اجاره دیزل ژنراتور

۲ نکته مهم در هنگام اجاره دیزل ژنراتور!

225 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

از گذشته تا به امروز تولید و استفاده از برق امری حیاتی و مهم بوده و عدم وجود برق می‌تواند سبب مشکلات زیادی شود.هر از گاهی ممکن است به طور ناخواسته برق واحد ساختمانی، صنفی و یا صنعتی شما قطع شده و شما نیاز مبرم به برق داشته باشید. یکی از تجهیزاتی که در مواقع اضطراری و در شرایطی که برق در دسترس نیست، به تولید برق پرداخته و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند، دیزل ژنراتور است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی اجاره دیزل ژنراتور پرداخته و نکات مهم به‌هنگام اجاره‌دادن و یا اجاره‌گرفتن آن را بیان کنیم.

دیزل ژنراتور و انواع آن

اجاره دیزل ژنراتور

از دیزل ژنراتورها به صورت گسترده در مراکز صنعتی، کارخانجات، مراکز دولتی و … برای تولید برق جایگزین استفاده می‌شود اما گاهی اتفاق می‌افتد که شما در یک مقطع کوتاه زمانی نیاز مبرم به برق داشته و توان خرید یک دیزل ژنراتور جداگانه را ندارید. در این مواقع می‌توانید از ترفند اجاره دیزل ژنراتور استفاده کنید.

پیش از آن که به بررسی قوانین و چگونگی اجاره دیزل ژنراتور بپردازیم بهتر است ابتدا با این دستگاه کاربردی بیشتر آشنا شده و علت استفاده و اجاره آن را بیان کنیم. دیزل ژنراتور یا Diesel Generator را می‌توان یک نوع موتور برق یا ژنراتور دیزلی دانست که می‌تواند انرژی مکانیکی و یا حرکتی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

دیزل ژنراتور از دو بخش اصلی تشکیل شده است و با کمک این دو بخش می‌تواند ابتدا انرژی شیمیایی را به مکانیکی یا حرکتی تبدیل کرده و سپس انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در این دستگاه، بخش اول یک ژنراتور الکتریکی است که اغلب از یک آلترناتور تشکیل شده است و بخش دوم نیز نوعی موتور دیزل است که با سوخت دیزل فعالیت کرده و به گردش درمی‌آید اما انواع دیگری از موتورها نیز وجود دارند که می‌توانند با سوخت‌های دیگر از جمله سوخت مایع و یا گاز طبیعی به فعالیت بپردازند.

از دیزل ژنراتورها بیشتر در مکان‌هایی که به شبکه برق دسترسی نداشته و همچنین مکان‌هایی که به برق اضطراری احتیاج دارند مانند بیمارستان‌ها، دامداری‌ها، مراکز صنعتی و نیمه صنعتی، فروشگاه‌ها و پاساژها و … استفاده می‌شود. از اجزاء دیزل ژنراتورها می‌توان به موتور دیزل یا Diesel Engine، ژنراتور، شاسی، تابلو برق اصلی، تانک سوخت، سیستم خنک‌کننده، سیستم اگزوز، تنظیم کننده ولتاژ و … اشاره کرد.

از انواع مولدها می‌توان مولد اضطراری یا Standby، مولد پایه یا Prime، مولد دائم و مولد چند منظوره را نام برد. هر کدام از موارد نام برده شده برحسب کاربردی که دارند، در مکان‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مولدهای اضطراری در شرایطی مانند قطع برق شهری می‌توانند به صورت خودکار شروع به کار کرده و به تامین برق مشترکین خود بپردازند. مولد پایه در مکان‌هایی مثل نمایشگاه‌ها، اردوگاه‌ها، کمپ‌ها و … که به صورت موقت به برق نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مولدهای دائم می‌توانند به صورت پیوسته در حال فعالیت بوده و بیشتر برای امور نیروگاهی و برق سراسری مورد استفاده قرار می‌گیرند. مولدهای چند منظوره را می‌توان ترکیبی از مولدهای نام برده شده در قسمت بالا دانست، برای مثال یک مولد دائم را اگر به یک تابلو وصل خودکار در مواقع قطع برق شهری، مجهز کنیم به یک مولد چندمنظوره تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است برای کاربردهایی که رویکرد اقتصادی دارند استفاده از این نوع مولد چندان توصیه نمی‌شود.

اجاره دیزل ژنراتور

اجاره دیزل ژنراتور

حال که با کارکرد و انواع دیزل ژنراتور آشنا شدید، بهتر است به بررسی قوانین و چگونگی اجاره دیزل ژنراتور بپردازیم. در بعضی شرایط مانند پروژه‌های پیمانکاری، نیاز به استفاده دائمی و بلند مدت از دیزل ژنراتور نیست. بنابراین با توجه به کوتاه‌بودن زمان استفاده از دیزل ژنراتور و مقرون به‌صرفه‌نبودن خرید این دستگاه و از آنجا که این کار یکی از بهترین راهکارها برای کاهش هزینه‌های اولیه و جاری پروژه است، اجاره دیزل ژنراتور به‌جای خرید دیزل ژنراتور بسیار توصیه می‌شود.

همواره شرکت‌های صنعتی فعال در این زمینه به ارائه خدماتی از این قبیل می‌پردازند. شاید اجاره‌دادن و اجاره‌گرفتن دیزل ژنراتور به‌نظر ساده بیاید اما درواقع این کار نکات، فاکتورها و عوامل مهمی در کار داشته که باید آن‌ها را دانسته و در هنگام اجاره‌دادن و یا اجاره‌گرفتن به آن‌ها توجه کنید. این عوامل عبارتند از:

  • قیمت: یکی از مهم‌ترین موارد در اجاره این دستگاه، بررسی فاکتور قیمت است که عوامل متعددی بر آن تاثیر می‌گذارند. عواملی همچون توان ژنراتور و مدت زمان اجرا و … بر قیمت اجاره دستگاه تایر مستقیم می‌گذارند.
  • توان: هر چه توان ژنراتور بیشتر باشد مبلغ اجاره ماهیانه نیز بیشتر خواهد بود. توان رابطه مستقیمی با قیمت اجاره داشته و در صورت اجاره دیزل ژنراتوری با توان بالاتر، باید هزینه بیشتری بپردازید. برای مدیریت این امر و کاهش هزینه‌ها، سعی کنید که توان مورد نیازتان را محاسبه کرده و ژنراتوری مطابق با آن توان اجاره کنید و به صورت تخمینی کار نکنید.
  • مدت اجاره: هر چه مدت اجاره دستگاه بیشتر باشد، قیمت بالاتر رفته و نیاز به پرداخت هزینه‌های بیشتری از جانب اجاره‌گیرنده است.

فاکتور توان دیزل ژنراتور یک فاکتور کلیدی است که با توجه به نیاز پیمانکاران و کارفرمایان تعیین می‌شود. در کنار آن ویژگی سایلنت یا بی‌صدا بودن ژنراتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در بسیاری از پروژه‌ها، به خصوص پروژه‌هایی که در داخل شهر‌ها اجرایی می‌شوند، صدای دیزل ژنراتور همواره یک مشکل است که باعث مزاحمت برای سایر افراد می‌شود. بنابراین بی‌صدا بودن دیزل ژنراتورها یک مزیت مهم به‌حساب آمده و باید در هنگام اجاره دیزل ژنراتور به آن توجه شود. لازم به ذکر است اگر دستگاه در زمان اجاره دچاره خسارت و یا آسیبی شود، بر میزان اجاره ماهیانه افزوده خواهد شد.

نتیجه گیری

دیزل ژنراتور وسیله‌ای برای تولید برق بوده و می‌توان از آن در مواقع قطعی برق، دوری از شبکه برق و … استفاده کرد اما گاهی پیش می‌آید که شما نیازی کوتاه‌مدت به یک دیزل ژنراتور و یا تولیدکننده برق و الکتریسیته داشته و نیازی به خرید دیزل ژنراتور و افزایش هزینه‌های جاری و اولیه پروژه ندارید. در این‌گونه موارد و مواقع بهتر است به سراغ اجاره دیزل ژنراتور رفته و از این طریق هزینه‌های پروژه را کاهش دهید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چگونگی اجاره دیزل ژنراتور پرداخته و نکات مهم به‌هنگام اجاره‌دادن و یا اجاره‌گرفتن آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

225 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط