انواع کولر آبی

انواع کولر آبی؛ چیستی و توضیحات جامع

235 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در فصل تابستان خنک و معتدل کردن هوای منازل و ساختمان‌ها است. از محبوب‌ترین تجهیزات سرمایشی در ایران، می‌توان به کولرهای آبی و گازی اشاره کرد که برای خنک‌کردن محیط اطراف از انرژی‌هایی مانند آب، گاز و برق بهره می‌برند. کولر آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف است. با توجه به اینکه کولرهای آبی کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف هستند، در چندین نوع و مدل تحت عنوان انواع کولر آبی تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع کولر آبی پرداخته و کاربرد هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم.

کولر آبی چیست؟

انواع کولر آبی

قبل از اینکه به بحث در مورد انواع کولر آبی و کاربرد هر یک از آن‌ها بپردازیم ابتدا بهتر است به بررسی عملکرد کولر آبی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. همان‌طور که در قبل به آن اشاره شد، کولرها عمدتا به دو دسته کولرهای آبی و گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورداستفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که از نام کولرهای آبی نیز مشخص است، به‌وسیله تبخیر آب به سرمایش باد ورودی کمک کرده و باعث خنک‌شدن محیط می‌شوند.

مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه بخار آب دانست زیرا این کولرها از آب خنک درون کولر و آب خنک روی پوشال‌ها و پدهای سلولزی استفاده کرده و هوای گرم ورودی به کولر را خنک می‌کنند. این هوای خنک از طریق دریچه یا دهانه کولر خارج شده و وارد کانال کولر می‌شود. از کولرهای آبی با نام کولر با فن آکسیال نیز یاد می‌شود البته این عبارت برای این کولرها رایج نبوده و تنها در برخی از مقالات و نوشته‌ها از این نام استفاده می‌شود.

عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم از محیط اطراف وارد محفظه پوشالی یا پد سلولزی اطراف کولر شده و با استفاده از رطوبت و آبی که در این قسمت وجود دارد، گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب به بیرون فرستاده می‌شود. قیمت کولرهای آبی در مقایسه با نوع گازی بسیار پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و ساختار بسیار ساده‌ای در مقایسه با کولرهای گازی دارند. ساختار کولرهای آبی به حدی ساده است که می‌توان با کمی تحقیق و پرس‌وجو، خود اقدام به سرویس کولر خود نمایید.

مصرف برق کولرهای آبی نسبت به نوع گازی بسیار کم‌تر بوده و به لحاظ مصرف انرژی و کاهش هزینه‌هی جاری ماهیانه مانند هزینه قبض برق، بسیار به‌صرفه هستند. این کولرها به دلیل کاربرد بسیار زیادی که دارند پرمصرف بوده و به همین دلیل در انواع مختلف تحت عنوان انواع کولرهای آبی تولید می‌شوند تا نیاز بازار را پاسخگو بوده و کاربرد مخصوص خود را داشته باشند.

انواع کولر آبی

انواع کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، کولرهای آبی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که هر یک کاربرد خاص خود را داشته و برای انجام کاری مناسب است. در این قسمت قصد داریم به ذکر انواع کولر آبی پرداخته و کاربرد هر یک از آن‌ها را بیان کنیم. انواع کولرهای آبی عبارتند از:

کولر آبی پرتابل

این نوع از کولر آبی یا قابل‌حمل نوعی از کولر آبی است که به عنوان نوعی کوچک از کولرهای آبی شناخته شده و قابل حمل و جابه‌جایی است. کاربرد این نوع کولر معمولا در اتاق‌ها، محیط‌های اداری و فضاهای بسته و کوچک بوده و برای فضای بزرگ و گسترده مناسب نیستند. مکانیزم عملکردی این نوع کولرها دقیقا همانند کولرهای آبی معمولی و براساس تبخیر آب است. این نوع کولرها در انواع رومیزی، پایه‌دار و بدون پایه ساخته و در بازار عرضه می‌شوند.

مدل‌های قدیمی این نوع کولرها دارای پوشال بوده اما مدل‌های امروزی بیش‌تر دارای پدهای سلولزی هستن. در واقع، خود پوشال و پدهای سلولزی هم در نوع و مدل کولر آبی تفاوت و تمایز ایجاد می‌کنند که پیش‌تر به بررسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

کولر آبی دیواری

این نوع کولرهای آبی، به علت وجود اسپلیت و بازده بالاتر اسپلیت، کاربرد چندان بالایی نداشته و چندان محبوب و پرکاربرد نیستند. همان‌طور که از نام کولرهای آبی دیواری مشخص است، این کولرها برروی دیوار نصب شده و از یک پمپ آب و فن برای خنک‌سازی محیط استفاده می‌کنند.

کولر آبی ثابت

این مدل از کولر آبی دقیقا برعکس کولر آبی پرتابل یا قابل حمل بوده و ساکن و ثابت است. عموما این کولرها از توان و حجم بزرگ‌تری نسبت به کولرهای پرتابل و یا دیواری برخوردار بوده و به سه مدل زمینی، پنجره‌ای و سقفی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی ثابت زمینی کاربرد چندانی نداشته و کم‌تر مورد استفاده و خرید و فروش قرار می‌گیرند اما دو نوع دیگر یعتی سقفی و پنجره‌ای کاربرد زیادی داشته و جلوتر به بررسی جداگانه هر کدام خواهیم پرداخت.

کولر آبی پنجره‌ای

انواع کولرهای آبی

این نوع کولر آبی یا به‌طور کامل‌تر کولر آبی ثابت پنجره‌ای، یکی از انواع کولر آبی ثابت است که کاربرد زیادی داشته و بیش‌تر برای محیط‌ها و فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع کولر برای نصب در پنجره‌های بزرگ مانند پنجره‌های اتاق خواب یا اتاق نشیمن استفاده می‌شود.

کولر آبی سقفی

این نوع یا به‌طور کامل‌تر کولر آبی ثابت سقفی، یکی از انواع کولر آبی ثابت است که از حجم بزرگی برخوردار بوده و توان و قدرت بالایی در خنک‌کنندگی محیط‌ها و فضاهای بزرگ مانند مراکز خرید، فروشگاه‌ها و ادارات و سالن‌های کنفرانس دارد.

کولر آبی صنعتی

این مدل یکی از انواع کولرهای آبی است که حجم زیادی داشته و از توان و قدرت بالایی برخوردار است. از این نوع کولرها بیش‌تر در محیط‌های وسیع مانند محیط کارخانجات، انبارها و فضاهای سنعتی و نیمه صنعتی استفاده می‌شود. بیش‌تر این کولرها دارای لوله‌های خنک‌کننده برای خنک‌سازی هوا هستند بدین‌گونه که این لوله‌ها هوای خنک‌ را به‌طور یکسان وارد محیط کرده و دمای تمام نقاط محیط را به‌طور یکنواخت بالا می‌برد.

کولر آبی پوشالی

این نوع از کولرهای آبی، فارغ از مدل کولر آبی، دارای پوشال بوده و با پاشش آب برروی این پوشال‌ها، هوای گرم ورودی به کولر خنک شده و هوای خنک وارد کانال ساختمان می‌شود.

کولر آبی سلولزی

این نوع برعکس کولرهای آبی پوشالی بوده و به‌جای استفاده از پوشال، در این کولرها از پدهای سلولزی بهره برده شده است. این پدها نسل جدیدی از پوشال‌های قدیمی هستند که عمر بیش‌تری داشته و کم‌تر شوره می‌زنند.

کولرهای آبی هوادهی از اطراف

بیش‌تر کولرهای آبی از این مدل بوده و دریچه خروجی هوا در آن‌ها، در قسمت کناری قرار دارد. این کولرها هوای خنک را از قسمت کنار و یا اطراف خود که دریچه نصب شده است، وارد کانال کولر ساختمان می‌کنند. این کولرها از سه طرف توسط پوشال و یا پد سلولزی احاطه شده و در وجه باقیمانده، یک دریچه خروجی هوا وجود دارد.

کولرهای آبی هوادهی از بالا

این نوع کولرهای آبی، باد خنک درون کولر را از قسمت یا وجه بالایی کولر خارج کرده و از چهار طرف توسط پوشال و یا پد سلولزی پوشانده شده است. این نوع کولرها کاربرد و استفاده کم‌تر نسبت به نوع هوادهی از کنار دارند.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. کولرها در دو نوع و مدل کولر آبی و کولر گازی در بازار موجود هستند. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. کولرهای آبی به‌دلیل کاربرد بسیار زیادی که دارند، خود به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع کولر آبی به ۱۰ دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع کولر آبی پرداخته و کاربرد هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

235 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط