سرویس کولر پنجره ای

ضرورت و اهمیت سرویس کولر پنجره ای

86 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

آیا می‌دانید بهترین زمان برای سرویس کولر پنجره ای چه موقعی است؟ با ضرورت و اهمیت سرویس تجهیزات سرمایشی مذکور آشنایی دارید؟ سرویس کولرهای گازی پنجره‌ای عملی بوده که بهتر است به منظور جلوگیری از هزینه و نیاز به تعمیرات و تعویض قطعات به صورت دوره‌ای صورت بگیرد. با سرویس به موقع کولر نه تنها طول عمر دستگاه شما افزایش پیدا خواهد کرد، بلکه میزان سرمادهی و راندمان کولر افزایش و مصرف برق نیز کاهش پیدا می‌کند. در ادامه این راهنما با ضرورت سرویس کولر پنجره ای بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد سرویس کولر پنجره ای بدانید!

سرویس کولر پنجره ای

معرفی کولر گازی پنجره‌ای

کولرهای گازی پنجره‌ای نوعی تجهیز سرمایشی بوده که در ساختار آن‌ها فن و کمپرسور در یک محفظه قرار داده می‌شوند؛ به همین خاطر کولرهای گازی پنجره‌ای تحت عنوان کولرهای یک تکه نیز معروف هستند. به منظور استفاده از کولرهای مذکور تنها کافی است که آن‌ها را به سادگی در پنجره و یا کانالی که برای قرارگیری آن‌ها ایجاد شده نصب کنید. قابل ذکر بوده که توجه به ابعاد و اندازه کولر به منظور تجربه خریدی هوشمندانه و صحیح الزامی است.

اجزای تشکیل‌دهنده کولر پنجره‌ای

سرویس کولر پنجره ای

موتور فن

موتور فنِ تجهیزات سرمایشی مذکور متشکل از دو شفت بوده که در دو طرف موتور تعبیه شده‌اند. به هر کدام از شفت‌های مذکور فن‌هایی متصل شده که یکی از آن‌ها در طرف اواپراتور و دیگری در سمت کندانسور قرار می‌گیرد.

تبخیرکننده

این بخش که در قسمت یونیت داخلی تعبیه شده موظف است محیط را خنک کند. در واقع این بخش از کولرهای پنجره‌ای معادل با یونیت داخلی کولرهای گازی مدل اسپلیت بوده که در اتاق یا ساختمان نصب شده و به پنل خارجی متصل است.

پنل

پنل در بخش داخلی کولر قرار گرفته و امکان دیدن آن توسط مصرف‌کننده فراهم است. به طور معمول پنل‌های مذکور به صورت افقی بوده اما گاهاً ظاهر عمودی نیز داشته و امکان جداسازی و نصب مجدد آن‌ها نیز فراهم است. در کولرهای قدیمی این بخش مکانیکی بود و مصرف‌کننده با کمک ولوم چرخشی اقدام به تغییر سرعت فن می‌کرد، اما در مدل‌های جدید این کولرها به کمک ریموت کنترل خواهند شد.

کویل‌های برودتی

از جمله اجزای ساید داخلی کولرهای پنجره‌ای به حساب آمده که بر روی آن‌ها فیلترهای هوا قرار داده می‌شود؛ در حقیقت کویل‌های سرد بستری هستند که به کمک آن‌ها حرارت بین جریان سرد هوا و سیال منتقل شده و به عنوان مبدل حرارتی عمل می‌کنند؛ به همین خاطر از کویل‌های برودتی تحت عنوان مبدل‌های حرارتی نیز یاد می‌شود.

فن دمنده

فن دمنده که نوعی فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ بوده موظف است جریان هوای خنک شده را از طریق تبخیر کننده در محیط انتشار دهد.

کمپرسور

سیال سرد (آب) در ابتدا توسط کمپرسور فشرده‌سازی شده و سپس در چرخه برودتی حرکت خواهد کرد. کمپرسور در بخش ساید خارجی کولرهای پنجره‌ای تعبیه خواهد شد.

کندانسور

کندانسور موظف است که گرمای سیال مبرد را دریافت کرده و آن را به جریان هوای محیط خارجی انتقال دهد؛ به همین خاطر کندانسور به شکل یک کویل یا مبدل ساخته خواهد شد.

فن پروپلر

فن پروپلر به منظور دفع و خارج کردن مولکول‌های هوای روی کندانسور به طرف خروجی سیستم مورد استفاده قرار گرفته و بر روی بخش رویی ساید خارجی موتور فن تعبیه می‌شود.

ضرورت سرویس کولر پنجره ای

سرویس کولر پنجره ای

کولرهای پنجره‌ای معمولاً در فصل تابستان و اواخر بهار کاربرد دارند و در سایر فصول معمولاً خانواده‌ها آن‌ها را جمع کرده در انباری یا پشت بام قرار می‌دهند؛ به همین خاطر ممکن است که در طی این انتقال برخی از قطعات کولر شل شده یا این که آسیب ببیند و نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند.

توصیه می‌شود پیش از راه‌اندازی مجدد کولر در ابتدای هر تابستان ابتدا یک بار آن را سرویس کنید. از دیگر دلایلی که باعث ضرورت سرویس کولر پنجره‌ای می‌شود، افزایش میزان بهره‌وری از کولر و کاهش هزینه‌ها است؛ چرا که سرویس‌کار کولر در حین سرویس قطعاتی که نیاز به تعمیر داشته باشند را مشخص کرده و از آسیب‌دیدگی بیش‌ترِ کولر جلوگیری خواهد کرد.

برخی از قطعات کولر با تعمیر درست می‌توانند به کار خود به خوبی ادامه دهند؛ از این رو اگر سرویس کولر پنجره ای جدی گرفته نشود فرصت تعمیر این قطعات به دلیل عدم شناسایی خرابی آن‌ها از دست رفته و مصرف‌کننده مجبور به پرداخت هزینه بیش‌تر بابت تعویض خواهد شد. علاوه بر این‌ها، گاهی اوقات ممکن است که کولر پنجره‌ای در اثر عدم استفاده برای یک بازه زمانی مشخص، پس از اقدام به راه‌اندازی روشن نشود و سرما ندهد. بنابراین، بهتر است که پیش از روشن کردن مجدد کولر بعد از یک دوره طولانی حتماً دستگاه خود را سرویس کنید.

سرویس کولر پنجره ای موجب می‌شود که طول عمر دستگاه شما افزایش پیدا کرده و در عین حال بازدهی آن نیز بیش‌تر شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید ضمن بهبود بازدهی کولر خود در هزینه‌های برق مصرفی کولر نیز صرفه‌جویی کنید، سرویس کولر بهترین راه ‌حل برای شما خواهد بود.

سرویس کولر پنجره ای شامل چه مواردی است؟

چنان‌چه قصد سرویس کولر پنجره‌ای خود را داشته باشید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید در طی سرویس چه اموری توسط سرویس‌کار انجام می‌شود. برای این که سیستم سرمایشی مذکور در زمان شروع فصل گرما بازدهی بهتری داشته باشد، بایستی ایرادات آن شناسایی شود. در ادامه مواردی که در پروسه سرویس‌کاری کولر صورت می‌گیرد را معرفی خواهیم کرد:

  • شست‌وشوی کولر پنجره‌ای
  • تمیز و تعویض کردن فیلترها
  • تمیز کردن کویل کندانسور خارجی
  • شارژ کردن کولر گازی پنجره‌ای
  • چک کردن ترموستات و تعمیر کمپرسور کولر در صورت نیاز
  • چک کردن سلامت کارکرد فن کولر
  • تست کردن فشار گاز
  • خاک‌گیری و نظافت

سخن پایانی

با شروع فصل گرما نیاز به سیستم‌های سرمادهی هم‌چون کولرهای پنجره ای بیش از هر زمان دیگری در سال حس می‌شود. کولرها هم‌چون سایر تجهیزات برقی برای ارائه عملکرد استاندارد نیاز به سرویس دوره‌ای دارند. سرویس کولر پنجره ای از جنبه‌های مختلفی نظیر افزایش بازدهی کولر، صرفه‌جویی در مصرف برق و افزایش طول عمر کولر حائز اهمیت است.

بنابراین توصیه می‌شود که سرویس دستگاه خود را به تعویق ننداخته و سالانه پیش از شروع فصل گرما و راه‌اندازی کولر حتماً آن را سرویس کنید. به نظر شما سرویس کولر چه تأثیر مثبتی بر عملکرد این دستگاه خواهد داشت؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با خدمات سرویس کولر پنجره ای با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

86 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط