دستگاه خم کن لوله

دستگاه خم کن لوله؛ چیستی، انواع و کاربرد

161 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید دستگاه خم کن لوله برق چیست و در برق‌کشی ساختمان چه کارایی دارد؟ یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل در ساختمان‌سازی، برق‌کشی بوده که می‌بایست برای سلامت ساختمان و تأمین امنیت ساکنین به بهترین شکل ممکن مطابق با استاندارد برق‌کشی ساختمان صورت گیرد. در ادامه این راهنما به دستگاه خم کن لوله و انواع مختلف آن بیش‌تر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در رابطه با دستگاه خم کن لوله برق بدانید!

دستگاه خم کن لوله

دستگاه خم کن لوله چیست؟

قبل از این که به سراغ معرفی این دستگاه برویم، خوب است که نگاهی بر چیستی لوله داشته باشیم. لوله‌ها یک قطعه تیوب شکل یا سیلندری توخالی بوده که می‌توان از آن‌ها به منظور جابه‌جایی گاز و مواد سیال از یک نقطه به نقطه دیگر بهره‌گیری کرد.

امروزه به لطف پیشرفت شهرنشینی، لوله و پروفیل کارایی بسیار گسترده‌ای پیدا کرده‌اند؛ به طوری که می‌توان از این قطعات از صنایع کشاورزی گرفته الی حمل و نقل گاز و همچنین مصارف خانگی مثل کولرهای گازی و شوفاژها استفاده کرد. برای بهره بردن از کارایی و مزیت‌های این قطعه لازم است که امکان خم کردن و زوایه‌دهی به آن فراهم باشد؛ به همین خاطر دستگاهی روی کار آمده که از آن تحت عنوان لوله خم یاد شده و برای انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خم کن لوله برق نوعی دستگاه مصرفی در برق‌کشی ساختمان بوده که از آن به منظور شکل‌دهی و خم کردن لوله‌های برق هم‌چون لوله‌های پلاستیکی، مسی، پی وی سی، استیل و فولادی می‌توان استفاده کرد. این دستگاه در انواع مختلفی طراحی، تولید و روانه بازار می‌ود که از جمله پرکاربردترینِ آن‌ها می‌توان به دستگاه لوله خم کن دستی، برقی و هیدرولیکی اشاره داشت. در ادامه با هر یک از لوله خم کن‌های مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

معرفی انواع دستگاه خم کن لوله

دستگاه خم کن لوله

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، دستگاه‌های لوله خم کن دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و عملکرد منحصربه‌فرد خود را دارند. به عنوان مثال از دستگاه‌های خم کن لوله دستی می‌توان برای خم نمودن لوله‌های برق با قطر 1 اینچ و حتی کم‌تر از آن استفاده کرد، اما لوله‌هایی که دارای قطر بالاتر از 1 اینچ هستند امکان فرم‌دهی با این دستگاه را نداشته و به نوع هیدرولیکی نیاز دارند.

فنر خم کن لوله برق

ساده‌ترین ابزار برای خم کردن لوله‌های برق با ضخامت پایین، فنر خم‌ کن‌ها هستند که عموماً می‌توان از آن‌ها برای خم کردن لوله‌های پلیکا، لوله پلی آمید و همچنین پی وی سی استفاده کرد. در حقیقت، لوله‌هایی که دارای قابلیت سرد و گرم هستند به واسطه این ابزار به بهترین شکل زاویه‌دهی خواهند شد.

دستگاه لوله خم کن دستی

دستگاه خم کن لوله

عملکرد این دستگاه بدین صورت بوده که برای استفاده از آن به نیروی برق نیاز خواهد بود. این دستگاه دارای یک لقمه بوده که می‌بایست متناسب با قطر و ضخامت لوله تعیین شود. قابل ذکر است که سایز لقمه‌ها به صورت PG 13.5 – PG 16 – PG 21 – ½ inch – ¾ inch – 1 inch در نظر گرفته می‌شوند. از این دستگاه می‌توان برای خم کردن و زاویه دادن به لوله‌هایی که دارای حداکثر قطر 25 میلی‌متر هستند استفاده کرد.

برای کار با این دستگاه در قدم اول باید لقمه و تکیه‌گاه متناسب با قطر لوله انتخاب شده و در قدم دوم لوله داخل دستگاه خم کن لوله قرار گیرد. سپس کاربر باید اهرم را بفشارد تا لوله به اندازه زاویه‌ای که در نظر دارد، خم شود.

نوع دیگری از این دستگاه نیز قابل خرید بوده که مجهز به تعدادی نیم قوس (نیم استوانه) در سایزهای مختلف است و متناسب با قطر لوله برق مورد نظر انتخاب شده و بر روی دستگاه نصب می‌گردد.

برای کار با این دستگاه نیز باید تکیه‌گاه لوله برق متناسب با قطر لوله تنظیم شده و بعد از خم کن لوله استفاده شود. در وهله بعدی، لوله درون دستگاه قرار داده شده و کاربر با قرار دادن پای خود بر روی پایه و فشردن اهرم لوله را خم خواهد کرد. لازم به ذکر است که امکان استفاده از این دستگاه برای شکل‌دهی به انواع لوله‌های مسی، آلومینیومی، استیل و فولاد فراهم خواهد بود.

دستگاه خم کن لوله هیدرولیکی

نوع بعدی این دستگاه، خم کن لوله برق هیدرولیکی بوده که معمولاً از آن برای خم کردن و فرم دادن به لوله‌هایی که دارای قطر 1 اینچ الی قطر 8.5 اینچ هستند بهره‌گیری می‌شود؛ چرا که امکان زاویه‌دهی به چنین لوله‌هایی با استفاده از خم کن لوله برق دستی فراهم نیست.

از این دستگاه می‌توان برای خم کردن انواع مختلف لوله‌های برق آلومینیومی، گالوانیزه، مسی، استیل و میلگرد استفاده کرد. قابل ذکر است که این دستگاه‌ها به صورت درجه‌بندی شده به بازار ارائه شده و به همین خاطر کار با آن‌ها بسیار ساده است؛ به طوری که کاربر باید دستگاه را روی درجه مورد نظر خود تنظیم کرده، لوله را درون دستگاه قرار داده و در نهایت آن را خم کند.

دستگاه خم کن لوله برقی

از دیگر انواع این دستگاه پرکاربرد می‌توان به نوع برقی آن اشاره داشت که برای خم کردن و زاویه‌دهی به لوله‌های برق از نیروی الکتریسیته بهره می‌برد. دستگاه مذکور دارای محورهای متغیر خطی، چپگرد، دورانی و راستگرد بوده و امکان تنظیم آن بر حسب قطر و ضخامت لوله فراهم است. ناگفته نماند که دستگاه مذکور می‌تواند چندین شعاع خم ایجاد کرده و خم‌هایی هم‌چون خم بسته و خم سه بعدی را نیز بر روی لوله برق مورد نظر اعمال نماید.

فاکتورهای موثر بر قیمت دستگاه خم کن لوله برق

از آن جایی که این دستگاه در انواع مختلفی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شود نمی‌توان یک قیمت واحد برای تمامی مدل‌های آن اعم از دستی، هیدرولیکی و برقی در نظر گرفت. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که علاوه بر نوع دستگاه فاکتورهای دیگری نظیر کارایی لوله خم کن، کشور و برند سازنده، کیفیت دستگاه، قیمت ارز و ضمانت‌نامه می‌توانند بر قیمت نهایی هر کدام از این محصولات موثر باشند.

سخن پایانی

لوله‌ها از جمله پرکاربردترین و اصلی‌ترین محصولات در صنایع مختلف از جمله برق‌کشی ساختمان هستند که در انواع مختلفی هم‌چون مسی، آلومینیومی، گالوانیزه، پی وی سی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از این قطعات در گوشه‌ها و بخش‌های مختلف لازم است که به یک دستگاه خم کن لوله دسترسی داشته باشیم. شما چه اطلاعات دیگری در مورد خم‌ کن‌های لوله دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون دستگاه خم کن لوله با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

161 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط