المنت تسمه ای

المنت تسمه ای؛ آشنایی با کاربردها و ویژگی‌ها

168 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید المنت تسمه ای چه تفاوتی با سایر المنت‌های حرارتی دارد؟‌ از پرکاربردترین المنت‌ها مدل تسمه‌ای است که آن را با نام‌های المنت حلقه‌ای و کمربندی نیز می‌شناسند.  ظاهر این المنت‌ها نسبت به سایر المنت‌ها متفاوت بوده که به کاربرد این المنت‌ها مربوط می‌شود و دارای مدل‌ها و جنس‌های مختلف در بازار است. در این مقاله سعی داریم المنت تسمه‌ ای را معرفی کرده و کاربردهای آن را مورد بررسی قراردهیم.

المنت تسمه ای چیست؟

المنت تسمه ای

یکی از مدل‌های المنت با طول عمر و خاصیت ضد آب که بخاطر شکل و کارایی خاصی که دارد برای استفاده در صنایع الکتریکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این المنت قابلیت تحمل دمایی حدود ۴۵۰ درجه سانتی‌‌گراد را دارد و در ابعاد مختلفی نسبت به کاربرد آن طراحی و تولید می‌شود. این المنت دارای روکش‌هایی از جنس استیل و یا ورق گالوانیزه به صورت چند لایه‌ بوده و از سیم نیکروم، ورق میکا، پیچ و مهره و سرنازل تشکیل شده است. این المنت‌ها بسیار کم مصرف بوده و دارای ضخامتی در حدود ۲ تا ۵ میلی‌متر است و به دلیل داشتن شکلی مانند تسمه به آن المنت تسمه ای گفته می‌شود.

المنت تسمه ای تخت چیست؟

این المنت به صورت یک صفحه سبک و تخت و بسیار مقاوم و ضد آب ساخته شده و می‌تواند ضخامتی در حدود ۲ تا ۵ میلی‌متر داشته باشد. همچنین به دلیل شکل ظاهری آن به آن المنت تمسه‌ای تخت گفته می‌شود. از این المنت در ‌مدل‌های مختلف برای ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. در واقع المنت تسمه‌ای تخت یک وسیله کوچک گرمایشی مثل رادیاتور است که انرژی برق را به گرما تبدیل می‌کند و در مقایسه با گاز ارزان و به صرفه است.

انواع المنت تسمه ای

المنت تسمه‌ ای

این المنت‌ها از نظر ظاهری به ۵ مدل المنت تسمه‌ ای به صورت بدون پیچ و مهره، یک‌تکه، دو‌تکه،  انعطاف پذیر و مربعی یا مستطیلی تقسیم می‌شوند:

  • مدل بدون پیچ

المنت تسمه‌ای که فاقد پیچ و مهره بوده و به شکل دایره است و قابلیت باز و بسته شدن ندارد؛ به همین دلیل سخت نصب می‌شود و کمترین استفاده در بین المنت‌ها را دارد.

  • مدل یک تکه

المنت تسمه‌ای که به صورت یک تکه بوده و از ساده‌ترین المنت‌ها است. این نوع در یک سمت نصب می‌شود و از یک طرف با حداقل تعداد پیچ باز و بسته خواهد شد. این مدل به دلیل آسانی در نصب و باز شدن کاربرد زیادی دارد.

  • مدل دو تکه

المنت تسمه‌ ای که به صورت دو تکه بوده و از هر دو سمت قابلیت باز و بسته شدن را دارد و به دلیل داشتن قطر زیاد و آسانی در باز و بسته شدن، کاربرد گسترده‌ای دارد.

  • مدل یک تکه انعطاف‌پذیر

از المنت تسمه‌ای یک تکه و انعطاف پذیر در شرایطی استفاده می‌شود که امکان استفاده از المنت دو تیکه وجود ندارد. همچنین در شرایط نیاز برای نصب و باز شدن زیاد این مدل مناسب است.

  • مدل چهار وجهی

این المنت تسمه ‌ای بر عکس مدل‌های قبلی که دایره شکل بودند دارای ظاهر مربع یا مستطیل است و به صورت دو تکه ساخته شده در اختیار ما قرار می‌گیرد و برای شرایطی که نیاز به جدا کردن المنت تسمه‌ای دارید مناسب است.

مزیت المنت‌ تسمه ای

استفاده از این مدل المنت‌ها چند مزیت بسیار مهم دارد:

  • به دلیل طول عمر مناسب و مقاوم بودن شما را تا مدت‌ها از خرید المنت دیگر و یا تعویض بی‌نیاز می‌کند.
  • پرکاربرد بودن آن به دلیل سرعت اجرایی بالا و بهترین نرخ سرعت در حین حرارت‌دهی.
  • بیشترین و کمترین دمای تولید شده توسط آن قابل کنترل و ایده آل است.
  • تعمیر و نگهداری این مدل المنت‌ها کمترین هزینه را داشته و بازدهی فوق العاده آن باعث شده تا پرفروش‌ترین باشد.
  • امکان خرید در مدل‌های روکش‌دار و بدون روکش یا ساده.
  • قابلیت نصب آسان آن بر روی دستگاه‌های کوچک به خاطر وجود ابعاد مختلف آن در بازار.
  • دارای ساختار مقاوم در برابر اکسید، خوردگی و زنگ‌زدگی؛ به دلیل ساخته شدن با ورق‌های فولادی و گالوانیزه.

انواع عایق المنت‌های تسمه ای

عایق‌ها در این مدل المنت به دو نوع تقسیم می‌شوند:

میکایی: از یک سیم با مقاومت بالا در بین دو صفحه میکا به همراه یک ورق آلومینیومی مقاوم در برابر خوردگی و حرارت بالا و تحمل دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد ساخته شده است.

سرامیکی: به وسیله قرار گرفتن یک سیم با مقاومت بالا در هسته سرامیکی و با قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی به همراه یک ورق فولاد ضد زنگ به همراه پیچ‌های سفت کننده ساخته می‌شود که می‌تواند تا۷۰۰ درجه سانتی‌گراد دما تولید کند.

کاربردهای المنت‌های تسمه ای در صنعت

المنت تسمه ‌ای

به دلیل ابعاد کوچک و توانایی گرمایی بالا، از این المنت در صنایع بسیاری استفاده می‌شود. از جمله موارد استفاده از آن‌ها به شرح زیر است:

  • استفاده از المنت‌های تسمه ای در صنعت ماشین آلات فرآیند مواد خوراکی
  • استفاده در ماشین آلات برای تولید لاستیک
  • در تولید لوله‌های پلی اتیلن و پلیکا
  • استفاده از آن در قالب تزریق اکستروژن و اکستردو
  • کاربرد آن در صنعت تزریق و قالب پلاستیکی
  • استفاده در تجهیزات آزمایشگاهی
  • ماشین آلات بسته بندی و ماشین آلات کفاشی
  • کاربرد این المنت برای گرمایش مخزن‌های مواد جامد و مایع
  • مورد استفاده در دستگاه‌های تولید کاشی و دستگاه غلطک لاستیکی

نکات مهم هنگام خرید المنت تسمه ای

نکته مهم در خرید المنت مناسب، صرفه جویی در هزینه‌های آن است. نیاز هر فردی برای خرید المنت یا سیستم گرمایشی متفاوت است؛ به همین دلیل تولید کنندگان برای مشتریان خود سعی در تولید محصولات متنوعی دارند. فاکتورهای مهم هنگام خرید شامل موارد زیر است:

ولتاژ مناسب: با در نظرگرفتن ولتاژ مناسب برای کسب و کار یا ساختمان انتخاب مناسب آن بسیار اهمیت دارد.

کاربرد کلی: این که قرار است در چه مکانی از آن استفاده کنید و یا چه چیزی را گرم کند خیلی مهم است.

ابعاد و اندازه:  بررسی اندازه دستگاه و اندازه محل مورد استفاده از آن در انتخاب بسیار اثر گذار است.

تعداد:  گاهی در مکان‌های بزرگ مانند سالن‌ها به تعداد بسیاری از این المنت‌ها نیاز است. تعیین تعداد المنت بستگی به تجهیزات و فضای شما دارد.

توان خروجی: مورد مهم دیگر توان خروجی المنت است که در زمان خرید باید به آن توجه کنیم و انتخاب توان خروجی مناسب بستگی به اندازه مکان و نیاز ما دارد.

در صورتی که انتخاب درستی هنگام خرید داشته باشید، در طول زمان متوجه کاهش هزینه‌های انرژی و همچنین مصرف آن به صورت بهینه خواهید شد.

سخن پایانی

المنت‌ تسمه ای از جمله المنت‌های حرارتی پرکاربرد هستند. در این راهنما سعی کردیم مطالب کاملی را جهت آشنایی و شناخت المنت تسمه ای برای شما فراهم کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما و اعضای محترم سایت تکه کابل مفید و جذاب بوده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این محصول با ما در میان بگذارید.

168 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط