نگهداری از دیزل ژنراتور

نگهداری از دیزل ژنراتور؛ نگاهی بر چیستی اهمیت این کار

565 بازدید علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

دیزل ژنراتورها کاربرد بسیار زیادی دارند و از آن‌ها به صورت گسترده در مراکز صنعتی، کارخانجات، مراکز دولتی و … برای تولید برق جایگزین استفاده می‌شود. از آنجا که دیزل ژنراتور وسیله‌ای مکانیکی بوده و استفاده طولانی‌مدت از آن صرفه اقتصادی زیادی دارد، نگهداری از دیزل ژنراتور به سبک صحیح و مناسب اهمیت زیادی پیدا کرده و بسیار مهم است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی نگهداری از دیزل ژنراتور پرداخته و نکات مهم در هنگام سرویس دیزل ژنراتور را بیان کنیم.

چرا نگهداری از دیزل ژنراتور مهم است؟

اهمیت نگهداری و سرویس دیزل ژنراتور
اهمیت نگهداری و سرویس دیزل ژنراتور

همان‌طور که گفته شد، دیزل ژنراتورها وسایلی برای تولید برق و انرژی الکتریکی بوده و اهمیت ویژه به خصوص در هنگام قطعی برق و یا بروز نوسانات الکتریکی از سوی شبکه، دارند. دیزل ژنراتورها می‌توانند با تامین برق مورد نیاز واحد صنعتی، خانگی، تجاری و … از متوقف‌شدن روند زندگی و پیشرفت جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد آن واحد شوند.

اما نکته‌ای در این بین وجود دارد که گاها به آن اشاره نشده و برخی را به اشتباه انداخته است. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که خرید دیزل ژنراتور به تنهایی کافی بوده و این دستگاه نیاز به هیچ‌گونه سرویس و یا نگهداری خاصی ندارد، در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه بوده و می‌تواند باعث بروز خسارات مالی زیادی به شما شود.

از آنجا که دیزل ژنراتور یک وسیله مکانیکی بوده و هر وسیله مکانیکی نیاز به سرویس، تعمیر و نگهداری دوره‌ای دارد، نگهداری صحیح از دیزل ژنراتور نیز اهمیت ویژه و زیادی داشته و می‌تواند مزایا زیادی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مزایا نگهداری از دیزل ژنراتور می‌توان موارد زیر را برشمرد. این موارد عبارتند از:

  • افزایش طول عمر دیزل ژنراتور؛
  • کاهش هزینه‌های جاری تعمیر و نگهداری؛
  • بهبود عملکرد و افزایش راندمان دیزل ژنراتور؛
  • افزایش ایمنی؛
  • وجود یک برنامه منظم برای نگهداری از انواع دیزل ژنراتورها؛
  • افزایش صرفه اقتصادی دستگاه.

اگر چه موارد ذکر شده در بالا به نظر ساده و واضح به نظر می‌رسند اما باید بدانید همین نتایج می‌توانند باعث ایجاد تفاوت‌های چشمگیری در صنعت شده و شما را از رقبایتان متمایز کند. فکر کنید چه می‌شود اگر عمر دیزل ژنراتورهای شما نسبت به سایر رقبا بیش‌تر شود؟! چه می‌شود اگر راندمان کاری دستگاه‌های شما در مقایسه با سایر رقبا بالاتر بوده و سرعت و دقت کار شما افزایش پیدا کند؟!!

مشخصا اگر شما فردی مدیر و صاحب کسب و کار باشید، جواب سوال‌ها و پرسش‌های بالا را دانسته و از اهمیت نگهداری و سرویس دیزل ژنراتورها آگاه هستید. نگهداری صحیح از دیزل ژنراتورها نتایج بالا را به همراه داشته و باعث می‌شود تا شما در رقابت بین کسب و کارها برای خود یک مزیت ویژه بسازید.

شاید فکر کنید که نگهداری از دیزل ژنراتور عملی پیچیده بوده و نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد اما باید بدانید که سرویس و نگهداری صحیح از دستگاه دیزل ژنراتور از صرف هزینه پایینی برخوردار بوده و از آنجا که اهمیت زیادی دارد، این کار کوچک می‌تواند در بلندمدت تفاوت‌های بزرگی میان شما و سایر کسب و کارها و رقبا ایجاد کند.

نگهداری از دیزل ژنراتور چگونه است؟

سرویس دیزل ژنراتور
سرویس دیزل ژنراتور

همان‌ور که گفته شد، سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از آنجا که این سرویس و نگهداری هزینه بسیار پایینی را در برابر خسارات وارده در صورت خرابی دیزل ژنراتور به همراه دارد، انجام منظم سرویس‌ها و نگهداری صحیح از دیزل ژنراتور اهمیت زیادی داشته و بسیار مهم است.

سرویس و نگهداری از دیزل ژنراتور شامل موارد زیر است:

  • باطری: یکی از ابتدایی‌ترین کارها در نگهداری از دیزل ژنراتور، بررسی باطری دیزل ژنراتور است. حتما میزان شارژ و فعال‌بودن باطری دیزل ژنراتور را ارزیابی کرده و بررسی نمایید.
  • روغن موتور: روغن در دیزل ژنراتور اهمیت بالایی داشته و باعث روانکاری، جلوگیری از خوردگي و بروز استهلاك ناخواسته و تشكيل لجن در دیزل ژنراتور می‌شود. مقدار روغن عموما توسط کاتالوگ دستگاه دیزل ژنراتور تعیین شده و باید به همان میزان ریخته شود.
  • مایع خنک‌کاری: یکی از بخش‌های مهم اما نسبتا ارزان دیزل ژنراتور، مایع خنک‌کاری دیزل ژنراتور است. این مایع بهتر است شامل ضدیخ بوده و توصیه می‌شود حتما در هنگام ریختن مایع خنک‌کاری، از صافی استفاده شود. پس از انتقال مایع خنک‌کاری به داخل دیزل ژنراتور، دیزل ژنراتور را به مدت حدود 10 دقیقه روشن کرده و سپس آن را خاموش نمایید. در پایان سطح مایع خنک‌کاری را ارزیابی کرده و در صورت کمبود، مایع خنک‌کاری را اضافه کنید. این کار باعث هواگیری سیستم خنک‌کاری دیزل ژنراتور شده و عمر آن را افزایش می‌دهد.
  • سیستم سوخت: سیستم سوخت این دستگاه ممکن است هر از گاهی هوا گرفته و هوا با سوخت مخلوط شود که این اتفاق برای دیزل ژنراتور خطرناک است. اگر روي فيلتر يا پمپ انژكتور پيچ‌هاي تخليه هوا وجود دارد، آن‌ها را با آچار مخصوص خود آزاد سازيد. سپس، پمپ سه گوش را توسط مهره آجدار روي آن چرخانده و سپس شروع به پمپاژ دستي نماييد تا سوخت بدون حباب از پيچ تخليه هوا سرازير گردد. پيچ‌های هواگيري و مهره آجدار را دوباره سفت کرده و سیستم را امتحان کنید.
  • بررسی فیلترها و پمپ‌ها: حتما از صحت و سلامت فیلترهای سوخت، روغن و هوا اطمینان پیدا کرده و آنها را بررسی نمایید. پمپ‌های سوخت و روغن دستگاه را نیز به همین شکل بررسی کرد و سلامت کاری آن‌ها را ارزیابی نمایید.
  • تست استارت: در موقع استارت، شانه كنترل پمپ انژكتور را به نقطه توقف حركت داده و ساسات را بكشيد. به درجه فشار روغن توجه کرده و به محض حركت عقربه، آن را رها كنيد تا موتور روشن شود. این کار می‌تواند تاثیر به سزایی در ارزیابی استارت دستگاه داشته باشد.
  • راه‌اندازی دیزل ژنراتور: پس از طی تمامی مراحل نگهداری از دیزل ژنراتور، یک بار و به صورت جداگانه دیزل ژنراتور را به کار انداخته و کیفیت کاری آن را ارزیابی کنید.

اعمال و کارهای گفته شده در قسمت بالا باید به طور منظم انجام شده و صورت بپذیرند. این کارها باید به صورت هفتگی، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله صورت پذیرند.

سرویس هفتگی شامل بررسی تسمه‌های انتقال، اتصالات برق و تمیز کردن دیزل ژنراتور، سرویس سه ماهانه شامل تعویض روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر سوخت، بررسی سیستم سوخت و آزمایش عملکرد دیزل ژنراتور، سرویس شش ماهه شامل عویض فیلتر روغن هیدرولیک، بررسی سیستم خنک کننده و آزمایش عملکرد ژنراتور و سرویس یک ساله شامل سرویس کامل موتور، بررسی سیستم اگزوز و آزمایش عملکرد دیزل ژنراتور با بار کامل است.  می‌توانید تمامی کارهای گفته شده را به‌صورت یک چک لیست تدوین کرده و به سادگی و با سرعت بالا تمامی موارد ذکر شده را بررسی کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از دستگاه‌های مهم صنعتی که به تولید برق می‌پردازد، دیزل ژنراتور است. از آنجا که دیزل ژنراتور وسیله‌ای مکانیکی بوده و استفاده طولانی‌مدت از آن صرفه اقتصادی زیادی دارد، نگهداری از دیزل ژنراتور به سبک صحیح و مناسب اهمیت زیادی پیدا کرده و بسیار مهم است. نگهداری و سرویس دیزل ژنراتور شامل مواردی مانند بررسی سیستم روغن، سیستم سوخت، فیلترها و پمپ‌ها، باطری، مایع خنک‌کاری و استارت شده و تاثیر زیادی در صحت کارکرد دیزل ژنراتور دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چگونگی نگهداری از دیزل ژنراتور پرداخته و نکات مهم در هنگام سرویس دیزل ژنراتور را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

565 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط