المنت فشنگی

المنت فشنگی؛ ویژگی‌ها و موارد استفاده

139 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا تاکنون از المنت فشنگی استفاده کرده‌اید؟ المنت حرارتی یا المنت گرمایی از جمله ابزار پرکاربرد در بازار بوده که در تأمین گرما نقش پررنگی را ایفا می‌کند. المنت‌های فشنگی از جمله المنت‌های حرارتی هستند که اصلی‌ترین وظیفه آن ایجاد گرما برای دستگاه‌های مختلف، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز است. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با ساختار این وسیله، به طیف کاربرد آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

المنت فشنگی چیست؟

المنت فشنگی

المنت‌ فشنگی از جمله المنت‌های حرارتی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی این تجهیزات گرم کردن قطعات فلزی بوده که درون آن‌ها سوراخ‌هایی تعبیه شده است. المنت‌های مذکور که تحت عنوان المنت کاتریجی نیز شناخته می‌شوند، در مقایسه با سایر المنت‌ها هزینه بسیار کم‌تری داشته و در عین حال نصب ساده‌ای دارند؛ به همین خاطر در صنایع مختلف بسیار پر طرفدار بوده و به منظور تأمین گرمای محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حقیقت، المنت‌ فشنگی در مقایسه با سایر المنت‌های حرارتی مزیت‌های بیش‌تری دارند که از جمله این مزایا می‌توان به ظاهری متفاوت، قابلیت استفاده در اندازه‌های مختلف، انعطاف‌پذیری زیاد، رویه عایق و تهیه آن‌ها در ولتاژ مورد نیاز اشاره داشت. جالب است بدانید که المنت‌های فشنگی تحت عنوان المنت موشکی نیز شناخته شده و امکان ساخت آن‌ها به صورت سفارشی وجود دارد.

ساختار المنت فشنگی

المنت فشنگی

این دستگاه از ۶ قسمت اصلی تشکیل شده که در ادامه با هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

سیم پیچ حرارتی

متداول‌ترین آلیاژ استفاده شده در سیم پیچ حرارتی ترکیب نیکل و کروم بوده که تحت عنوان نیکروم نیز شناخته می‌شود. این سیم به دور هسته‌ای سرامیکی پیچیده شده و تعداد آن بر حسب تراکم یا چگالی وات مشخص می‌شود. جریان متناوب دو فاز یا سه فاز وارد شده به سیم پیچ نیکرومی موجب افزایش حرارت غلاف المنت‌های فشنگی می‌گردد.

غلاف

اصلی‌ترین وظیفه غلاف تماس با موادی بوده که قرار است حرارت آن‌ها تأمین شود. به طور معمول غلاف از جنس فولاد ضد زنگ 304، فولاد ضد زنگ 316 و اینکولوی 800 که دارای بیش‌ترین گستره دمایی بوده و یک ابر آلیاژ به حساب می‌آید، ساخته می‌شود.

 عایق

اصلی‌ترین وظیفه این بخش جلوگیری از تماس سیم پیچ نیکرومی با غلاف خواهد بود. هر گونه تماس دو بخش مذکور با یک‌دیگر سبب ایجاد مدار کوتاه خواهد شد که در پی آن غلاف ذوب شده و آسیب جدی به تجهیزات وارد می‌شود. به منظور جلوگیری از اتصال سیم پیچ به غلاف، هنگام وارد کردن سیم پیچ به داخل آن، غلاف را با سرعت از اکسید منیزیم پر خواهند کرد. برای کسب اطمینان از پر شدن کل فضای میان سیم پیچ و غلاف از اکسید منیزیم، المنت را در حالت ارتعاش پر خواهند کرد.

ترمینیشن

در المنت فشنگی همواره امکان خاموشی با خروج مستقیم یا زوایه‌دار سیم‌های سربی وجود دارد. از جمله مواردی که در فرآیند ساخت این تجهیزات باید مد نظر قرار گیرد این است که سیم‌ها در معرض حرارت بیش از دمای تعیین شده قرار نگیرند. به منظور جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیب به سیم در دمای بالا، سیم سربی را به واسطه یک لوله فلزی یا روکش سیلیکونی می‌پوشانند.

سیم سربی

نوع سیم سربی استفاده شده در ساختار دستگاه بر حسب نوع طراحی المنت فشنگی متغیر خواهد بود. به طور معمول برای المنت‌ فشنگی از فایبرگلاس استفاده می‌شود. از جمله سیم‌های دیگر استفاده شده در این تجهیزات می‌توان به فایبرگلاس آغشته به لاستیک و سیلیکون اشاره داشت.

درزگیر

بعد از پر کردن المنت به واسطه اکسید منیزیم، به بخش باز المنت؛ یعنی بخشی که سیم پیچ نیکروم قرار گرفته، درزگیر اضافه می‌شود. درزگیر از بیرون ریختن مواد اکسید منیزیم و ورود آلودگی‌هایی هم‌چون بقایای پلاستیک، هوا و رطوبت جلوگیری خواهد کرد.

مزایای استفاده از المنت‌های فشنگی

المنت فشنگی

انعطاف‌پذیری بالا

همان‌طور که گفته شد، این المنت برای انتقال گرما به درون دستگاه‌ها، سوراخ‌ها و حفره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر انعطاف‌پذیری بالایی دارد. ناگفته نماند که کاربرد این المنت سبب شده است که تولیدکنندگان المنت‌هایی با قطرهای مختلف تولید کنند و این یک مزیت برای المنت‌های فشنگی نیز به حساب می‌آید؛ چرا که می‌توان از این وسیله برای مقاصد مختلف استفاده کرد.

تحمل بالای فشار و دما

از دیگر مزیت‌های بهره‌گیری از این المنت، تحمل بالای آن در برابر فشار و دمای زیاد است. افزون بر این، المنت‌های فشنگی قابلیت گرمایی بالایی داشته و می‌توانند به دمای حدود 800 درجه نیز برسند؛ به همین دلیل المنت‌های مذکور به عنوان یکی از برترین المنت‌های حرارتی برای مقاصد و شرایط سخت و پیچیده محسوب می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که مناسب‌ترین قطر آن را با توجه به شرایطی که می‌خواهید از المنت استفاده نمائيد، انتخاب کنید؛ چرا که انتخاب قطر اشتباه روی مدت زمان مورد نیاز برای تأمین گرما تأثیر منفی خواهد داشت.

گرمادهی هدفمند

مزیت‌ بعدی استفاده از این المنت، گرمادهی هدفمند و به بهترین شکل ممکن است. اما باید توجه داشته باشید زمانی می‌توانید از این مزیت بهره‌مند شوید که متناسب با طول حفره بهترین مدل المنت را انتخاب کنید. چنان‌چه قصد دارید گرما را تنها تا ارتفاع معینی از حفره وارد کنید، المنت‌های کوتاه‌تر گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

کاربردهای المنت فشنگی

المنت فشنگی

اکنون که با چیستی المنت موشکی، مزیت‌های استفاده و ساختار آن آشنا شدیم، در این بخش از راهنما به شرح مصارف این وسیله خواهیم پرداخت. همان‌طور که از قطر و طول المنت‌های مذکور مشخص است، می‌توان از آن‌ها در سوراخ‌ها و حفره‌ها بهره‌گیری کرد. به طور معمول محلی که قرار است این المنت در آن قرار بگیرد در ابتدا می‌بایست به واسطه دریل سوراخ شده و بعد از تخلیه محل، المنت درون سوراخ قرار داده شود. از آن‌جایی که سوراخ‌ها و حفره‌ها دارای ارتفاع و طول‌های مختلفی هستند، می‌بایست اقدام به خرید مناسب‌ترین المنت سازگار با طول و ارتفاع حفره کنید.

عمده کاربرد این محصول در مخازن همزن است. این مخازن، حاوی مواد اولیه پلاستیک بوده و عموماً سیالی که درون آن‌ها وجود دارد ویسکوز است. المنت‌های فشنگی با توجه به سرعت انتقال حرارت و مقاومت بالایی که در برابر ضربات دارند، بهترین عملکرد در این صنایع را از خود نشان می‌دهند. در ادامه با سایر کاربردهای این محصول آشنا خواهیم شد:

  • صنایع غذایی
  • آکواریوم و استخرها
  • صنایع پزشکی
  • صنایع ریخته‌گری
  • کمپرسورهای HVAC
  • قالب‌ریزی و سازه‌های پلاستیکی
  • المنت تورپیدو به منظور قالب‌گیری‌های تزریقی
  • سلول‌های سوختی
  • و…

سخن پایانی

المنت فشنگی یکی از پرکاربردترین انواع المنت‌های حرارتی بوده که از جمله کاربردهای آن می‌توان به صنایع غذایی، صنایع پزشکی، ریخته‌گری، آکواریوم و استخرها و… اشاره داشت. این محصول دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هم‌چون مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار و دمای بالا بوده و به همین خاطر طیف کارایی گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد المنت‌ فشنگی در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون المنت‌های حرارتی با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

139 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط