کابل خودنگهدار 20 کیلوولت

همه چیز درباره کابل خودنگهدار 20 کیلوولت

1316 بازدید راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

کابل خودنگهدار 20 کیلوولت موضوع امروز ما در تکه کابل است. به احتمال زیاد تا به حال برایتان پیش آمده است که کابل‌های برق هوایی را که در خطوط انتقال برق استفاده شده‌اند، مشاهده کنید. وظیفه اصلی این کابل‌ها انتقال جریان برق از نقطه‌ای به نقطه دیگر است اما برای اینکه اختلالی در انتقال برق پیش نیاید و خطرات ناشی از آن کم شود، از خطوط و کابل‌های هوایی انتقال برق استفاده می‌شود. یکی از موثرترین و پرکاربردترین این کابل‌ها، کابل خودنگهدار هوایی 20 کیلوولت است.

کابل خودنگهدار چیست؟

کابل خودنگهدار 20 کیلوولت

کابل خودنگهدار به کابلی گفته می‌شود که برای توزیع برق در خطوط هوایی انتقال برق بر روی پایه‌های توزیع برق و دکل‌های برق، به اضافه یک نگهدارنده، نصب می‌شود. کابل خودنگهدار عموما کابلی روکش‌دار با هادی آلومینیومی بوده و دارای عایقی از جنس پلی اتیلن شبکه‌ای، کراس لینک و یا XLPE و سیم نگهدارنده است که برای انتقال برق در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل خودنگهدار در اواسط قرن 20 میلادی و برای اولین بار در کشور فرانسه مورد استفاده قرار گرفت که با توجه به کاربرد زیاد این کابل، این کابل خیلی سریع در سایر کشورها و مناطق مورد استفاده قرار گرفت. در واقع کابل‌های خودنگهدار را می‌توان جایگزینی مناسب برای هادی‌های لخت نامید.

کابل‌های خودنگهدار از ایمنی و کاربرد بسیار زیادی بهره‌مند بوده و از آنجایی که آلومینیومی هستند جایگزین مناسبی برای کابل‌های مسی به شمار می‌روند. از مهم‌ترین کاربردهای کابل خودنگهدار می‌توان به استفاده از کابل‌های خودنگهدار در مسیرهایی با عرض کم، مسیرهای جنگلی و مسیرهایی که می‌خواهیم شرایط زیست محیطی ثابت بماند، اشاره کرد.

کابل خودنگهدار 20 کیلوولت

کابل خودنگهدار 20 کیلوولت

کابل خودنگهدار 20 کیلوولت یکی از اصلی‌ترین کابل‌های خودنگهدار است که کاربرد زیادی در تمام خطوط جریان دارد اما بیشترین کاربرد آن در جریان متوسط است. این کابل‌ها با استفاده از یک نگهدارنده، که به اصطلاح به آن مسنجر هم گفته می‌شود، به دکل یا خطوط انتقال برق متصل می‌شوند.

جنس این سیم نگهدارنده می‌تواند از فولاد و یا آلومینیوم باشد. در صورتی که از کابل خودنگهدار 20 کیلوولت در جریان‌های فشار قوی استفاده شود، سیم نگهدارنده فولادی و در صورتی که در جریان‌های فشار متوسط و ضعیف مورد استفاده قرار گیرند، از سیم آلومینیومی استفاده می‌شود.

کابل خودنگهدار 20 کیلوولت فشار قوی از لحاظ ساختار با کابل خودنگهدار 20 کیلوولت فشار متوسط و فشار ضعیف متفاوت است (کابل خودنگهدار 20 کیلوولت فشار متوسط و فشار ضعیف با هم یکسان هستند). ساختار این کابل برای فشارهای متوسط و ضعیف تنها شامل هادی آلومینیومی و یک لایه عایق است اما برای فشار قوی ساختار کابل کمی پیچیده‌تر است. اجزا و ساختار کابل خودنگهدار 20 کیلوولت عبارتند از:

  • قسمت هادی یا رسانا
  • نیمه هادی داخلی
  • نیمه هادی خارجی
  • عایق
  • شیلد اسکرین به همراه یک لایه نوار نیمه هادی
  • روکش کابل
  • مسنجر (سیم نگهدارنده) فولادی

همان طور که گفته شد، کابل خودنگهدار 20 کیلوولت همانند سایر کابل‌های خودنگهدار بسیار پرکاربرد بوده و در سایزهای 35*3، 50*3، 70*3، 95*3، 120*3 و 150*3 در بازار موجود است.

 

نتیجه‌گیری

کابل‌های خودنگهدار به کابل‌هایی گفته می‌شود که برای انتقال جریان برق در خطوط هوایی مورد استفاده قرار گرفته و دارای هادی آلومینیومی و یک عایق هستند. یکی از پرکاربردترین مدل کابل‌های خودنگهدار، کابل خودنگهدار 20 کیلوولت است که در جریان‌های ضعیف، متوسط و قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به ماهیت کابل خودنگهدار و کابل خودنگهدار 20 کیلوولت پرداخته و اجزا، ساختار و سایزهای این کابل را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

1316 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط