تعمیر کولر گازی پنجره ای

راهنمای عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی پنجره ای

126 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق

کولر گازی پنجره‌ای از جمله انواع کولر گازی به حساب می‌آید که عموماً در منازلی با متراژ پایین بیش‌ترین کارایی را دارد. این دستگاه هم‌چون سایر دستگاه‌های برقی ممکن است که در اثر اتفاقاتی دچار مشکل و ایراداتی شود و به تعمیر نیاز پیدا کند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر عیب‌یابی و تشخیص زمان تعمیر این کولر است. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد تعمیر کولر گازی پنجره ای بدانید!

تعمیر کولر گازی پنجره ای

معرفی کولر گازی پنجره‌ای

اگر شما هم جزو مصرف‌کنندگان کولر گازی پنجره‌ای هستید، قطعاً دانستن ایرادات و زمان تعمیر این دستگاه برایتان اهمیت دارد. پیش از هر چیزی بیایید کمی بیش‌تر با کولر گازی پنجره‌ای آشنا شویم. کولرگازی پنجره‌ای نوعی کولر گازی بوده که در حالت کلی دارای یک یونیت است. این کولر همان‌طور که از نامش پیداست پشت پنجره نصب خواهد شد؛ به این صورت که نصف کولر درون محیط داخلی و نصف دیگر آن در محیط بیرونی قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که کولر گازی پنجره‌ای ساده‌ترین نوع سیستم تهویه مطبوع به حساب می‌آید.

از جمله اصلی‌ترین دلایلی که موجب می‌شود کولر گازی پنجره‌ای دچار مشکل شده و به تعمیر نیاز پیدا کند می‌توان به نصب دستگاه روی پنجره اشاره داشت. زمانی که این دستگاه بر روی پنجره و در فضای خارجی نصب می‌شود در معرض فاکتورهایی نظیر سردی و گرمی هوا قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال زمانی که دمای هوای بیرون سرد بوده امکان دارد که عملکرد اجزای خنک‌کننده کولر دچار مشکل شده و قطعات آن یخ بزنند. علاوه بر این، گرمای طاقت‌فرسای هوا و شرایط هوایی نامطلوب نیز می‌تواند موجب شود که فن و سایر اجزای کولر از کار بیفتند. توجه داشته باشید که اگر یک سایه‌بان برای کولر در نظر گرفته نشود، امکان زنگ‌زدگی بدنه و بخش‌هایی از کولر وجود خواهد داشت.

اجزای تشکیل‌دهنده کولر گازی پنجره‌ای

تعمیر کولر گازی پنجره ای

اگر جزو علاقمندان به تعمیر و عیب‌یابی کولر گازی پنجره‌ای هستید، در درجه اول لازم است که با اجزای تشکیل‌‌دهنده این دستگاه کمی بیش‌تر آشنا شوید. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف کولر گازی پنجره‌ای می‌پردازیم:

  • موتور فن
  • اپراتور
  • پنل
  • فن دمنده
  • کمپرسور
  • کویل‌های برودتی
  • کندانسور
  • فن پروپلر

عیب‌یابی کولر گازی پنجره‌ای

کولرهای گازی در اثر دلایل مختلفی دچار ایراداتی می‌شوند که در صورت مشاهده این ایرادات می‌بایست از یک متخصص تعمیر کولر گازی پنجره ای کمک گرفت. در ادامه با نشانه‌های خرابی این دستگاه پرکاربرد آشنا خواهیم شد:

عدم روشن شدن کولر

اولین و اصلی‌ترین دلیل روشن نشدن این دستگاه می‌تواند قطعی اتصالات برقی باشد؛ به عنوان مثال امکان دارد که دو شاخه کولر به برق متصل نباشد یا این که اتصال برقرار است و با این حال کولر روشن نمی‌شود که در این شرایط می‌توان سلامتِ اتصال پریز را با کمک فازمتر مورد بررسی قرار داد. برای عیب‌یابی کولر گازی پنجره‌ای در این شرایط لازم است که اتصالات و سیم‌کشی‌های داخلی کولر مورد بررسی قرار گرفته و در صورت قطعی، اتصال مجدداً برقرار شود.

علاوه بر این، امکان دارد که مشکل اصلی از پریدن فیوز برق باشد. همچنین، روشن نشدن کولر گازی پنجره‌ای می‌تواند به دلیل خرابی قطعات برد باشد که بایستی برای اطمینان از سلامتِ برد از یک مولتی‌متر استفاده شده و در صورت خرابی هر یک از قطعات اقدام به تعویض قطعه مورد نظر شود.

عدم خنک‌ کردن محیط توسط کولر

تعمیر کولر گازی پنجره ای

اگر کولر گازی پنجره‌ای توانایی خنک‌سازی ایداه‌آلی ندارد، لازم است که چند بخش مختلف دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. از جمله اصلی‌ترین دلایل می‌تواند کثیفی فیلتر باشد که برای رفع این مشکل باید فیلتر را تعویض و یا شست‌وشو دهید. همچنین، خرابی کندانسور نیز می‌تواند باعث عدم باددهی مناسب توسط کولر شود که این مشکل نیز با بررسی و تعمیر رفع خواهد شد.

روشن / خاموش شدن ناگهانی کولر

اگر کولر گازی پنجره‌ای شما به صورت ناگهانی خاموش یا روشن می‌شود، احتمالاً دستگاه شما در قسمت‌های ترموستات، گاز مبرد و یا فین‌های کندانسور دچار ایراد شده است. ترموستات از جمله اصلی‌ترین قطعات در این دستگاه‌ها بوده و وظیفه اصلی آن خاموش یا روشن کردن دستگاه در زمانی است که دمای محیط به میزان مورد نیاز برسد. ممکن است که ترموستات دستگاه دچار خرابی شده باشد و نتواند دما را به درستی تشخیص داده و در زمان نامناسب سبب خاموش یا روشن شدن ناگهانی دستگاه شود.

علاوه بر این، ممکن است که درون فین‌های کندانسور نیز آشغال گیر کرده باشد و باعث ایجاد اختلال در عملکرد کولر گازی و در نهایت موجب خاموش یا روشن شدن ناگهانی آن شود.

یخ‌زدگی کولر گازی پنجره‌ای

از دیگر مواردی که سبب می‌شود به تعمیر کولر گازی پنجره ای نیاز پیدا کنیم، یخ‌زدگی دستگاه است. علل یخ‌زدگی کولر گازی پنجره‌ای از چند جهت مشابه با علل یخ‌زدگی کولر گازی دو تکه است؛ به عنوان مثال کارکرد مداوم و بدون وقفه کمپرسور می‌توان موجب بروز این مشکل شود. برای رفع این مشکل باید دمای ترموستات را به درستی تنظیم کرده و دستگاه خود را تعمیر کنید. از دیگر دلایلی که موجب یخ‌زدگی کولر گازی پنجره‌ای می‌شود، خرابی فن است.

اگر فن کولر دچار مشکل شده باشد، هوای سرد از طریق آن به سمت بیرون هدایت نشده و در نهایت موجب یخ‌زدگی کولر می‌شود. لازم به ذکر است که گاهاً یخ‌زدگی کولر می‌تواند در اثر مسدود بودن شبکه اپراتورها رخ دهد؛ بنابراین با مشاهده این عیب لازم است که شبکه اپراتور نیز مورد بررسی قرار گیرد.

ضرورت تعمیر کولر گازی پنجره ای

در صورت مشاهده هر یک از ایراداتی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، لازم است که به منظور تعمیر کولر گازی پنجره ای از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. دوستان، توجه داشته باشید که تعمیر این دستگاه به هیچ وجه کار ساده‌ای نبوده و برای انجام آن باید تخصص کافی داشته باشید. اگر قصد دارید که خودتان به تنهایی این دستگاه را تعمیر کنید، توصیه می‌شود که در مورد چگونگی عیب‌یابی و تعمیر بخش‌های مختلف کولر سررشته و تخصص کافی داشته و تجربه انجام این کار را نیز داشته باشید.

تعمیر کولر گازی پنجره ای بدون تخصص کافی نه تنها طول عمر دستگاه شما را بالا نمی‌برد، بلکه باعث می‌شود به سایر قطعات دستگاه نیز آسیب بزنید! بنابراین، بهترین و استانداردترین راه این است که در صورت مشاهده هر مشکلی با یک تعمیرکار متخصص صحبت کرده و کار را به دست کاردان بسپارید.

سخن پایانی

کولر گازی پنجره‌ای نمونه‌ای از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع به حساب می‌آید که از آن برای خنک کردن محیط‌هایی با متراژ محدود بهره‌گیری می‌شود.  این دستگاه هم‌چون سایر سیستم‌های سرمایشی به سرویس و تعمیر دوره‌ای نیاز دارد تا بتواند به کارکرد خود ادامه دهد. تعمیر کولر گازی پنجره ای از جمله اموری بوده که توصیه می‌شود حتماً توسط فرد متخصص صورت بگیرد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با این دستگاه دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کولرهای گازی پنجره‌ای با ما و کاربران وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

126 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط