لوله خرطومی برق

لوله خرطومی برق؛ کاربردها و مزایای استفاده در صنعت ساختمان‎‌سازی

132 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

در مورد لوله خرطومی برق چه می‌دانید؟ تا به حال از این تجهیزات در ساختمان استفاده کرده‌اید؟ از جمله مهم‌ترین مراحل در صنعت ساخت و ساز که بسیار حائز اهمیت بوده، سیم‌کشی برق ساختمان است. همان‌طور که می‌دانید برق لازمه اصلی برای کارکرد بسیاری از ابزار و وسایل در هر ساختمان به حساب می‌آید؛ به همین خاطر عدم سیم‌کشی دقیق و ایمن و عدم استفاده از تجهیزات باکیفیت می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در این سیستم شود. در ادامه این راهنما با یکی از پرمصرف‌ترین و بهترین تجهیزات در سیستم سیم‌کشی ساختمان آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

چیستی لوله خرطومی برق

لوله خرطومی برق

لوله خرطومی از جمله انواع لوله‌های برق بوده که به دلیل شکل ظاهری که دارد و مشابه خرطوم است، به آن لوله خرطومی گفته می‌شود. لوله‌های خرطومی با استفاده از مواد عایق و مرغوبی تهیه شده‌اند که به لطف این متریال در برابر عوامل خارجی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

از آن‌جایی که مقاومت این لوله‌ها بسیار بالا است، می‌توان از آن‌ها با اطمینان خاطر برای محافظت کابل و سیم‌های برق بهره‌گیری کرد. همان‌طور که می‌دانید سیم‌های برق هادی بوده و قابلیت عبور دادن جریان برق را دارند؛ به همین خاطر می‌بایست پوششی برای آن‌ها تهیه شود که تا حد ممکن مقاوم بوده و در اثر آسیب دچار خسارت نشود. در واقع، لوله‌های برق خرطومی به عنوان پرکاربردترین لوله‌ها در لوله‌کشی برق به حساب می‌آیند و می‌توان از آن‌ها بدون وجود محدودیت در کلیه پروژه‌های ساختمانی استفاده کرد.

کاربردهای لوله خرطومی برق

لوله‌های خرطومی برق طیف کاربرد گسترده‌ای دارند و می‌توان از آن‌ها در انواع مختلف پروژه‌های ساخت و ساز هم‌چون منازل مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی، تفریحی و سایر کاربری‌ها استفاده کرد. علاوه بر این، لوله‌های خرطومی در نصب و راه‌اندازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و هم‌چنین سیم‌کشی تابلوهای برق نیز کارایی دارند. اگر به دنبال پوشش مناسبی در انتقال سیم برق در آرک‌ها و سقف‌های کاذب هستید، لوله برق خرطومی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. همچنین، این لوله‌ها در انواع هودها و مکنده‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت‌های استفاده از لوله خرطومی برق

لوله خرطومی برق

همان‌طور که اشاره شد، برق‌کشی ساختمان از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل در ساخت و ساز به حساب آمده که می‌بایست به صورت مهندسی شده و کاملاً دقیق صورت پذیرد؛ چرا که سیم‌کشی ساختمان ارتباط مستقیم با امنیت سازه دارد. بهره‌وری از لوله‌های خرطومی می‌تواند به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در تأمین‌ امنیت ساختمان محسوب شود؛ چرا که مزیت‌های فروانی دارد:

  • لوله‌های خرطومی ساختاری منعطف داشته و می‌توان از آن‌ها در پیچ و خم‌های مختلف ساختمان استفاده نمود.
  • مزیت بعدی وزن کم این لوله‌ها بوده که استفاده از آن‌ها سبب کاهش وزن کلی سازه نیز شده و در افزایش راندمان پروژه نیز تأثیرگذار است.
  • داخل لوله‌های خرطومی سطحی صاف و نرم تعبیه شده که به واسطه آن هیچ‌گونه آسیبی به سیم و کابل وارد نمی‌شود.
  • این تجهیزات در انواع مختلف رنگ‌ها و اندازه‌های متنوع در بازار موجود بوده و می‌توان بر حسب نیاز بهترین آن‌ها را خریداری کرد.
  • با کمک لوله خرطومی برق، سیم‌های برق در برابر هرگونه نفوذ رطوبت، فشار، حشرات، گرد و خاک، ضربه و… محافظت خواهند شد.
  • از دیگر مزیت‌های بهره‌گیری از این تجهیزات می‌توان به قیمت مقرون به صرفه آن‌ها اشاره داشت. خرید و نصب این تجهیزات هزینه چندانی نداشته و این موضوع در کاهش سرجمع هزینه‌ها موثر خواهد بود.

انواع لوله‌های خرطومی و ویژگی هر یک از آن‌ها

لوله خرطومی برق

۱. لوله خرطومی برق معمولی

لوله‌های خرطومی معمولی سطحی به شکل خرطوم و صیقلی داشته که معمولاً از آن‌ها برای عبور سیم‌های برق بر روی دیوار استفاده می‌شود. نوع معمولی این تجهیزات چندان انعطاف‌پذیر نیست و احتمال شکستگی آن در مسیرهای پر پیچ و خم وجود دارد؛ به همین خاطر توصیه می‌شود حین استفاده از این نوع لوله خرطومی برق احتیاط کنید. این نوع لوله در رنگ‎‌های متنوع طراحی و عرضه شده و در برابر حرارت و آتش مقاومت زیادی ندارند.

۲. لوله خرطومی برق نسوز

لوله بعدی، لوله‌های خرطومی نسوز بوده که از لحاظ ظاهری شبیه به نوع معمولی هستند، با این تفاوت که میزان انعطاف‌پذیری این لوله‌ها بسیار بیش‌تر است. روکش تهیه شده برای این لوله‌ها از جنس پی‌وی‌سی بوده و در برابر آتش و حرارت بالا مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. این لوله در کنار نسوز بودن، نشکن نیز است و می‌توان از آن به منظور عبور کابل‌های برق بر روی دیوار ساختمان یا در محیط داخلی بهره‌گیری کرد.

۳. لوله خرطومی فلکسی یا فلزی

لوله‌های فلکسی در مقایسه با دو مورد قبلی مقاومت بالاتری داشته و در ۲ نوع روکش‌دار و بدون روکش در بازار موجود هستند. به طور معمول این نوع از لوله‌های خرطومی در محیط‌های صنعتی و ساختمانی کاربرد عمده‌ای دارند.

۴. لوله خرطومی برق کشاورزی

لوله‌های خرطومی کشاورزی با جنس پی‌وی‌سی در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان داده، در برابر جریان برق نارسانا بوده و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. معمولاً لوله‌های خرطومی کشاورزی برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که وزن این لوله‌ها سبک است و استحکام کششی و طول عمر بالایی داشته و میزان زبری آن‌ها پایین است.

۵. لوله خرطومی برق هواکش

از لوله‌های هواکش به منظور تخلیه و انتقال هوا از محیط‌های گوناگون بهره‌گیری می‌شود. لوله‌های خرطومی هواکش در کنار وزن استاندارد، انعطاف‌پذیری بالایی داشته و به همین خاطر از جمله بهترین گزینه‌ها برای لاین انتقال هوا به حساب می‌آیند. لوله فلکسیبل هوا دو لایه (کومبی) متشکل از دو لایه داخلی و خارجی بوده که لایه داخلی آن از جنس فویل آلومینیوم لمینت و لایه خارجی آن از جنس پی‌وی‌سی مشکی است. از این لوله‌ها می‌توان در سرویس‌های بهداشتی، استخرها، حمام و در کلیه فضاهای خانگی، اداری، صنعتی، تجاری و ورزشی بهره‌گیری کرد.

۶. لوله خرطومی برق پلی اتیلن

لوله‌های خرطومی پلی اتیلن ساخته شده از یک رشته پلی اتیلن و یک مفتول فولادی بوده که در سایزهای ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۳۰ سانتی‌متری و طول ۴ متر در بازار موجود هستند. میزان انعطاف‌پذیری این نوع از لوله‌ خرطومی برق نیز بالا بوده و پس از حالت‌دهی در همان حالت ثابت می‌ماند. می‌توان لوله‌های مذکور را به صورت پیچی درون یک‌دیگر جای داد؛ به همین دلیل نیازی به رابط نخواهند داشت. علاوه بر این، لوله‌های خرطومی پلی اتیلن در برابر اشعه نور خورشید نیز مقاومت بسیار بالایی دارند.

سخن پایانی

لوله خرطومی برق از جمله تجهیزات پرکاربرد در لوله‌کشی برق در ساختمان بوده که به عنوان یک پوشش باکیفیت و عایق برای کابل‌ها و سیم‌ها در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آیا تا به حال از لوله‌ خرطومی برق استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود پیرامون این محصول پرکاربرد را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

132 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط