نقشه آیفون صوتی تابان

نقشه آیفون صوتی تابان را کامل بشناسید!

2132 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک

یکی از شرکت‌ها و برندهای معروف در حوزه آیفون‌های صوتی و تصویری در سطح کشور، شرکت تابان است. یکی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت، آیفون صوتی آن بوده که نقشه‌ای خاص و مخصوص به خود داشته و برای تعمیر و یا نصب آن بهتر است از نقشه آیفون صوتی تابان اطلاع داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقشه آیفون صوتی تابان پرداخته و اجزا این آیفون را بیان کنیم.

اجزا آیفون صوتی تابان

آیفون صوتی تابان
آیفون صوتی تابان

برای اینکه نقشه آیفون صوتی تابان را بهتر بشناسید و درک کنید بهتر است ایتدا به بررسی اجزا آیفون صوتی تابان پرداخته و تعداد سیم‌ها و کاربرد هر کدام را به صورت جداگانه بیان کنیم. قسمت‌ها و اجزای آیفون صوتی تابان عبارتند از:

  • گوشی صوتی: گوشی صوتی قسمتی از آیفون صوتی است که در داخل ساختمان نصب شده و برای پاسخگویی و مکالمه با افراد بیرون ساختمان از طریق آیفون است. در گوشی‌های صوتی تابان از نوعی تقویت‌کننده صدا بهره برده شده است که امکان افزایش کیفیت صدای رفت و برگشت را فراهم آورده است.
  • پنل بیرونی: پنل‌های صوتی این شرکت در دو مدل TL-660 و TL-680 تولید شده و روانه بازار گشته‌اند. این دو مدل در قالب مدل‌های 4 سیمه و 6 سیمه تولید می‌شوند که جلوتر به بررسی هر کدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.
  • منبع تغذیه: برق مورد نیاز جهت کارکرد آیفون، توسط منبع تغذیه آن تامین شده که وظیفه کنترل ولتاژ ورودی به آیفون را نیز دارد.
  • کابل آیفون: کابل آیفون وسیله‌ای برای انتقال سیگنال و ارتباطات به طرف دیگر بوده و در سطح مقطع‌های 0.4، 0.5 و 0.6 تولید شده است. جنس این کابل‌ها از آلومینیوم، مس و یا ترکیب و آلیاژی از این دو عنصر بوده که در دو نوع فویل‌دار و بدون فویل تولید می‌شوند.
  • قفل دربازکن: در حالت کلی، قفل دربازکن در دو مدل کلی کله گاوی و زنجیری تولید می‌شود. دربازکن کله گاوی نیازی به زنجیر نداشته و خود به تنهایی می‌تواند درب را باز کند اما نوع زنجیری با استفاده از زنجیر متصل شده به ماشه بازکننده درب، امکان بازشدن درب را فراهم می‌آورد. عموما قفل دربازکن در آیفون‌های صوتی از نوع زنجیری بوده و کم‌تر از مدل کله گاوی استفاده می‌شود.

نقشه آیفون صوتی تابان

آیفون صوتی تابان 4 سیمه
آیفون صوتی تابان 4 سیمه

همان‌طور که گفته شد، در حالت کلی آیفون‌های صوتی تابان در دو مدل 4 سیمه و 6 سیمه تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در نقشه آیفون صوتی تابان 6 سیمه، از 6 پیچ‌ها و مبداهایی به نام‌های A، B، C، D، E و F استفاده شده است اما در نقشه مدل 4 سیمه، به 4 سیم A، B، C و D ختم شده و بیش‌از 4 سیم اصلی ندارد. هر کدام از این سیم‌ها، چه در مدل 4 سیمه و چه در مدل 6 سیمه، دارای وظایف خاص خود بوده و هر کدام وظیفه‌ای مشخص و معین دارند. کار هر کدام از سیم‌های آیفون 6 سیمه عبارت است از:

  • سیم 1یا A: وظیفه این سیم انتقال صدا از پنل بیرونی به گوشی بوده و در واقع نوعی واردکننده صدا از خارج به داخل است.
  • سیم 2 یا B: وظیفه این سیم انتقال صدا از گوشی به پنل بیرونی بوده و به نوعی خارج‌کننده صدا از داخل به قسمت خارج ساختمان است.
  • سیم 3 یا C: سیم 3 یا همان سیم C منفی مشترک ولتاژ بوده که ابتدا از منبع تغذیه خارج و وارد پنل بیرونی ساختمان شده و سپس از آنجا وارد گوشی داخل ساختمان شده است.
  • سیم 4 یا D: وظیفه سیم 4 یا D، انتقال صدای زنگ از پنل بیرونی ساختمان به گوشی داخل ساختمان است که برای هر واحد ساختمان دارای سیمی جداگانه است.
  • سیم 5 یا E: این سیم واردکننده ولتاژ 12 ولت متناوب از پنل بیرونی به دربازکن و گوشی است.
  • سیم 6 یا F: این سیم خارج‌کننده ولتاژ 12 ولت متناوب از پنل بیرونی به دربازکن و گوشی است.

موارد ذکر شده در قسمت بالا، وظایف هر کدام از سیم‌ها در ساختار و نفشه آیفون صوتی تابان 6 سیمه بود. وظایف هر سیم در نقشه آیفون صوتی تابان 4 سیمه هم عبارت است از:

  • سیم 1: وظیفه سیم شماره 1 یا A در آیفون‌های 4 سیمه، انتقال صدا از پنل بیرونی به گوشی داخلی است.
  • سیم 2: وظیفه سیم شماره 2 یا B در آیفون‌های 4 سیمه، انتقال صدا از گوشی به پنل بیرونی و تحریک رله بازکننده در و دربازکن است.
  • سیم 3: این سیم شماره 3 یا C عملکردی مشابه با سیم 3 یا C در ساختار آیفون 6 سیمه داشته و منفی مشترک است.
  • سیم 4: وظیفه سیم شماره 4 یا D در آیفون‌های 4 سیمه، منتقل‌کننده صدا زنگ از پنل بیرونی به گوشی درون ساختمان است.

سیم‌های 5 و 6 یا همان E و F در آیفون 4 سیمه دارای ساختار فیزیکی خاصی نبوده و در واقع به شستی آیفون متصل هستند.

نتیجه‌گیری

آیفون یکی از اصلی‌ترین وسایل هر خانه یا ساختمانی است که امکان برقراری ارتباط با بیرون ساختمان را فراهم کرده و کاربردی امنیتی دارد. آیفون‌های در دو مدل کلی صوتی و تصویری تولید و در بازار عرضه می‌شوند. یکی از باسابقه‌ترین برندهای تولیدکننده آیفون در کشور، آیفون تابان است که یکی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت، آیفون صوتی تابان می‌باشد.

آیفون صوتی تابان دارای نقشه‌ای برای نصب و قراردهی آیفون است که اطلاع از آن باعث می‌شود بتوانید این آیفون را به‌سادگی نصب و تعمیر کنید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی نقشه آیفون صوتی تابان پرداخته و اجزا این آیفون را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

2132 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط