قیمت روز سیم و کابل

قیمت روز سیم و کابل؛ عوامل مؤثر

106 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید چه فاکتورهایی می‌توانند بر قیمت روز سیم و کابل برق تأثیرگذار باشند؟ به نظر شما قیمت تمام شده این محصولات بر اساس چه عواملی تعریف می‌شود؟ سیم و کابل از جمله ابزارهای هدایت‌کننده جریان الکتریکی هستند که ضمن استفاده در صنعت برق، در صنایع دیگری هم‌چون مخابرات، مکانیک و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به کارایی گسترده این محصولات، آگاهی از قیمت روز آن‌ها می‌تواند برای خریداران امری حائز اهمیت باشد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با سیم و کابل، به معرفی دلایلی که می‌توانند سبب افزایش یا کاهش قیمت این محصولات شوند نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فاکتورهای موثر بر قیمت روز سیم و کابل

قیمت روز سیم و کابل

عوامل مختلفی بر قیمت و گران یا ارزان بودن اجناس و محصولات مختلف موثر هستند. از آن‌جایی که این محصولات به عنوان لوازم مصرفی پرکاربرد در سیم‌کشی ساختمان‌ها به حساب می‌آیند، بهای تمام شده آن‌ها می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. عوامل متعددی بر قیمت روز سیم و کابل موثر بوده که از جمله اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی نظیر هزینه‌های تولید و همچنین قیمت مواد اولیه مصرفی در خطوط تولید سیم و کابل اشاره داشت.

به طور معمول در ساختار این محصولات از فلز مس یا آلومینیوم و گاهاً ترکیبی از دو فلز مذکور به عنوان هادی بهره‌گیری می‌شود که قیمت آلومینیوم و مس نیز می‌تواند بر قیمت نهایی سیم و کابل موثر باشد. ناگفته نماند که قیمت فلز مس در مقایسه با قیمت آلومینیوم بیش‌تر بوده و به تبع کابل‌ها و سیم‌هایی که مسی هستند نسبت به سیم و کابل‌های آلومینیومی قیمت بالاتری دارند.

در گذشته فلز مس به عنوان هادی سیم و کابل‌های برق مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ چرا که مس علاوه بر این که رسانای بسیار خوبی برای جریان الکتریکی بود، در آن دوره قیمت مقرون به صرفه و مناسب‌تری نیز داشت.

امروزه به دلیل افزایش قیمت و محدودیت نسبی که در منابع معدنی ایجاد شده است، عموماً تولیدکنندگان از یک فلز ارزان‌تر که امکان استخراج آن نیز به صورت راحت‌تر فراهم باشد استفاده می‌کنند و همین موضوع منجر به روی کار آمدن و پر رنگ‌تر شدن آلومینیوم نسبت به مس شده است. چنان‌چه در پروژه برقی الزامات خاصی وجود نداشته باشد، می‌توان به منظور کاهش هزینه‌ها از کابل‌های آلومینیومی بهره‌گیری کرد.

قابل ذکر بوده که اگر کابل‌های آلومینیومی بر اساس اصول استاندارد ساخته شوند، در عملکرد کابل مشکلی ایجاد نخواهد شد؛ چرا که امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ایده‌ها و ابزار و ماشین‌آلات جدید در سیستم طراحی و تولید کابل‌های آلومینیومی، خواص فیزیکی این محصولات بهبود پیدا کرده و مشکلاتی که سابقاً در سیم‌های آلومینیومی شاهد آن بودیم برطرف شده است. از جمله خواص این محصول می‌توان به هدایت الکتریکی یکسان و وزن سبک آن اشاره داشت.

تأثیر مواد اولیه و حجم استفاده از آن در قیمت روز سیم و کابل

قیمت روز سیم و کابل

همان‌طور که گفته شد در ساختار سیم و کابل از فلزاتی نظیر مس و آلومینیوم به عنوان هادی استفاده می‌شود که قیمت آن‌ها بر بهای تمام شده محصول موثر است. ناگفته نماند قیمت سیم و کابل‌هایی که با استفاده از آلیاژ مخصوص تولید می‌شوند به مراتب در مقایسه با سیم و کابل‌های دیگر بالاتر خواهد بود.

افزون بر این، حجم مواد اولیه مصرفی در این محصولات نیز حائز اهمیت است. سیم و کابل‌هایی که از رسانایی بیش‌تری برخوردار هستند، در ساختار خود از مس یا آلومینیوم بیش‌تری بهره می‌برند. این مسئله بدیهی بوده که هر اندازه اندازه و ضخامت کابل بیش‌تر شود به تبع مواد اولیه بیش‌تری در ساختار خود جای داده و در نتیجه قیمت نهایی آن بالاتر خواهد بود.

تأثیر هزینه‌های تولید، آزمایش و سربار در قیمت روز سیم و کابل

قیمت روز سیم و کابل

از دیگر عواملی که می‌تواند  بر قیمت روز سیم و کابل موثر باشد، هزینه‌هایی نظیر هزینه تولید، تست و آزمایش و همچنین هزینه سربار است. منظور از هزینه تولید، کلیه هزینه‌هایی بوده که در خط تولید ایجاد می‌شود. از جمله هزینه‌های تولید می‌توان به هزینه ضایعات، هزینه برق دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مصرفی در خطوط تولید و… اشاره داشت.

علاوه بر این، برخی از کارخانه‌ها در خطوط تولید خود در صورت تولید در حجم انبوه از نیروی انسانی در خط بسته‌بندی نیز استفاده می‌کنند که این موضوع بر هزینه‌های تولید می‌افزاید.

ممکن است که کارخانه سیم و کابل در حوزه صادرات سیم و کابل نیز فعال باشد که در این صورت کابل‌هایی که به همراه نشان بین‌المللی در بازار جهانی به فروش می‌رسند، می‌بایست پیش از فروش مورد آزمایش و تست کیفیت قرار بگیرند. کابل‌هایی که پیش از فروش مورد آزمایش قرار می‌گیرند

از هر لحاظ مورد بررسی قرار گرفته و کیفیت بالای آن‌ها تست می‌شود؛ به همین خاطر احتمال خرابی و نوسان برق در این کابل‌ها در کم‌ترین حد ممکن است. عموماً چنین محصولاتی که دارای نشان مخصوصی هستند، قیمت بالاتری خواهند داشت. به همین خاطر می‌توان گفت که از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت سیم و کابل، هزینه تست و آزمایش است.

هزینه دیگری تحت عنوان هزینه سربار در کارخانجات صنعتی وجود دارد که عموماً روی قیمت سیم و کابل‌هایی که در حجم بالا تولید می‌شوند، موثر است. منظور از هزینه‌های سربار مواردی مثل هزینه فروش و دریافت تأییدیه‌های لازم، هزینه دفتر، هزینه فروش و… است.

تأثیر عایق و ضخامت آبکاری بر قیمت روز سیم و کابل

تمامی سیم‌ها و کابل‌ها دارای روکش مخصوصی به نام عایق هستند که وظیفه اصلی این روکش محافظت از محتوای درون سیم و کابل در برابر عوامل خارجی است. به طور معمول برای این محصولات از عایق‌هایی از جنس PVC یا XLPE بهره‌گیری شده که از بین این دو ماده، XLPE به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که داشته قیمت گران‌تری دارد.

البته در کنار عایق، محل استفاده از کابل نیز حائز اهمیت خواهد بود؛ به این معنا که اگر کابل قرار است در خطوط هوایی مورد استفاده قرار گیرد یا این که در زیر زمین و داخل کانال‌ها کاربرد داشته باشد از قیمت متغیری برخوردار خواهد بود.

موضوع بعدی که می‌تواند بر قیمت روز سیم و کابل موثر باشد، ضخامت آبکاری سیم و کابل است. به طور کل برخی از مدل‌های سیم‌های مسی دارای یک لایه نقره آبکاری شده هستند که درجه ضخامت آن بر عملکرد صحیح سیم و همچنین افزایش یا کاهش بهای تمام شده آن تأثیرگذار خواهد بود.

سخن پایانی

سیم و کابل به عنوان پرکاربردترین تجهیزات مصرفی در صنایع گوناگون اعم از صنعت برق کاربرد دارند. قیمت روز سیم و کابل می‌تواند بر حسب فاکتورهای مختلفی تعیین شود که در این راهنما به معرفی این فاکتورها پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در مورد قیمت روز سیم و کابل دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون محصولات مذکور با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

106 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط