجهیزات کاربردی استفاده می‌نماییم. اولین آسانسور 236 سال پیش از میلاد توسط ارشمیدس طراحی و ساخته شد که نیروی حرکتی خود را از طریق حرکت حیوانات تامین می‌کرد. پس از آن در سال 1743 میلادی آسانسوری که از آن با نام صندلی پرنده یاد می‌شد، در کاخ ورسای طراحی و نصب گردید.

در اوایل مردم از پذیرش آسانسورها خودداری می‌کردند و اغلب آن‌ها را قطعاتی غیرایمن وخطرناک می‌دانستند اما به‌تدریج و با بالا رفتن کیفیت ساخت و ایمنی آسانسورها و فرهنگ‌سازی‌های انجام‌شده، آسانسورها توانستند جایگزین پله‌ها در حمل‌ونقل ساختمانی شده و بسیار پرکاربرد و پرمصرف شوند. آسانسورهای اولیه بیشتر نیروی خود را به‌وسیله بخار آب تامین می‌کردند ولی با گذشت زمان، آسانسورها هم سیر تکاملی در پیش گرفته و به آسانسورهای امروزی تبدیل شدند.

از انواع آسانسورها که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارند می‌توان به آسانسورهای کششی، آسانسورهای مغناطیسی، آسانسورهای پیچی، آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای پنوماتیک اشاره کرد. البته باید دقت کرد که هر آسانسوری برای هر فضا و مکانی مناسب نبوده و آسانسورها را باید بر اساس کاربرد مورد انتظار، انتخاب کرد.

آسانسورها بر اساس محل نصب نیز به پنج دسته مسکونی یا همان خانگی، بیمارستانی، کشاورزی، صنعتی و آسانسورهای مخصوص پارکینگ تقسیم‌بندی می‌شوند. از این رو، برای خرید آسانسور دست دوم باید محل استفاده آسانسور، نوع آسانسور و برخی نکات دیگر را مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام به خرید آسانسور مناسب و مدنظر خود نمایید.

خرید آسانسور دست دوم

آسانسور دست دوم کارگاهی
آسانسور دست دوم کارگاهی

همان‌طور که گفته شد، آسانسور یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که برای انتقال افراد و وسایل بسیار مناسب است. گاهی اوقات ممکن است که شما دارای محدودیت در بودجه مصرفی در خرید یک آسانسور دست اول بوده و یا یک آسانسور دست دوم منساب‌تر و مجهزتر نسبت به سایر آسانسورهای دست اول رنج قیمتی پایین، پیدا کرده‌اید. خرید و استفاده از آسانسور دست دوم دارای مزایا و معایبی است که باید قبل از هر گونه اقدامی از آن‌ها اطلاع داشته و با یکدیگر مقایسه کرده باشید.

مزایا خرید آسانسور دست دوم عبارتند از:

  • هزینه اولیه پایین‌تر: خرید و انتخاب آسانسور دست دوم با قیمت پایین‌تری نسبت به خرید یک آسانسور جدید همراه است. در صورتی که بودجه شما محدود بوده و مشکل تامین سرمایه اولیه برای خرید آسانسور را دارید، استفاده از آسانسور دست دوم به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های اولیه خرید آسانسور را کاهش داده و بودجه خود را صرف سایر امور مهم کنید.
  • حمل و نقل و نصب سریع‌تر: آسانسور دست دوم قابلیت جابه‌جایی آسان‌تری نسبت به یک آسانسور جدید و نو داشته و می‌توان با سرعت بالاتری آن را جابه‌جا و نصب نمود. خرید آسانسور جدید و نو ممکن است زمان بیش‌تری برای تحویل نیاز داشته باشد، اما آسانسور دست دوم در دسترس بوده و می‌توان آن را بلافاصله تحویل گرفت.
  • تجربه کاربری: آسانسورهای دست دوم، معمولاً تجربه کاربری بهتری داشته و به قولی می‌توان گفت، امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه کاربری بهتر به دلیل این است که این آسانسورها قبلاً توسط افرادی استفاده شده و مشکلات اولیه و ثانویه آن‌ها برطرف شده است.

موارد گفته شده در قسمت بالا، مزایا خرید و استفاده از آسانسور دست دوم بوده ولی همان‌طور که می‌دانید، هر وسیله‌ای در کنار فواید و مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که باید از آن‌ها اطلاع داشته و با بررسی آن‌ها، اقدام به انتخاب و خرید وسیله مورد نظر نمود. معایب خرید آسانسور دست دوم عبارت است از:

  • عمر کاری کوتاه‌تر: یکی از معایب اصلی خرید آسانسورهای دست دوم، عمر کوتاه‌تر این آسانسورها در مقایسه با آسانسورهای جدید است. آسانسورهای دست دوم ممکن است در طول زمان کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعمیرات بیش‌تری داشته باشند.
  • هزینه‌های ثانویه بالاتر: همان‌طور که گفته شد، آسانسورهای دست دوم بیش‌تر از آسانسورهای نو و دست اول خراب شده و نیاز به تعمیرات بیش‌تری دارند. همین امر، موجب افزایش پرداخت هزینه‌های جاری و ثانویه بالاتری در مقایسه با آسانسورهای نو و دست اول شده و می‌تواند عمر آن‌ها را کاهش دهد.
  • کیفیت پایین‌تر: آسانسورهای دست دوم، معمولاً کیفیت پایین‌تری نسبت به آسانسورهای جدید برخوردار بوده و از آنجا که قبلا استفاده شده‌اند، ممکن است دارای سائیدگی و یا مواردی از این دست باشند.
  • فاقد گارانتی: همان‌طور که مشخص است، آسانسورهای دست دوم فاقد گارانتی بوده و هیچ‌گونه خدمات پس از فروشی را فروشنده آسانسور دست دوم به شما ارائه نمی‌کند. در صورتی که آسانسور شما با خرابی‌های متعددی مواجه شود، شما مجبور به پرداخت هزینه‌های تعمیرات بیش‌تری خواهید بود.

با توجه به موارد ذکر شده در قسمت بالا، شما می‌توانید تصمیم بر خرید و یا عدم‌خرید آسانسور دست دوم گرفته و با توجه به تصمیم اتخاذ شده، عمل کنید اما در صورتی که قصد خرید آسانسور دست دوم دارید، نکاتی وجود دارد که می‌تواند شما را در انجام یک خرید باکیفیت و به‌صرفه راهنمایی نموده و کمک کند. نکات خرید آسانسورهای دست دوم عبارتند از:

  • بررسی وضعیت آسانسور: قبل از خرید آسانسورهای دست دوم، ابتدا باید وضعیت آن آسانسور را بررسی کرده و از عدم وجود هر گونه مشکلی در آن، اطمینان حاصل کنید.
  • بررسی قطعات یدکی: برای اطمینان از اینکه قطعات یدکی مورد نیاز برای آسانسور دست دوم در دسترس هستند، باید این موضوع را با یک فروشنده قطعات یدکی آسانسور مطرح کرده و وجود و یا عدم وجود قطعات یدکی آسانسور مدنظر را بررسی نمایید.
  • مشاوره با کارشناس: قبل از انجام هر گونه خریدی، می‌توانید با کارشناسان مربوطه در این زمینه مشورت کرده و بهترین انتخاب را اتخاذ نمایید.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزاتی که به‌طور گسترده در انواع ساختمان‌ها، منازل، برج‌ها و … جهت جابه‌جایی بین طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، آسانسور است. در حالت کلی، آسانسور از قیمت قابل توجهی برخوردار بوده و در صورتی که دارای محدودیت در بودجه اولیه خود هستید، می‌توانید از آسانسور دست دوم استفاده نمایید.

این آسانسورها دارای مزایا و معایبی هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی در انجام یک خرید به صرفه داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی خرید آسانسور دست دوم پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

153 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط