موتور مولد برق

انواع موتور مولد برق؛ معرفی، ویژگی و کاربرد

320 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید موتور مولد برق چیست و در چه شرایطی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ مولدهای برق نقش بسیار پُررنگی را در در صنعت و ساختمان‌هایی با کاربری تجاری و صنعتی ایفا می‌کنند. در ادامه این راهنما قصد داریم ضمن آشنایی بیش‌تر با ژنراتور برق، به معرفی انواع مختلف آن نیز بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون ژنراتورهای برق در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره انواع موتور مولد برق بدانید!

تعمیر موتور مولد برق دیزل ژنراتور

ژنراتورهای برق دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان آن‌ها را بر اساس سوخت مصرفی، کاربرد و نوع عملکرد طبقه‌بندی کرد. در ابتدا لازم به ذکر بوده که منظور ما از موتور مولد برق یا ژنراتور برق در واقع نوعی ماشین بوده که به کمک القای الکترومغناطیسی، قادر است انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل نماید. به طور معمول، تأمین‌کننده انرژی مکانیکی می‌تواند توربین گاز، توربین بخار، توربین بادی یا آبی یک موتور درون‌سوز باشد.

انواع موتور مولد برق بر اساس سوخت مصرفی

ژنراتور دیزلی

در این دسته از انواع موتور مولد برق، سوخت مصرفی دیزل است که بازدهی بسیار خوبی نیز دارد. این دسته از ژنراتورها انرژی شیمیایی موجود در دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به همین خاطر به آن‌ها دیزل ژنراتور گفته می‌شود. در موتورهای بنزینی، سوخت با کمک جرقه شمع مشتعل شده، اما در موتورهای دیزلی مشتعل شدن دیزل در دما و فشار معین با هوا صورت می‌گیرد.

ژنراتور بنزینی

همان‌طور که از نام این دسته از موتور مولد برق مشخص بوده، سوخت اصلی آن بنزین است. این دسته از ژنراتورها بسیار رایج هستند؛ چرا که دسترسی به سوخت بنزین در مقایسه با سایر سوخت‌ها به مراتب راحت‌تر است. این موتوها به منظور اشتعال و احتراق از یک شمع برای جرقه‌زنی بهره می‌برند. مولدهای بنزینی در مقایسه با سایر ژنراتورها هزینه مقرون به صرفه‌ای داشته و به دلیل ابعاد کوچکی که دارند، به راحتی قابل حمل هستند. اما باید توجه داشته باشید که عمر مفید این دسته از ژنراتورها به نسبت پایین‌تر است.

ژنراتور گازسوز

نمونه دیگری از انواع ژنراتورهای برق تحت عنوان گازسوز را داریم که انرژی شیمیایی درون گاز را به انرژی مکانیکی و بعد به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. ژنراتورهای مذکور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان مصرف کمی داشته و به همین دلیل بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های جاری نیز شود. بزرگ‌ترین عیب این دسته از موتور مولد برق ایجاد آلودگی بیش از اندازه آن‌هاست.

ژنراتور بیودیزل

سوخت مصرفی این مدل از ژنراتورها از ترکیب دیزل و یک منبع بیولوژیکی دیگر هم‌چون روغن نباتی یا چربی حیوانات است. مزیت‌ها و معایب استفاده از این دسته از ژنراتورها مانند موتورهای دیزلی بوده، با این تفاوت که این مدل ژنراتور از مزایای زیست محیطی بیش‌تری برخوردار است. قابل ذکر است که خودِ ژنراتورهای بیودیزل قابل دسته‌بندی به سه مدل امولسیون شده، گاز پروپان و گاز طبیعی هستند.

انواع موتور برق بر اساس کاربرد

ژنراتور اضطراری

منظور از مولدهای اضطراری در واقع نوعی موتور برق بوده که در صورت قطع شدن برق شهری یا شبکه به صورت اتوماتیک وارد عمل شده و برق مورد نیاز مشترکین را تأمین می‌کند. جالب است بدانید که این دسته از ژنراتورها قابلیت کار و تولید برق برای چندین ساعت در ماه را دارند. به طور معمول از این دسته ژنراتورها در شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز رفاهی و مواردی از این دسته استفاده می‌شود.

ژنراتور پایه

نمونة دیگری از انواع موتور مولد برق، موتورهای پایه بوده که عمدتاً در اردوگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، اکتشاف معادن و کمپ‌ها، فستیوال‌ها و سایت‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهره‌گیری از این مولدها در مصارف نظامی و ساخت نیروگاه مجاز نیست. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به قابلیت تولید خروجی با بارهای مختلف در بازه زمانی متفاوت اشاره داشت.

ژنراتور دائم

این مدل از ژنراتورها در مصارف نیروگاهی، تولید برق برای برق شبکه و برق سراسری کارایی دارند. ژنراتور مذکور قابلیت فراهم‌سازی توان پیوسته برای یک بار ثابت تا ظرفیت نامی خروجی را برای یک بازه رمانی نامحدود دارد.

ژنراتور چندمنظوره

این دسته از ژنراتورها در مقایسه با سایر ژنراتورهایی که معرفی کردیم، مصارف کم‌تری داشته و صرفه اقتصادی چندانی نیز ندارد. توان تولیدی آن مطلوب است اما در عین حال می‌تواند موجب هزینه بالایی نیز شود؛ به همین علت کم‌تر به کار گرفته می‌شود.

انواع ژنراتور برق بر اساس نوع عملکرد

کاربرد موتور مولد برق

ژنرانور سنکرون

در این مدل از ژنراتورها، یک جریان مستقیم به سیم پیچ روتور اعمال شده و یک میدان مغناطیسی به واسطه روتور ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی می‌تواند ولتاژ سه فاز را در سیم پیچ‌های استاتور القا نماید. به بیان ساده، این مولد نوعی ماشین بوده که توان مکانیکی را به توان الکتریکی سه فاز تبدیل خواهد کرد. منبع توان مکانیکی روتور می‌تواند یک توربین بخار، موتور دیزل، توربین آبی و مواردی از این قبیل باشد.

ژنراتور AC

نوعی از مدل‌های موتور مولد برق بوده که انرژي مکانیکی را به انرژی الکتریکی متناوب تبدیل خواهد کرد. این موتور به منظور تولید جریان متناوب با فرکانس 50 الی 60 هرتز کارایی داشته و در آن از یک هادی یا حلقه سیم در یک میدان مغناطیسی بهره‌گیری شده است.

ژنراتور ولتاژ بالا

این دسته از ژنراتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها در نیروگاه‌های آبی و حرارتی بیش‌ترین بهره را برد. از جمله مزیت‌های استفاده از این دسته ژنراتور می‌توانیم به راندمان بالا، تلفات پایین، هزینه تعمیر و نگهداری کم، تأثیرات منفی پایین بر محیط زیست و مواردی از این قبیل اشاره داشته باشیم.

ژنراتور القایی

این دستگاه نوعی ژنراتور الکتریکی جریان متناوب به حساب آمده که با استفاده از اصول موتورهای القایی می‌توانیم از آن برای تولید برق بهره ببریم.

ژنراتور مغناطیس دائم

ژنراتورهای مغناطیس دائم از یک مجموعه آهنرباهای الکتریکی و یک مجموعه آهنرباهای مغناطیس دائم تشکیل شده‌اند که در حالت عادی آهنرباهای الکتریکی بر روی استاتور و آهنرباهای مغناطیس دائم بر روی روتور نصب می‌شوند.

ژنراتور Brushed DC

ژنراتورهای برق Brushed DC از راندمان بالایی برخوردار بوده و نیاز به هیچ گونه دنده و یا باتری ندارند و می‌توان از آن‌ها در ساخت توربین‌های بادی خانگی استفاده کرد.

سخن پایانی

در این راهنما با انواع موتور مولد برق و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا شدیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون ژنراتورهای معرفی شده در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید

320 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط