آسانسور برج میلاد

آسانسور برج میلاد؛ ویژگی‌ها و اهمیت آن

224 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق

آسانسور برج میلاد، به عنوان یکی از اجزای مهم و ضروری این ساختمان، طراحی، ساخته و اجرا شده است که تا به امروز هم مقبولیت و کیفیت بسیار بالایی داشته و فاقد هر گونه خطر و یا نقصی بوده است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی آسانسور برج میلاد پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم.

آسانسور و انواع آن

آسانسور برج میلاد

پیش از آنکه به بررسی آسانسور برج میلاد بپردازیم ابتدا بهتر است شما را با آسانسورها و انواع آن‌ها آشنا کرده و بدانید که آسانسور این برج از چه نوعی است. آسانسور وسیله‌ای است که معمولا به شکل اتاقی کوچک بوده که از آن جهت حمل افراد یا کالاها بین طبقات یک ساختمان استفاده می‌شود.

امروزه همه ما با آسانسورها آشنایی نسبی داشته و در زندگی روزمره به دفعات متعدد از این تجهیزات کاربردی استفاده می‌نماییم. اولین آسانسور 236 سال پیش از میلاد توسط ارشمیدس طراحی و ساخته شد که نیروی حرکتی خود را از طریق حرکت حیوانات تامین می‌کرد. پس از آن در سال 1743 میلادی آسانسوری که از آن با نام صندلی پرنده یاد می‌شد، در کاخ ورسای طراحی و نصب گردید.

در اوایل مردم از پذیرش آسانسورها خودداری می‌کردند و اغلب آن‌ها را قطعاتی غیر ایمن وخطرناک می‌دانستند اما به‌تدریج و با بالا رفتن کیفیت ساخت و ایمنی آسانسورها و فرهنگ‌سازی‌های انجام‌شده، آسانسورها توانستند جایگزین پله‌ها در حمل‌ونقل ساختمانی شده و بسیار پرکاربرد و پرمصرف شوند. آسانسورهای اولیه بیشتر نیروی خود را به‌وسیله بخار آب تامین می‌کردند ولی با گذشت زمان، آسانسورها هم سیر تکاملی در پیش گرفته و به آسانسورهای امروزی تبدیل شدند.

از انواع آسانسورها که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارند می‌توان به آسانسور کششی، آسانسور مغناطیسی، آسانسور پیچی، آسانسور هیدرولیک و آسانسور پنوماتیک اشاره کرد. البته باید دقت کرد که هر آسانسوری برای هر فضا و مکانی مناسب نبوده و آسانسورها را باید بر اساس کاربرد مورد انتظار، انتخاب کرد. آسانسورها بر اساس محل نصب نیز به پنج دسته مسکونی، بیمارستان، کشاورزی، صنعتی و آسانسورهای مخصوص پارکینگ تقسیم‌بندی می‌شوند که آسانسور برج میلاد نوعی خاص و غیرمعمول بوده و سفارش‌سازی شده و مخصوص این برج مرتفع است. در ادامه به بررسی کامل این آسانسور ویژه و جذاب می‌پردازیم.

آسانسور برج میلاد

آسانسور برج میلاد

همان‌طور که گفته شد، برج میلاد به عنوان یکی از بلندترین ساختمان‌های ایران و جهان، به دلیل ابعاد بزرگ و ارتفاع بالای خود، نیاز به سیستم حمل و نقل داخلی و ویژه دارد. به همین منظور، آسانسور ویژه و باکیفیتی برای این برج ساخته و تعبیه گردید که با آسانسورهای معمولی کمی متفاوت بوده و از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است.

آسانسور برج میلاد (از نظر ارتفاع) یکی از از بلندترین آسانسورهای جهان است و بیش از 480 متر ارتفاع را به راحتی و تنها در عرض چند ثانیه، طی می‌کند. در واقع، این آسانسور دارای موتوری بزرگ است که به وسیله یک سیستم پولی، سیم‌های فولادی را به سمت بالا و پایین حرکت داده و آسانسور را جابه‌جا می‌کند. بنابراین، با توجه به اینکه این آسانسور برای حمل مسافران استفاده می‌شود، باید دقت بسیار بالایی در طراحی و اجرای آن رعایت شده و مسائل ایمنی در آن لحاظ شوند.

در طراحی این آسانسور ویژه و مخصوص، به دلیل ارتفاع بالای ساختمان و برج، عواملی مانند فشار هوا و نیروی گرانشی نیز باید در نظر گرفته شده و دقیقا در محاسبات طراحی آسانسور لحاظ شوند تا خطرات احتمالی بروز حادثه در آسانسور به حداقل رسیده و کم‌ترین خطر مسافران آسانسور را تهدید کند.

برای مثال، در هنگام حرکت به سمت بالا، فشار هوا به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود که مسافران دچار افت فشار هوا و عوارضی مانند سردرد و سرگیجه شوند که این مسئله باید طراحی و ساخت این آسانسور ویژه لحاظ شود. به همین دلیل، در طراحی آسانسور ویژه برج میلاد، از سیستم‌های خاصی برای کنترل فشار هوا و رفع این مشکلات استفاده شده است.

از سوی دیگر، در طراحی آسانسور مخصوص برج میلاد، به دلیل ارتفاع بالای ساختمان، باید از سیستم‌های ایمنی بسیار قوی و ویژه‌ای استفاده شود که خطرات احتمالی را به حداقل رسانده و اطمینان دهد که خطری مسافران این آسانسور مخصوص را تهدید نمی‌کند.

سیستم ایمنی این آسانسور ویژه با استفاده از سنسورهایی که در آسانسور نصب شده‌اند، تامین و به صورت لحظه‌ای بررسی شده و همواره وضعیت آسانسور را نظارت می‌کند و در صورت بروز هرگونه خطا و یا احتمال بروز خطری توسط آسانسور، این دستگاه کاربردی به صورت خودکار متوقف شده و بلافاصله توسط تکنسین‌های حاذق و باتجربه مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرد که همین مورد باعث می‌شود تا کوچک‌ترین خطا این آسانسور در نطفه و همان ابتدای امر، پیدا شده و بررسی و تعمیر شود.

این آسانسور ویژه با قابلیت انتقال 1250 نفر در ساعت، ظرفیت بالقوه خود را تأیید کرده و باعث شده است از سایر آسانسورهای خانگی و معمولی متمایز باشد. در حالت کلی، آسانسور برج میلاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین آسانسورهای جهان شناخته شده و نمادی از پیشرفت و توانایی صنعت ساختمان‌سازی و مهندسی ایران نیز است.

نمادگرایی، طراحی و انجام قوانین هنری صرف پنجره، حرکت سریع و پیوسته بدون کوچک‌ترین لغزش و سایر ویژگی‌های بارز این آسانسور عواملی هستند که باعث شده‌اند تا این آسانسور به عنوان یک اثر هنری بین‌المللی شناخته شده و بسیار جذاب باشد. این آسانسور، در کنار دیگر ویژگی‌های زیاد و ویژه برج میلاد، به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مهم تهران و ایران، شناخته شده و هر ساله میزبان هزاران گردشگر و بازدیدکننده از سراسر جهان است.

نتیجه‌گیری

برج میلاد یکی از نمادها و مکان‌های دیدنی شهر تهران و کشور ایران است. همان‌طور که گفته شد، آسانسور برج میلاد وسیله حمل و نقل و جابه‌جایی مسافران این برج بوده و دارای قابلیت‌های زیاد و ایمنی بالایی است که باعث شده است این آسانسور از سایر آسانسورها متمایز شده و تبدیل به یکی از جذابیت‌های این برج شود.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی آسانسور برج میلاد پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

224 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط